اخبار اقتصاد ایران

خبر مهم از مسکن کارگران هدیه دولت پزشکیان در 16 شهریور

حمید نجف در این خصوص افزود: مسکن یکی از موضوعات حیاتی است که اگر دولت ها به آن توجه کافی داشته باشند می توانند پس از ۴ یا ۸ سال دستاوردهای چشمگیر و درخشانی از خود به جای بگذارند. اگرچه انتقادات زیادی به پروژه مسکن کارگری، طولانی شدن روند ساخت و ساز و نبود امکانات و زیرساخت های لازم وجود دارد، اما به نظر من در دولت نهم و دهم با وجود همه چالش ها و مشکلات، حرکتی در این حوزه که نتایج آن را می توان مثبت تر از دولت های بعدی ارزیابی کرد.

این کارشناس حوزه کار درباره راه حل مسکن کارگران و اقشار کم درآمد گفت: یکی از پیشنهادها اختصاص زمین اطراف کارخانه ها و شهرک های صنعتی برای ساخت مسکن کارگران و ایجاد تعاونی های مسکن است. زمین را رصد کنید تا به ثمر برسد و بانک مسکن نیز به کارگران وام بدهد.

این کارشناس کار با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه و شهرسازی می توانند به صورت مشترک ساخت مسکن کارگری را پیش ببرند، اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن می تواند راهکاری مطمئن و مقرون به صرفه باشد. . از نظر اقتصادی پیگیری شود.

نجف راه حل پیشنهاد دیگر خود برای ساخت مسکن ارزان قیمت کارگران را اختصاص زمین رایگان و مشارکت در ساخت و ساز دانست و گفت: در دولت سیزدهم بسیاری از کارگران و اقشار محروم و کم درآمد توانستند با اختصاص زمین رایگان صاحب خانه شوند. و مشارکت در ساخت و ساز کارگر از طریق مشارکت در ساخت انبوه سازان یا سازندگان اقدام به ساخت مسکن می کند و در ازای آن واحدی برای خود می گیرد و بسته به تراکم و یا پروانه صادره از سوی شهرداری می توان تعداد طبقات مجاز را افزایش داد.

به گفته وی، شاید کارگران با پس انداز و سرمایه اندک خود نتوانند مسکن بسازند، اما اگر زمین ارزان و رایگان در اختیارشان قرار گیرد، می توانند با مشارکت سازنده ها صاحب خانه شوند.

این کارشناس حوزه کاری خاطرنشان کرد: باید بپذیریم خلاءی که در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم در بحث ساخت و عرضه مسکن به وجود آمد باعث بسیاری از پروژه های مسکن از جمله مسکن شد. مهر با تاخیر در تحویل یا عدم تکمیل مواجه شود و این موضوع بر افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و تورم در این بخش از اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود، در حالی که کمترین انتظار از دولت ها این است که بر اساس قانون اساسی در خصوص ساخت و ساز مسکن، عملی شود. ابتکار از خود نشان دهید

نجف تصریح کرد: در دولت سیزدهم تلاش های زیادی برای واحدهای مسکونی باقی مانده انجام شد مهر تکمیل و تحویل داده شد و طرح هایی مانند واگذاری زمین رایگان به خانوارها انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا