اخبار بورس

خروج آنگولا از اوپک راه را برای سرمایه گذاری بیشتر چین باز می‌کند

در آستانه تصمیم آنگولا برای خروج از اوپک؛

تصمیم آنگولا برای خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک؛ این می‌تواند راه را برای پکن برای افزایش سرمایه‌گذاری در نفت و سایر بخش‌های این کشور با تعمیق روابط چند دهه‌ای هموار کند. آنگولا تلاش کرد تا سهمیه تولید اوپک را افزایش دهد. سهمیه این گروه برای حمایت از قیمت جهانی نفت در نظر گرفته شده است. اما می تواند توانایی تولیدکننده را برای جذب سرمایه گذاری نفت در ظرفیت جدید محدود کند. زیرا می تواند درآمد را محدود کند.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیل به گزارش سرمایه گذاری؛ تصمیم آنگولا برای خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت یا اوپک؛ این می تواند راه را برای افزایش سرمایه گذاری پکن در نفت و سایر بخش ها به عنوان بخشی از تعمیق روابط چند دهه ای هموار کند.
آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد پس از اختلاف با گروه تولیدکننده بر سر سهمیه تولید خود، اوپک را در اول ژانویه ترک خواهد کرد. این تصمیم همچنین پس از توافقنامه همکاری تقویت شده بین چین و آنگولا در ماه جاری امضا شده است.
تت آنتونیو وزیر امور خارجه آنگولا در سفر خود به پکن به مناسبت امضای این توافق گفت: چین یک شریک ثابت و کلیدی است.

آنگولا که نفت آن ۹۰ درصد صادرات آن را تشکیل می دهد، به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است، اما به درآمد نیز نیاز دارد و در این زمینه آنتونیو گفت: آنگولا اهمیت فناوری، نیروی کار ماهر و مشارکت های استراتژیک را که می تواند کشور را به حرکت درآورد، تشخیص می دهد. کشور رو به جلو کمک نفت، او اذعان کرد و خواستار سرمایه گذاری بیشتر چینی ها، به ویژه در بخش قهوه، باتری و انرژی خورشیدی این کشور شد.

آنگولا تلاش کرد تا سهمیه تولید اوپک را افزایش دهد. سهمیه این گروه برای حمایت از قیمت جهانی نفت در نظر گرفته شده است. اما می تواند توانایی تولیدکننده را برای جذب سرمایه گذاری نفت در ظرفیت جدید محدود کند. زیرا می تواند درآمد را محدود کند.

بنابراین، رهایی از محدودیت‌های تولید اوپک می‌تواند به چین اجازه دهد نقش خود را در بخش نفتی که سال‌ها از کسری سرمایه‌گذاری رنج می‌برد، گسترش دهد.

یوت باب، مدیر پورتفولیوی بانک سرمایه گذاری ویلیام بایر، می گوید: «اگر آنها معتقدند که مبنایی برای جستجوی سرمایه گذاری های جدید از چین برای افزایش تولید نفت وجود دارد، ممکن است این منبع انگیزه ای برای تعامل مجدد با بانک برای مقابله با این موضوع باشد. .” چینی ها؛ اگرچه آنها باید از نفت به عنوان موتور رشد دور شوند، اما منابع کافی درآمد غیرنفتی برای تامین مالی این تنوع ندارند.

خروج آنگولا از اوپک راه را برای سرمایه گذاری بیشتر چینی ها باز می کند

چین علاقه مند به بهبود اقتصاد آنگولا است زیرا آنگولا نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار بدهی به چینی ها دارد.
(چین می تواند از این فرصت برای بهبود اقتصاد آنگولا برای گسترش نفوذ خود در این کشور استفاده کند. در حال حاضر اقتصاد آنگولا با مشکلات مختلفی از جمله کاهش قیمت نفت و کاهش سرمایه گذاری خارجی مواجه است. این مشکلات باعث افزایش بدهی خارجی آنگولا شده است. (در این شرایط، چین می تواند با ارائه کمک های مالی و سرمایه گذاری در آنگولا، به بهبود اقتصاد آنگولا کمک کند.)

با این حال، برخی از کارشناسان نگرانند که چین از این فرصت برای افزایش نفوذ خود در آنگولا استفاده کند. آنها می گویند چین می تواند از آنگولا هم برای تامین منابع طبیعی و هم برای اهداف سیاسی خود استفاده کند.
در نهایت باید دید چین از بهبود اقتصادی آنگولا چه سودی خواهد برد. آیا چین تلاش خواهد کرد تا به آنگولا کمک کند تا اقتصاد خود را بهبود بخشد یا به دنبال گسترش نفوذ خود در این کشور خواهد بود؟

بازسازی / بدهی های پس از جنگ سال ها پیش بود

پس از پایان جنگ داخلی آنگولا در سال ۲۰۰۲، این کشور برای تامین مالی بازسازی پس از ۲۵ سال خشونت، از چین وام گرفت و هیدروکربن ها را به بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان فروخت. این کشور برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۰۶ بزرگترین تامین کننده نفت چین بود.
اخیراً، چین منابع بیشتری از روسیه دریافت کرده است، زیرا این کشور نفتی را که قبل از حمله مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به اروپا ارسال کرده بود، برای مذاکره با مشتریان غربی هدایت کرد.
تولید نفت آنگولا به دلیل تمایل به سرمایه گذاری کاهش یافته است. در نتیجه، محموله‌های نفت آنگولا به چین بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ تقریباً ۳۰ درصد کاهش یافت. اگرچه فعالان محیط زیست از خروج آنگولا از اوپک برای وعده گذار سبز حمایت می کنند.
هانا رایدر، مدیر عامل شرکت مشاوره توسعه، یک شرکت مشاوره توسعه آفریقایی مستقر در پکن، می گوید: «تنوع منابع انرژی و درآمد برای هر کشور آفریقایی غنی از منابع منطقی است، حتی اگر سرعت رشد کند باشد. کشورهای ثروتمندتر کندتر هستند

.
شرکت های چینی در دهه گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار در آنگولا سرمایه گذاری کرده اند که بیشتر آن در بخش انرژی بوده است.
به گفته موسسه Enterprise، یک اندیشکده آمریکایی، سرمایه گذاری چینی ها در آنگولا در سال جاری شامل ۲۵۰ میلیون دلار از PowerChina، یک شرکت دولتی مهندسی عمران، برای توسعه زیرساخت های مخابراتی آنگولا بود.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت دو سرمایه گذاری جداگانه به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار در بخش حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی آنگولا انجام داد.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری عادی در پکن گفت: ما همیشه امیدواریم که همکاری عملی با آنگولا بر اساس برابری و منافع متقابل را پیش ببریم.
چین در آخرین تلاش خود برای تعمیق روابط – و نفوذ اقتصادی خود در آفریقا – از ۲۵ دسامبر، روز کریسمس، به ۶ کشور، از جمله آنگولا، دسترسی معاف از عوارض گمرکی به بازار مصرف عظیم خود برای ۹۸ درصد واردات خود در آفریقا می دهد.
پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا