اخبار اقتصاد ایران

خبر شبانه درباره اجرایی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

رئیس اتحادیه کارگران بازنشستگان تامین اجتماعی کشور از قطعی بودن تعدیل حقوق مستمری بگیران خبر داد و به طور قطعی اجرایی خواهد شد.

محمد اسدی فزود: مجلس هنوز برنامه هفتم توسعه را برای اجرا به دولت ابلاغ نکرده است، بنابراین تلاش و پیگیری می کنیم تا از اعتبارات دیگر در این زمینه عقب نمانیم.

این مقام ارشد بازنشستگان تامین اجتماعی بیان کرد: جلسات متعددی با مسئولان در خصوص تعدیل حقوق بازنشستگان داشته ایم که در روزهای گذشته با وزیر کار، معاون رفاه و امور اقتصادی و مدیرعامل شرکت داشته ایم. سازمان تامین اجتماعی

به نظر می رسد هنوز زمان اجرای تناسب برای کارگران بازنشسته نهایی نشده است. در ضمن فرمول نهایی آن مشخص نیست./ایلنا

همسان سازی حقوق بازنشستگان قطعی است و در حال اجراست

به گزارش ایسنا، داود منظور امروز (شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم دیده می شود موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان ظرف سه سال اجرایی می شود. ۴۰ درصد در سال اول و ۶۰ درصد در دو سال بعد.

وی افزود: در خصوص صندوق های بازنشستگی بخش دولتی امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود به این موضوع اختصاص می یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قسمت دوم بودجه امسال رسید و مجلس تا پایان اردیبهشت ماه فرصت ابلاغ آن را داد، تصریح کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی از جمله صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی زیرمجموعه تامین اجتماعی به دلیل اینکه پرداخت ها از منابع خود آنها انجام می شود، سازمان تامین اجتماعی رسا برای موضوع همسان سازی اقدام می کند. در قانون بودجه نیز پیش بینی شده است، زیرا منابع در صورت کامل نبودن، امسال باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت کند تا بخشی از منابع همسان سازی تامین شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته تبصره ای در قانون بودجه وجود داشت مبنی بر اینکه بخشی از منابع دولت می تواند صرف امور فرهنگی شود، تصریح کرد: اما از آنجایی که این موضوع حکم قانونی لازم الاجرا نبود و در قالب آن دیده شد. مجوز، به صورت محدود اجرا شد. امسال در تبصره ۱۳ مقرر شده است که یک درصد از منابع در شرکت های دولتی و بانک ها صرف امور فرهنگی شود و این منابع حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر کسری بودجه ۲۳۰ همتی، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، اظهار کرد: در بودجه کلی تلاش شده تا منابع به فعلیت برسند. و درآمد بودجه، و در نتیجه برای جلوگیری از کسری بودجه پنهان است. در این راستا برخی منابع مانند منابع حاصل از واگذاری شرکت های دولتی یا تولید نسبت به سال قبل کاهش یافته است. در همین راستا تاکید می کنیم امسال بر اساس محاسبات و تعامل با شورای اسلامی، در قانون مصوب کسری بودجه نخواهیم داشت و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه در بودجه امسال سهم منابع پایدار مانند مالیات، عوارض گمرکی و سهام شرکت های دولتی افزایش چشمگیری داشته و به حدود ۶۳ درصد رسیده است، گفت: این رقم در ابتدای دولت ۴۲ درصد بود. عدد هفت پیش بینی شده محقق خواهد شد. این موضوع در سال گذشته علیرغم پیش بینی های بدبینانه، تحقق مطلوبی داشت و عملکرد هدف گذاری شده بیش از هفت درصد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره برنامه های عمرانی اظهار کرد: تحقق اعتبارات عمرانی در سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته و در سال ۱۴۰۱ به ۲۲۸ همت و در سال ۱۴۰۲ به ۳۰۹ همت رسیده است البته در سال ۱۴۰۱ اگر اضافه کنیم. -تخصیص بودجه، تحقق اعتبارات عمرانی به ۴۰۰ همات می رسد. همچنین در سه سال گذشته ۲۰۰۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به برآورد قیمت ۷۱ دلاری نفت در بودجه امسال، تصریح کرد: تلاش می کنیم در قیمت نفت محتاط باشیم و در سال گذشته بدون افزایش قیمت حامل انرژی توانستیم قانون را به خوبی اجرا کنیم. در حال حاضر پیش بینی ادامه همین وضعیت با همه راه حل های غیرنفتی است.

منظور ادامه داد: پرداخت مشمولان نهایی در سال گذشته به خوبی اجرا شد و به ویژه حقوق کارکنان دولت که بخش بزرگی از هزینه های جاری را تشکیل می دهد از این طریق پرداخت شد. پرداخت باید به ذینفع نهایی انجام شود. در این زمینه دو مرحله وجود دارد. در گام اول دستگاه های اجرایی باید حساب اعتباری نزد خزانه داشته باشند و پیمانکاران معرفی شوند تا بر اساس آن پرداخت انجام شود. در مرحله دوم باید زیرساختی طراحی شود که تخصیص اعتبارات پروژه محور باشد. و پس از تایید اطلاعات پیمانکاران در سامانه ستاد. در حال حاضر قسمت اول آماده شده و برای قسمت دوم باید دستگاه ها آماده و به سامانه ستاد هدایت شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال سهم دولت از صادرات نفت ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است، ادامه داد: است.

آخرین وضعیت برنامه هفتم

این مسئول در ادامه درباره آخرین وضعیت برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: ابلاغ برنامه هفتم روند طولانی را طی کرد. در حال حاضر ۵ یا ۶ مورد اختلاف بین شورای نگهبان، شورای اسلامی و هیئت عالی نظارت وجود دارد که امیدواریم باید حل شود. طی روزهای آینده این موضوع نهایی و قانون برنامه هفتم ابلاغ خواهد شد.

منظور با بیان اینکه موضوع آموزش و سلامت محور ارائه خدمات دولتی است، گفت: نباید هیچ موردی از ترک تحصیل داشته باشیم و هیچ کودکی به دلیل مسائل مالی دست از تحصیل نکشد. همچنین به دنبال کاهش سهم پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت به ۲۵ درصد در برنامه هفتم توسعه هدفمند هستیم. با این حال، ما با این رقم فاصله داریم.

وی افزود: اولویت بعدی تامین زیرساخت ها است. در سال گذشته ۷۰۰ نقطه حادثه خیز برطرف شد اما همه نقاط باید استاندارد شود.

به گفته این مقام مسئول، در پی اجرای سیاست های بازتوزیع، ضریب جینی از ۰.۴ در ابتدای دولت به ۰.۳۸۵ کاهش یافته است.

ادامه اجرای طرح کالابرگ

با بیان اینکه در اردیبهشت ماه جاری دولت مصوبه ای در حوزه پروژه کالابرگ به تصویب رساند که بر اساس آن ۲۰ منبع تامین شده است. امسال ۱۳.۳ تن برای پروژه کالابرگ اختصاص یافته است و سال گذشته با توجه به اینکه این طرح در نیمه دوم سال اجرایی شد ۳۰ تن منابع به آن اختصاص یافت.

وی افزود: در صورت بررسی یارانه بگیران توسط وزارت کار، منابع به طرح کالابرگ اضافه می شود.

این مسئول درباره پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: کشاورزان از نیم فروردین تحویل محصولات خود را از این ماه آغاز کردند و به زودی پرداخت ها آغاز می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه درباره وضعیت پرداختی پرسنل درمان گفت: هماهنگی بین دولت و شورای اسلامی انجام شده تا ۱۰ درصد از بودجه عمومی و درآمدهای ویژه به پرداخت بدهی های درمان اختصاص یابد. کارکنان

وی درباره واردات خودرو در سال جاری گفت: واردات خودرو طبق قانون انجام می شود و منابع ارزی نیز از طریق بانک مرکزی تامین می شود. در دو ماهه نخست امسال شاهد افزایش واردات خودرو بودیم، البته اولویت خودروهای برقی است.

۵ مصوبه دولت برای حمایت از بورس

منظور در خصوص بار مالی توافق دولت با معافیت مالیاتی شرکت های بزرگ و بورس گفت: رویکرد ما در نظام قانون گذاری این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود. متاسفانه گاهی نمی توانیم معافیت دائم را لغو کنیم و امیدواریم اصلاحیه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد و اعتماد مردم به بورس بازگردد.

وی با بیان اینکه دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که به زودی ابلاغ می شود، گفت: بر اساس مصوبه مجلس در بند ش تبصره ۶ قانون بودجه، معافیت شرکت های بورسی تعیین شد. حذف شد که منجر به روند نزولی بازار سهام شد. ما مطمئن هستیم که این مصوبه اصلاح خواهد شد و اعتماد به بورس باز خواهد گشت. معافیت ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم در قانون است و نباید در مجلس از بودجه حذف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا