اخبار اقتصاد ایران

خبر مهم دولت پزشکیان از اجاره بها در شهریور امسال

اخبار مهم اجاره را در سایت فردانیوز بخوانید.

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره تکلیف وزارت راه و شهرسازی با انتصاب وزیر جدید مشخص شد. پس از استماع سخنان و برنامه های خانم فرزانه صادق ملواجرد، نمایندگان شورای اسلامی به وی رای دادند.

صادق ملواجرد در سخنان خود از طرح ها و ایده های مختلف صحبت کرد و وعده های بزرگی به مردم داد. تعیین وضعیت واحدهای مسکونی مهر و مسکن ملی و کمک به مسکن اقشار کم درآمد جامعه از جمله این وعده ها بود. برخی از نمایندگان مجلس به سوابق خانم صادق و عدم تجربه ایشان در برخی زمینه ها اعتراض داشتند و انتقادات خود را در این زمینه مطرح کردند.

در بین نمایندگان نیز عده ای از وزیر پیشنهادی صمیمانه حمایت کردند و وی را فردی مناسب و شایسته برای این پست معرفی کردند. یکی از سوالات متداول وزیر جدید مربوط به تفکیک وزارت راه و شهرسازی است که البته هنوز پاسخ روشنی به آن داده نشده است. برخی از نمایندگان مجلس دوازدهم به شدت با این طرح موافق هستند و این موضوع را مطالبه مردم می دانند.

بیت الله عبداللهی درباره آخرین وضعیت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تصمیم احتمالی صادق ملواجرد گفت: وزیر این وزارتخانه باید خود را برای چالش های مختلف آماده کند. در حال حاضر نمی توان فردی را برای این سمت در نظر گرفت که هم در حوزه راه و شهرسازی و هم در حوزه مسکن دارای تخصص و دانش جامع باشد. بنابراین انتظار نمی رود که خانم صادق حداقل در کوتاه مدت بتواند تصمیمات بزرگی بگیرد.

وی ادامه داد: داشتن تخصص در هر دو بخش این وزارتخانه عریض و طویل بزرگترین مشکل کنونی محسوب می شود. بازار مسکن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و مردم در شرایط خوبی زندگی نمی کنند. وزیر جدید باید با برنامه ریزی دقیق مسیر خوبی را برای حوزه مسکن ترسیم کند و با بکارگیری کارشناسان برای رفع چالش های بزرگ گام بردارد.

عبداللهی افزود: اگر خانم صادق موفق به حل مشکلات بازار مسکن نشود، نارضایتی های کنونی فراگیرتر شده و کار سخت تری در انتظار او و همکارانش خواهد بود. در گام اول باید مشکل تامین مسکن حل شود تا اقشار آسیب پذیر جامعه برای خرید خانه مورد نظر خود مشکلی نداشته باشند. پس از آن باید در بخش راه اقدامات لازم انجام شود و کارهای تعمیر و نگهداری راه ها با برنامه ریزی اساسی برای ترمیم راه ها انجام شود.

وی تصریح کرد: شکست در حوزه مسکن می تواند عواقب بدی برای تیم جدید این وزارتخانه داشته باشد. ناکامی در ابتدای راه می تواند برای وزیر جدید در حوزه راه و شهرسازی مشکلات زیادی ایجاد کند. خانم صادق باید از افراد تحصیلکرده و متخصص در حوزه راه استفاده کنند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار گذشته در این حوزه نباشیم. ما با یک وزارتخانه بزرگ و حیاتی روبرو هستیم که دارای وظایف گسترده ای است و از این نظر باید به اهمیت بالای آن اشاره کرد.

نماینده شورای اسلامی در ادامه به این خبر گفت: حوزه راه و مسکن به دلیل اهمیت و گستردگی یکی از اولویت های اول هر دولتی است. حوزه راه می تواند تاثیر مستقیمی بر اشتغال و معیشت مردم داشته باشد و هر اقدامی در این راستا بر زندگی افراد جامعه تاثیرگذار است. ارتباط با بازارهای داخلی و رشد و توسعه اقتصاد ما با این حوزه گره خورده است و نمی توان این موضوع را نادیده گرفت.

عبداللهی یادآور شد: به نظر من وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه های مهم و اقتصادی محسوب می شود که می تواند بر کیفیت زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته باشد. مردم در خصوص شهرسازی سوالات بحقی از مسئولان دارند که باید پاسخ روشنی برای آن داده شود. شکل گیری همکاری و همکاری مطلوب وزارتخانه و شورای عالی مسکن استان ها می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند.

وی در پایان تاکید کرد: در بازار اجاره کشمکش های معروفی بین موجر و مستاجر وجود دارد که با پیشنهاد طرح های مختلف از جمله تعیین سقف اجاره گام هایی در این زمینه برداشته شد. اما موفقیت های ملموسی در این زمینه دیده نشده است و باید دید دولت جدید چه برنامه ای برای این موضوع در دستور کار خود دارد.

یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده است که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفته اما به درخواست رئیس جمهور فعلا مسکوت مانده و ظاهرا تصمیم نهایی پس از تشکیل دولت اتخاذ خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جدایی این وزارتخانه می تواند تبعات مثبتی برای بازار مسکن داشته باشد و مردم نتایج آن را در کوتاه مدت ببینند. باید منتظر ماند و دید که پس از شروع به کار وزیر جدید، این پروژه وارد فاز جدیدی خواهد شد و یا باز هم شاهد شکست هایی در این زمینه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا