اخبار اقتصاد ایران

خروج ادامه‌دار شاغلان از بخش کشاورزی | خدمات، میزبان نیمی از شاغلان کشور

داده های مرکز آمار نشان می دهد که در سال گذشته سهم بخش کشاورزی از اشتغال به طور قابل توجهی از بیش از ۱۵ درصد به کمتر از ۱۳ درصد کاهش یافته است.

ایران تحلیل یکی از اقدامات کلیدی بازار کار مشارکت بخشهای اقتصادی در اشتغال است. در این اقدام بررسی می شود که چند درصد از شاغلان کشور در هر یک از بخش های اقتصادی مشغول به کار هستند. این بخش ها شامل کشاورزی، صنعت و خدمات است.

اکوایران نوشت: داده های مرکز آمار نشان می دهد در بهار سال گذشته کشاورزی بیش از ۱۵ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است اما به تدریج و با نزدیک شدن به فصل زمستان این سهم به کمتر از ۱۳ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، سهم بخش خدمات تقریباً ۲ واحد درصد افزایش یافته است.

دلایل مختلفی برای خروج کارگران بخش کشاورزی و ورود به گروه خدماتی وجود دارد. یکی از این دلایل خشکسالی های متوالی و رشد منفی ارزش افزوده در گروه کشاورزی است. رشد منفی به معنای تولید کمتر و در نتیجه درآمد کمتر در این بخش است. البته بخشی از کاهش سهم کشاورزی نیز به دلیل فصلی بودن این بخش است، زیرا معمولاً رونق کشاورزی در دو فصل اول سال بیشتر و در دو فصل آخر سال کمتر است.

خدمات، میزبانی نیمی از کارگران کشور
آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار در سال گذشته نشان می دهد که بخش خدمات بیشترین سهم را از اشتغال کشور دارد. این سهم در فصل بهار ۵۱.۳ درصد و در فصل تابستان اندکی کاهش یافت و به ۵۰.۵ درصد رسید. اما با آغاز نیمه دوم سال رونق این بخش افزایش یافت و سهم آن در پاییز به ۱/۵۲ درصد و در زمستان به ۶/۵۳ درصد رسید. به عبارت دیگر در زمستان سال گذشته از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کشور تقریبا ۵۳ نفر در بخش خدمات مشغول به کار بودند.

دومین بخش بزرگ اقتصاد از نظر تعداد شاغلین فعال، بخش صنعت است. سهم صنعت از اشتغال کل کشور در بهار سال گذشته ۳۳.۱ درصد بوده است. این سهم تا پاییز روند صعودی داشت و در تابستان به ۳۴ درصد و در پاییز ۲/۳۴ درصد رسید. اما با فرا رسیدن فصل زمستان سهم اشتغال در این بخش کاهش یافته و این میزان به ۳۳.۵ درصد کاهش یافته است.

در بین سه بخش اصلی اقتصاد، کشاورزی کمترین سهم را از اشتغال دارد. سهم این بخش از اشتغال در بهار سال گذشته ۱۵.۵ درصد بوده و حتی با فرا رسیدن تابستان نیز تغییری نکرده و در همین میزان باقی مانده است. کشاورزی طبیعتاً یک شغل فصلی است و در نیمه اول سال رونق بیشتری نسبت به نیمه دوم دارد. این مشکل در آمارها نیز مشهود است به طوری که سهم کشاورزی در اشتغال در پاییز سال گذشته به ۱۳.۶ درصد رسید. این کاهش در زمستان ادامه یافت و این نرخ را به ۱۲.۹ درصد کاهش داد.

یکی از دلایل اصلی کاهش سهم کشاورزی در اشتغال کشور، رشد منفی ارزش افزوده این گروه در سه سال اخیر است. رشد ارزش افزوده منفی به معنای تولید کمتر گروه کشاورزی در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل است. بنابراین طی سه سال گذشته، بخش کشاورزی در کشور به طور مداوم کمتر از قبل شده است. در نتیجه این حادثه ظرفیت اشتغالزایی این بخش نیز کاهش یافته و کارگران این بخش در حال ترک آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا