بانک و بیمه

خروج بانکهای ناکارآمد از چرخه فعالیت!| کدام بانکها با نظام رتبه بندی به حاشیه میروند؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: وجود بیش از ۳۰ بانک و موسسه مالی و ۲۱ هزار شعبه در کشور، اقتصاد ایران را به کشوری بانک محور تبدیل کرده است. بانک هایی که اغلب به نفع خود کار می کنند و سال ها ماموریت تجاری خود را رها می کنند، به جای ارائه خدمات کافی به مردم، مسیر شرکتی را در پیش گرفته اند. اگرچه بسیاری از آنها دارایی های زیادی دارند، اما نقدینگی چندانی ندارند و از آنجایی که بانک مرکزی عاقلانه آنها را از اضافه برداشت برای جلوگیری از خلق پول و رشد نقدینگی منع می کند، مجبور به انجام این کار یا از طریق وام بین بانکی برای رفع نیازهای خود هستند. رضایت مشتریان خود را با پرداخت نرخ سود بالا و خارج از ضوابط و نرخ مصوب به منظور جلوگیری از خروج منابع به دلیل نداشتن نقدینگی لازم برای گردش پول جلب کنند.

این بانک ها که معمولا خصوصی هستند مشکلاتی را نیز به اقتصاد کشور تحمیل کرده اند که به گفته کارشناسان بخشی از تورم و رکودهای اقتصادی ناشی از ضعف و عملکرد غیراصولی فعالیت آنهاست که منجر به افزایش حجم نقدینگی یا افزایش حجم نقدینگی می شود. بلوکه شدن منابع بانکی در پروژه ها و بنگاه های اقتصادی بی ثمر شده است، معضلی که نه تنها ارائه خدمات به مردم از طریق سیستم بانکی را با چالش مواجه کرده، بلکه اقتصاد کشور را نیز با چالش مواجه کرده است.

اگرچه نقش بانک‌ها در انجام فعالیت‌های اقتصادی و مشارکت آنها در بخش‌های تولیدی موجب رشد و توسعه و همچنین ارائه خدمات به مشتریان می‌شود، اما امروزه بیشتر بانک‌ها تنها به فکر منافع خود هستند و از سرمایه‌های مردم در بخش‌های پردرآمد استفاده می‌کنند.

خدمت به مردم اولویت اصلی همه بانک ها نیست

در عین حال بانک‌ها می‌توانند با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود با انجام فعالیت‌های تولیدی مؤثر در توسعه بخش واقعی اقتصاد مشارکت کنند. از سوی دیگر، از آنجایی که نقش بانک‌ها در انجام فعالیت‌های اقتصادی و مشارکت آن‌ها در بخش‌های تولیدی منجر به رشد و توسعه و همچنین ارائه خدمات لازم به مشتریان می‌شود، نقش برجسته‌ای در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دارند. اما اغلب بانک‌ها امروزه فقط به منافع خود و به پول مردمی که در قالب صندوق‌های امانی در بخش‌هایی مانند مسکن و پروژه‌های بزرگ در اختیار دارند می‌اندیشند یا گاهی از طریق شرکت‌های تابعه در بازارهای سفته‌بازی از پول استفاده می‌کنند، متاسفانه رسالت کاری خود را رها کرده‌اند.

در چنین شرایطی، بانک مرکزی با هدف ساماندهی نظام بانکی کشور، نظارت و کنترل خود را بر عملکرد بانک ها تقویت کرده است تا پس از اصلاح عملکرد شبکه بانکی کشور، بر عملکرد بانک ها تمرکز کند. شبکه بانکی کشور برای خارج کردن برخی از بانک‌ها از ناهماهنگی و تهدید به لغو مجوز، اکثر بانک‌هایی که کیفیت دارایی‌شان ضعیف است و منابعشان جوابگوی نیاز مشتریان نیست، به‌دنبال ارائه راه‌حل‌های ساده برای برداشت هستند. کنترل از سوی بانک مرکزی

برخی از بانک‌ها در مکان‌هایی که دیگر امکان‌پذیر نیست، از منابع مردم با هدف کسب بازدهی قابل توجه سرمایه استفاده کرده‌اند، مانند این بانک‌ها که اگرچه دارایی‌های زیادی دارند، اما نقدینگی ندارند، بنابراین دیگر نمی‌توانند. اصلاً آن را مدیریت کند سپرده های مردم خالی است

سرمایه های ملی که در پروژه های برخی بانک ها مسدود شده است!

برخی از بانک‌ها بیشتر وجوه خود را برای برخی پروژه‌ها مسدود کرده‌اند و از سپرده‌های مردم با هدف بازگرداندن سرمایه‌های قابل توجه به مکان‌هایی استفاده کرده‌اند که اکنون نمی‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، بنابراین این بانک‌ها با وجودی که دارایی‌های زیادی دارند، در آنجا نیستند و نقدینگی ندارند. همه و حتی برای پرداخت سررسید سپرده های مردم دست خالی مانده اند. در چنین شرایطی بانک مرکزی هشدارهای لازم را به تعدادی از بانک های ناکارآمد و ناسازگار داده است تا خود را با سیستم و مقررات آن بانک تطبیق دهند، زیرا در صورت عدم رعایت و ناکارآمدی مجوز آنها بدون تغییر خواهد شد. تردید کنید وگرنه بانک به بانک دیگری منتقل می شود.

شایان ذکر است که این نابرابری بانک را در تامین مطالبات نقدینگی سپرده گذاران با مشکل جدی مواجه می کند و گستردگی این مشکلات ممکن است به اقدام قاطع بانک مرکزی با رویکرد ناکارآمد و نامتعادل منجر شود بانک ها رویکرد درستی است زیرا مدیران ناکارآمد و تعدادی از بانک های ناسالم که به نفع خود پول می سازند و در پروژه های سودآور سرمایه گذاری می کنند اقتصاد را با مشکلات زیادی مواجه می کنند. کشور مجبور شد به چنین مشکلی پاسخ دهد.

مشکل شیب های ناکارآمد و ناهموار مانند یک گلوله برفی است که از قله به پایین حرکت می کند و هر لحظه از آن گلوله برفی بزرگ در شیب بزرگتر می شود. بهمن تغییر خواهد کرد و سپس حل آن آسان نخواهد بود و احتمال بروز بحران وجود دارد

اگر مشکل ورشکستگی بانک ها حل نشود، بحران به وجود می آید

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” بیانیه: بانک مرکزی اگر بخواهد به مشکلات سیستم بانکی پایان دهد باید بانک های مشکل دار ناکارآمد را نقد کند که طبیعتا بر چنین موضوعی تاکید دارد. اقدامی که بی توجه باشد بدون شک می تواند مشکلات را تشدید کند زیرا هرچه کمتر به این موضوع توجه شود وضعیت بانک های نتراز بدتر می شود.

وی با بیان اینکه مردم خواهان خدمات کافی از بانک ها هستند اما بیشتر آنها به دنبال فعالیت های اقتصادی به نفع خود هستند، افزود: با نظام مند شدن بانک ها و طبقه بندی آنها، بانک خوبی را انتخاب می کنند و خود بانک های ناکارآمد به حاشیه رانده می شوند. . روش. اما اگر تعادل بین بانک ها و رتبه های آنها نادیده گرفته شود، مشکل آنها مانند گلوله برفی که از بالا می افتد حرکت می کند و هر کدام حجم خود را افزایش می دهند و این توپ عظیم به آن می رسد. بهمن تغییر خواهد کرد و سپس حل آن آسان نخواهد بود و احتمال بروز بحران وجود دارد. در چنین شرایطی تغییر ساختار و انحلال بانک ها نباید به عنوان یک شعار تلقی شود، بلکه این مهم باید شکل عملی به خود بگیرد.

حق شناس در ادامه افزود: هر چند تا زمانی که اقتصاد بزرگتر است، تعدد بانک ها بد نیست، اما بانک ها در حال حاضر رقابت مناسبی در انجام فعالیت های اقتصادی به نفع کشور و مردم ندارند و بسیاری از آنها می توانند ورشکستگی، نامتعادل شدن و انجام دهند. مشکلات زیادی دارند، بنابراین گاهی اوقات برای سرپا ماندن به مشتریان خود سودهای خیالی می پردازند.

بانک مرکزی علاوه بر تلاش برای ایجاد تعادل در بانک ها، در نظر دارد بانک ها را بر اساس خدماتی که ارائه می دهند دسته بندی کند تا بانک ها در قالب فعالیت های تخصصی مانند بازرگانی، توسعه، قرض الحسنه، جامع و انواع دیگر دسته بندی شوند. بانک های تخصصی

تلاش بانک مرکزی برای دسته بندی بانک ها با هدف ارائه خدمات مناسب به مردم

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی علاوه بر تلاش برای ایجاد تعادل در بانک‌ها، در نظر دارد بانک‌ها را بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند دسته‌بندی کند؛ اقدامی که به نوعی رتبه‌بندی بانک‌ها را بیان می‌کند. خارج از بانک؛ بانک ها به بانک های تخصصی طبقه بندی می شوند، به عنوان مثال. ب- در بانکهای تجاری، توسعه، بانکهای اعتباری، بانکهای عمومی و سایر انواع بانکهای خاص. تا زمانی که یک بانک دیگر نتواند هیچ فعالیتی انجام دهد. به گفته محمدرضا فرزین، فعالیت بانک های تجاری غیرقابل قبول است و باید از فعالیت خارج شوند. زیرا شرکت های بانکی با سپرده های مردم تأسیس می شوند و این پول متعلق به مردم است.

اگرچه مدیران بانک مرکزی تاکید دارند که بانک ها نه تنها متوازن هستند بلکه در جنبه های مختلف از جمله گزارش های مالی رتبه بندی می شوند، اما بانک ها برای کسب بالاترین رتبه باید با هم رقابت کنند زیرا بانک مرکزی بانک ها را بر اساس مجموعه ای از استانداردها رتبه بندی می کند و از این طریق به بازار سیگنال می دهد. و مشتریان به گفته کارشناسان بانکی، یکی از مثبت ترین رقابت های بانکی، رقابت برای جلب رضایت مشتریان است و هر بانکی که در این زمینه موفق تر باشد، زمینه رشد و توسعه خود را ایجاد کرده و می تواند برنامه های بلندمدت خود را بر اساس آن تدوین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا