اخبار اقتصاد ایران

خدایی: دولت بازی با اعداد را به عنوان راهبرد انتخاب کرده است

در پاسخ به اظهارات وزیر کار در جمع دانشجویان:

علی خدایی گفت: در سال ۱۴۰۲ معدل ۵ سال گذشته توسط تیم دولتی در شورای عالی کار ملاک تعیین سبد مصرفی خانوار کارگری قرار گرفت و برای رسیدن به ۲۷ درصد افزایش حداقل دستمزد محاسبه شد. .

ایران تحلیل به نقل از ایلنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (بیست و ششم اسفند) با حضور در جمع دانشجویان و فعالان کارگری معترض مقابل این وزارتخانه به سوالات و انتقادات مطرح شده در نمازخانه وزارت تعاون پاسخ داد.

نکاتی مانند نحوه اخراج علی خدایی از شورای عالی کار، تورم کشور و منبع محاسبه آن، افزایش حداقل دستمزد در دولت سیزدهم و درصد جبران قدرت خرید توسط سید صولت مرتضوی در گفتگو با دانشجویان، اصحاب رسانه و چند فعال کارگری. آنها را مطرح کرد.

وی با اشاره به بحث افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزدها در دو سالی که دولت سیزدهم در شورای عالی کار حضور داشت، گفت: در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که دولت سیزدهم بر سر کار بود، دستمزدها در مقایسه با ۱۰۰ درصد افزایش یافت. به دوره قبل بی سابقه است.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که چگونه مجموع ۲۷ درصد و ۵۷ درصد (۸۴ درصد) را ۱۰۰ درصد افزایش داده است، پاسخی نداد. اما وی تاکید کرد که امسال و سال گذشته «نه دولت، بلکه شورای عالی کار که متشکل از کارفرمایان، کارگران و دولت است» حداقل دستمزد را تعیین کرده است.

وی در این جلسه افزود: حتی برای کارکنان دولت نیز خود دولت تعیین کننده نیست و نظر نهایی در مورد افزایش حقوق سالانه کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری را نمایندگان شورای اسلامی می دهند.

مرتضوی درباره برکناری علی خدایی یکی از اعضای شورای عالی کار نیز اظهار کرد: طبق آیین نامه هر عضوی از شورای عالی کار که دو غیبت غیر موجه متوالی داشته باشد باید از شورای عالی کار حذف شود.

وزیر تعاون درباره نرخ تورم نیز گفت: بر اساس آمار بانک جهانی نرخ تورم ایران بر اساس محاسبه نقطه به نقطه زیر ۴۰ درصد است و سال گذشته روند کاهشی تورم داشتیم.

با روند فعلی شورای عالی کار مشکل معیشتی خانواده کارگر حل نمی شود

علی خدایی (عضو اخراجی شورای عالی کار و عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور) در واکنش به این اظهارات گفت: دولت و وزارت کار راهبردی را دنبال کرده اند. بازی با اعداد در جلسات شورای عالی کار. با توجه به ترکیب تبصره ۱ و تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار ایران، ملاک تعیین دستمزد، نرخ تورم حداقل سبد معیشتی است.

وی افزود: این اولین بار است که وزیری برای محاسبه نرخ تورم به آمار بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول مراجعه می کند، در حالی که طبق قانون، بانک مرکزی مرجع اصلی اعلام نرخ تورم برای اظهار نظر است. در مورد افزایش دستمزد قانون برنامه هفتم توسعه که بر اساس آن خود وزیر کار در مذاکرات امسال اعلام کرد که «معیار آمار مرکز آمار ایران است»، حالا وزیر نمی تواند قانون کار بالادستی را زیر پا بگذارد که بر اساس آن ملاک اصلی است. بانک مرکزی است.

خدایی تاکید کرد: در تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار به نرخ تورم اشاره شده است اما در تبصره دوم; پیشنهاد شده است حداقل دستمزدی که شورای عالی کار تعیین می کند باید بتواند زندگی یک خانواده کارگری (که در این سال ها ۳.۳ نفر در نظر گرفته می شود) تامین کند. بسته معیشتی ۱۳ میلیون تومانی که سال گذشته با اصرار دولت تصویب شده بود، در سال قبل محقق نشد در حالی که محاسبه گروه کارگری بیش از ۱۵ میلیون تومان بود.

وی ادامه داد: با محاسبات عجیبی که در سال گذشته انجام شد، میانگین ملاک تحت پوشش سبد خانوار در ۵ سال دوباره محاسبه شد. این عدد در سال ۱۴۰۱ که ۵۷ درصد افزایش یافت، ۷۰ درصد از حداقل سبد معیشتی را پوشش می داد. اما سال گذشته برای اینکه دولت به عدد مطلوب خود یعنی میانگین ۵ سال گذشته برسد، معیار تعیین سبد مصرفی خانوارهای کارگری توسط تیم دولتی در شورای عالی کار تعیین و محاسبه شد تا به یک عدد برسد. افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد سوال ما این بود که چرا به جای میانگین ۵ سال; ۲ سال در سبد حداقل معیشت حساب نشد؟ مبنای قانونی این اقدام چه بود؟

یکی از اعضای شورای عالی کار تصریح کرد: امروز به سطحی از دستمزد رسیده ایم که کارگران و بازنشستگان کشور به بحران معیشتی برسند و دلیل اصلی آن هم این است که دولت نمی خواهد بپذیرد. متهم شدن گروه کارگری به عدم پذیرش قانون در شورای عالی. کار هنوز نمی تواند معیشت کارگران را بهبود بخشد و اگر دولت موفق به ادعای خود شود اصل این مشکل (یعنی معیشت کارگران) پابرجا خواهد بود.

یکی از اعضای هیئت مدیره مرکز هماهنگی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: کارگران قانون را قبول دارند و به شرط پایبندی دولت به قانون در کنار آنها خواهند بود. ادعای عدم پذیرش قانون توسط گروه کارگری دقیقاً برعکس این ادعاست و این گروه دولتی است که عملاً به دنبال نقض قانون کار است. در غیر این صورت نمایندگان کارگری مزد مشروط به اجرای کلیه تبصره ها و بندهای قانون کار را قبول و امضا خواهند کرد. اما کارگروهی که سال گذشته معیارهای میانگین ۵ ساله تعیین پرتفوی خانوار را مطرح کرده بود، امسال این روش محاسبه دولت را در سال قبل قبول نخواهد کرد.

خدایی تصریح کرد: پخش مستقیم جلسات شورای عالی کار باعث شده تا برخی اعضای شورا به این فکر کنند که در جلسات تعیین دستمزد باید سخنرانی کنند و اظهارنظر فنی نکنند. امیدواریم هر سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت به این نتیجه برسند که حتی اگر بتوانند با کلمات بازی کنند. آنها مدعی تامین معیشت کارگران بر روی کاغذ هستند، در عمل نمی توانند حداقل معیشت کارگران را با این جلسات با روش فعلی تضمین کنند.

وی در خصوص برکناری خود از جلسات شورای عالی کار گفت: خیلی حاضر نیستم در مورد وضعیتم در شورای عالی کار اظهار نظر کنم. اما از آنجایی که مسائلی از سوی دو طرف مطرح شده است، باید جوانب دیگری را مطرح کرد که در مصاحبه های گذشته به آن اشاره کردم. نکته اول اینکه علیرغم پخش مستقیم جلسات از طریق اینترنت، خود مردم می توانند قضاوت کنند که چه موضوعاتی در شورای عالی کار مطرح می شود و مواضع گروه ها چیست و حضور یا عدم حضور شخص من با وجود دوستانی که با توانایی و دانش کافی در گروه کارگری حضور دارند. اهمیت خاصی ندارد.

این فعال کارگری در ادامه تاکید کرد: نکته دوم این است که برای اولین بار در تاریخ شورای عالی کار است که یک نفر به دلیل عدم حضور در دو جلسه اخراج می شود و این موضوع قبل از نامه وزارت کار در سال جاری بی سابقه بوده است. . نکته سوم این است که بنده در جلسه علی البدل داشت و عضو علی البدل نمایندگان کارگری شورا (آقای محسن باقری) جای بنده را پر کرده بود. نکته چهارم غیبت نکردن من و غیبت من است. اعتراض مدنی به روند جاری در شورای عالی کار صورت گرفته است.

خدایی افزود: من مسالمت آمیزترین اعتراض را به رفتار دولت در جلسات شورای عالی کار انجام دادم که عدم حضور بود. ما در گروه کارگری اعتراض کردیم که دولت نامه گروه کارگری برای تشکیل جلسه با موضوع ترمیم مزد را چندین بار بی پاسخ می گذارد و بدتر از آن جلسه با موضوع ترمیم مزد و با مزد برگزار شد. دستور کار، اما دولت موضوعات دیگری را در این جلسه (مانند دستمزد منطقه ای) مورد بحث قرار داد. در اعتراض به اینکه دولت نامه کارگروه را در دستور کار قرار نمی دهد و عدم حضورم اعتراض (و نه غیبت) بوده مصاحبه رسمی انجام دادم و گفتم در جلسات شرکت نمی کنم.

یکی از اعضای شورای اسلامی کار استان تهران افزود: نکته پنجم این است که بسیاری از اعضای شورای عالی کار در گذشته بارها غایب بودند. آقای وزیر هم معترض را حذف کردند و در واقع فرد غایب حذف نشده است! با این وجود به نظر من بحث بیشتر در مورد اخراج کارمند نباید موضوع اصلی یعنی تعیین دستمزد کارگران را به حاشیه ببرد و قصد ندارم بیشتر به آن بپردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا