اخبار اقتصاد ایران

خبر مهم برای بازنشستگان | فرمول افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

ساعتی پیش پرداخت حقوق مرداد ماه مستمری بگیران و کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری با ارسال پیامک از بانک امل در تهران و برخی استان های کشور آغاز شد و این روند تا پایان امشب ادامه دارد. .

ساعتی پیش پرداخت حقوق مرداد ماه بازنشستگان و کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری با ارسال پیامک توسط بانک امل در تهران و برخی استان های کشور آغاز شده است و این روند تا پایان امشب ادامه دارد.

بر این اساس بیش از یک میلیون و ۷۳۰ هزار بازنشسته و شاغل تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند./تسنیم

لزوم تغییر فرمول تناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی گفت: در مصوبه تناسب عقب افتادن نرخ تورم همه حقوق بازنشستگان اعم از حداقل یا سایر سطوح از سال بازنشستگی تا سال جاری باید باشد. جبران و تعمیر شد.

عباسعلی سلطانی نیا، رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تناسب حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: ابتدا لازم است مقدمه ای را در خصوص چرایی آن بیان کنم. بازنشستگان نیاز به اجرای تناسب حقوق دارند. ببینید سازمان تامین اجتماعی تا سال ۱۳۸۶ زیرمجموعه وزارت بهداشت بود، زمانی که مستقل شد، سازمان تصمیمات بهتری در مورد دیه مستمری بگیران می گرفت.

وی ادامه داد: در آن زمان علاوه بر در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه های زندگی، چیزی شبیه به روش پلکانی معکوس در تعیین حقوق نداشتیم. یعنی مستمری هر بازنشسته با همان ضریب عددی افزایش یافت و تفاوتی در درصد افزایش حقوق حداقل دستمزد و سایر مستمری بگیران وجود نداشت. در این صورت مستمری بازنشستگان به همان نسبتی که برای بیمه پرداخت کرده اند افزایش می یابد.

سلطانی نیا گفت: از زمان استقلال سازمان تامین اجتماعی و پیوستن به وزارت کار، روال بازگرداندن معکوس حقوق های پلکانی رایج شد. به طوری که بازنشستگان به دو گروه حداقل دستمزد و سایر سطوح تقسیم شدند و درصد افزایش حقوق برای این دو گروه متفاوت بود و بازنشستگان سایر سطوح درصد افزایش کمتری داشتند.

رئیس اتحادیه عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین مستمری ها با توجه به نرخ تورم و هزینه های زندگی افزایش پیدا نکرد. در حالی که طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سازمان باید با توجه به افزایش هزینه های زندگی مستمری را افزایش دهد. وضعیت برای بازنشستگان در سطوح دیگر بدتر بود، که حقوق آنها بسیار کمتر از نرخ تورم تعیین شده بود.

سلطانیکیا از نحوه تعیین درصد حقوق بازنشستگان به روش پلکانی معکوس انتقاد کرد و گفت: روال معمول باید به این صورت باشد که فردی که پرداختی بیمه بیشتری دارد حقوق بیشتری دریافت کند. اما روش پلکانی معکوس سال به سال حقوق بازنشستگان سایر مقاطع را کاهش داده است و این روش بسیار ناعادلانه است.

وی افزود: مجموع آنچه گفتم باعث شد مستمری بازنشستگان متناسب باشد. اما لایحه تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی از آنجایی که با لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​شبیه سازی شده است، مشکلاتی دارد.

سلطانیکیا تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی به طور میانگین محاسبه می شود. یعنی حقوق ۲۴ ماه پرداخت بیمه پایان خدمت بر ۲۴ تقسیم می شود که به آن حقوق متوسط ​​می گویند. تا این لحظه با صندوق کشور شریک بوده ایم. بر اساس مصوبه تناسب، مستمری پرداخت کنندگان بیمه این صندوق تا ۹۰ درصد معادل حقوق کارمند افزایش می یابد.

وی بیان کرد: تصویب فرمول ۹۰ درصدی مستمری بگیران صندوق کشوری برای بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی اشتباه است. زیرا حقوق مستمری بگیران صندوق ملی تنها در یک پله به میزان ۹۰ درصد کارمند معادل معادل ۹۰ درصد حقوق سال آخر به کارگیری فرد بازنشسته تعیین می شود.

سلطانی کیا تصریح کرد: راه حل این است که عبارت «۹۰ درصد» از سطر آخر مصوبه حذف و برای بازنشستگان تأمین اجتماعی عبارت «برابر» جایگزین شود.

رئیس اتحادیه عالی کارکنان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی گفت: با سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز برای تغییر این مصوبه صحبت کردیم و ایشان نیز متوجه این اشتباه شدند. قرار بود پیگیری کنند اما گفتند این مصوبه به شورای نگهبان ارسال شده است. به هر حال این مصوبه اصلاح شود یا سازمان تامین اجتماعی آنچه را که گفتیم اصلاح کند.

سلطانی نیا تصریح کرد: حداقل مستمری بگیران البته مشمول مصوبه نمی شوند. در واقع کسانی که این مصوبه را نوشته اند این اصل را بر این اساس گذاشته اند که حقوق حداقل مستمری بگیران هر سال بر اساس نرخ تورم افزایش یافته است در حالی که اینطور نبوده است. یک بازنشسته که در سال ۱۳۸۶ بازنشسته شده است، نسبت به نرخ تورم، ۵۶ درصد تاخیر حقوق دارد. این درصد برای بازنشستگان سایر سطوح بسیار بیشتر است.

وی گفت: البته لایحه ای با یک فوریت اصلاح بند مربوط به تناسب در قانون برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال شده است تا تناسب حداقل حقوق بگیران لحاظ شود.

سلطانیکیا بیان کرد: تناسب به معنای ترمیم و حفظ قدرت خرید مستمری ماهانه هر بازنشسته در تمام سنوات بازنشستگی برابر با قدرت خرید اولین مستمری خود است و به عبارتی هر بازنشسته باید در تمام دوره ها قدرت خرید اولین مستمری خود را داشته باشد. بازنشستگی باشد

وی گفت: در مصوبه تناسب، عقب ماندگی نرخ تورم حقوق همه بازنشستگان اعم از حداقلی یا سایر سطوح از سال بازنشستگی تا سال جاری باید جبران و ترمیم شود.

رئیس اتحادیه عالی بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی در پایان تاکید کرد: در مجموع باید بگوییم که در صورت تعیین حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و بیشتر مهم این است که تقسیم حداقل و سایر سطوح کنار گذاشته شده و تا حدی – یعنی افزایش مستمری بر اساس تورم، دیگر نیازی به تعدیل آن نداریم. تاکید ما بر اجرای قانون است. اگر قانون را درست اجرا نکنند، قدرت خرید کاهش می یابد و در نتیجه نیاز به تعدیل مستمر وجود خواهد داشت.

ایلانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا