ارزهای دیجیتال

خرج ۶۰۰ میلیون دلاری ماینرهای بیت کوین

به گزارش ایران تحلیل، به نقل از شرکت ماینر مگ، ماینرهای ثبت شده در صرافی های جهان متعهد شده اند که در این ماه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید تراشه ها و سرورهای جدید هزینه کنند. این رقم دسامبر تقریباً نیمی از ۱.۳ میلیارد دلار تعهد شده برای کل سال را نشان می دهد.

این ولگردی خرید با وجود متحمل ضررهای سنگین استخراج‌کنندگان در سقوط بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲ و تلاش برای سرمایه‌گذاری از افزایش بیت کوین به بیش از ۴۴۰۰۰ دلار، بالاترین رقم در ۱۸ ماه گذشته، رخ می‌دهد.

این افزایش کارمزد همچنین پیش از برنامه‌ای در آوریل برای کاهش دادن برنامه تشویقی که تمام تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید می‌کند، انجام می‌شود. خوشبین ها امیدوارند که نصف شدن پاداش استخراج کنندگان بیت کوین، که هر چهار سال یکبار برای کاهش گردش بیت کوین اتفاق می افتد، از افزایش بیشتر قیمت ارز دیجیتال در سال آینده حمایت کند، اما این اقدام می تواند سودآوری نوسانات ماینرها را کاهش دهد.

ماینرها نقش مهمی در عملکرد بیت کوین ایفا می کنند و برای تایید بلوک های جدید تراکنش ها برای بلاک چین با یکدیگر رقابت می کنند و نقش ضامن تراکنش را بر عهده می گیرند. در عوض، برنده با توکن های جدید پاداش می گیرد.

با این حال، این فرآیند به دلیل ردپای کربن عظیم آن به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. به گفته دانشگاه کمبریج، مصرف انرژی بیت کوین امروزه تقریباً معادل مصرف انرژی لهستان یا مالزی است.

CleanSpark مستقر در نوادا یک شرکت استخراج بیت کوین است که حدود ۲۸۰ میلیون دلار را برای خرید تجهیزات ماینینگ در سال جاری متعهد شده است و حاضر است در ازای سهم بیشتر از بازار هزینه کمتری بپردازد. پذیرفتن

متیو شولتز، مدیرعامل این شرکت می گوید، این وضعیت زمانی که چین استخراج بیت کوین را در سال ۲۰۲۱ ممنوع کرد، بی شباهت نیست. همه ماینرها غیرفعال شدند و درصد پاداش برای ماینرهایی که هنوز فعال هستند به طرز چشمگیری افزایش یافت. شرکت‌هایی که این سرمایه‌گذاری‌ها را در تجهیزات جدید انجام داده‌اند، احتمالاً همان‌هایی هستند که زنده می‌مانند.

ماینرهای بیت کوین قبلا آن را امتحان کرده اند. بسیاری از آنها در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، زمانی که قیمت بیت کوین به ۶۹۰۰۰ دلار افزایش یافت، از بازار گاوی بهره بردند و از بدهی و نرخ های بهره پایین برای تامین مالی توسعه خود استفاده کردند. با این حال، زمانی که بیت کوین سه چهارم ارزش خود را از دست داد و قیمت انرژی به شدت افزایش یافت، به شدت ضرر کردند.

شرکت‌هایی مانند Core Scientific و Computer North اعلام ورشکستگی کردند، در حالی که سایر شرکت‌ها مجبور بودند موقتاً فعالیت‌های خود را تعطیل کنند یا از برخی ایالت‌های آمریکا پول دریافت کنند تا استخراج بیت‌کوین را متوقف کنند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه افزایش گمانه زنی های بازار مبنی بر اینکه قانون گذاران ایالات متحده ایجاد صندوق قابل معامله در مبادلات بیت کوین (ETF) را تایید خواهند کرد، اتفاق می افتد.

طرفداران می گویند موافقت با راه اندازی این صندوق به طور بالقوه باعث جذب میلیاردها دلار سرمایه از بازیگران اصلی وال استریت مانند بلک راک و فیدلیتی می شود و به طور قابل توجهی قیمت بیت کوین را افزایش می دهد.

طرفداران بیت کوین همچنین خاطرنشان می کنند که پس از نصف شدن جوایز استخراج بیت کوین در می ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین تقریباً ۴۶۰ درصد در ۱۲ ماه بعد افزایش یافت.

افزایش قیمت سهام استخراج کنندگان بیت کوین

قیمت سهام ماینرهای بیت کوین نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال، سهام Riot Platforms در سال ۲۰۲۳ ۴۲۴٪ و Marathon Digital 681٪ افزایش یافته است. قیمت سهام این دو شرکت در سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۸۵ و ۹۰ درصد کاهش یافت.

با این حال، امید به بهبودی به تداوم افزایش اخیر قیمت بیت کوین بستگی دارد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر تایید راه اندازی ETF بیت کوین ارائه نکرده است. علاوه بر این، ماینرها همچنان درگیر هزینه های دنیای واقعی، به ویژه هزینه های انرژی هستند.

طبق گزارش فایننشال تایمز و گزارش ماینر مگ، میانگین هزینه استخراج بیت کوین حدود ۱۷۰۰۰ دلار است، اما این هزینه می تواند تا ۳۴۰۰۰ دلار نیز برسد. ولفی ژائو، مدیر تحقیقات این شرکت، می‌گوید: «اگر بیت‌کوین با قیمت فعلی حدود ۴۲۰۰۰ دلار بود، ماینرها با سود زیادی مواجه نمی‌شدند».








دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا