اخبار اقتصاد ایران

خبر مهم دولت از سهمیه بنزین در مرداد ماه

در دولت قبل شاهد کمبود و حتی نادر بودن سهمیه فوق العاده بنزین در کشور بودیم که به یکی از چالش های اساسی و مهم کشور تبدیل شد.

در ماه های اخیر رانندگان ایرانی به ویژه دارندگان خودروهای مدرن و توربوشارژ با مشکل جدی کمبود بنزین فوق العاده مواجه شده اند و نگرانی و اعتراض آنها به فضای مجازی نیز کشیده شده است.

این کمبود باعث افزایش قیمت مکمل های اکتان افزا شده و نگران آسیب دیدن موتور خودروها شده است.

به نظر می رسد سوپر بنزین با مشکل کاهش تولید مواجه شده است. اما چرا؟ مسئولان دلایل مختلفی از جمله تعمیرات پالایشگاه ها، توقف واردات و اهمیت کمتر عرضه این نوع بنزین نسبت به بنزین معمولی را مطرح می کنند.

اردیبهشت امسال که وزیر نفت از تولید بنزین از متانول و انعقاد قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری تولید بنزین با پتروشیمی ها با هدف رفع نسبی کمبود بنزین خبر داد، زنگ خطر برای بسیاری به صدا درآمد.

این خبر شایعه بازگشت بنزین پتروشیمی ها پس از ۱۲ سال را تقویت کرد. بنزینی که در گذشته به دلیل کیفیت پایین و آلایندگی زیاد، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری را به همراه داشت.

در حالی که استاندارد آلایندگی سوخت در دنیا به سطح یورو ۶ رسیده و ایران عموما از سوخت یورو ۴ استفاده می کند، این سوال مطرح می شود که آیا مسئولان به دنبال کاهش هزینه ها و افزایش سود خود با جایگزینی بنزین پتروشیمی هستند؟

هدایت الله خادمی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس می گوید: نمی توان به طور قطعی گفت که بنزین پتروشیمی وارد شبکه توزیع شده است، اما با توجه به کمبود شدید بنزین سوپر و افزایش شکایات مردم، این احتمال وجود دارد که بنزین پتروشیمی وارد شبکه توزیع شود. دولت برای حل این مشکل اقداماتی را انجام خواهد داد. اقدام خطرناکی انجام داده است.

تامین نشدن سوپر بنزین و شایعه جایگزینی بنزین پتروشیمی، فاجعه ای ملی است که صنعت خودرو و اقتصاد کشور را تکان داده است. همه خودروهای مدرن، از توربوشارژ گرفته تا وارداتی جدید، به شدت به بنزین فوق العاده نیاز دارند تا عملکرد و طول عمر خود را حفظ کنند.

وزیر نفت کمبود سوپر بنزین را تایید کرد اما اعلام کرد که کل کشور با کمبود بنزین مواجه نیست.

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرد که پالایشگاه های شازند و اصفهان به زودی تولید سوپر بنزین را از سر خواهند گرفت. اما تاکنون این وعده عملی نشده است.

با وجود اینکه سوپر بنزین نقش بسیار مهمی در محیط زیست و عملکرد خودرو دارد، اما شواهد نشان می دهد نزدیک به ۳ ماه است که خبری از سوپر بنزین در جایگاه های سوخت نیست. بسیاری از پمپ بنزین های پایتخت بنزین سوپر ندارند و وقتی از آنها سوال می شود پاسخ می دهند که در این جایگاه فقط بنزین معمولی عرضه می شود. چنین موضوعی مشکلات گسترده ای را برای دارندگان خودروهای توربو ایجاد کرده است و دارندگان این خودرو تنها باید از بنزین سوپر استفاده کنند. این امر باعث شد تا بازار داغ افزودنی های سوخت دوباره رایج شود. اگر تا چندی پیش از استفاده از مواد افزودنی در باک خودرو خودداری می کردید، حالا باید این ماده را اضافه کنید تا بنزین شما حالت بنزین فوق العاده را پیدا کند. موضوع اینجاست که به نظر می رسد با توجه به اینکه بسیاری از جایگاه های سوخت سوپر بنزین ندارند، استفاده از مکمل های سوخت در جایگاه ها نیز می باشد.

به راهی برای درآمدزایی تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا