خروج خودروسازان از قیمت گذاری دستوری با نرخ گذاری آزاد مواد اولیه
در گفتگو با افق میهن آمده است:
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق گفت: پیش بینی می شود با توجه به آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری آزاد مواد اولیه، خودرو نیز از قیمت گذاری دستوری معاف شود.
الناز افشار مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق زنجان و قزوین در گفتگو با افق میهنوی در خصوص تاثیر قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو گفت: تورم در سال های اخیر عملکرد شرکت های تولیدی به ویژه خودروسازان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است همان قیمت گذاری اجباری است که لغو آن هنوز در بین خودروسازان سبک قطعی نشده است و این مشکل منجر به زیان و افزایش بدهی خودروسازان شده است.
وی افزود: شاخص قیمت کارخانه خودروهای داخلی معمولا از شاخص تورم عقب است و با افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش شدید نهاده های تولید، درآمد بنگاه ها به تناسب افزایش نمی یابد و تعادلی بین هزینه ها وجود ندارد. و درآمد خودروسازان و در نتیجه یک صنعت رو به زوال و زیان ده است.
خودروسازان زیان انباشته را متحمل می شوند
افشار در این خصوص ادامه داد: این شرکت ها سال به سال زیان انباشته ای در عملکرد خود متحمل می شوند که باعث شده بازار خودرو با مشکل هزینه و فایده تولید مواجه شود سود حاصل از تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار آزاد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تنها راه حل این مشکل لغو روش قیمت گذاری و ایجاد شرایط عرضه و تقاضا در بازار است که باعث بهبود حاشیه سود خودروسازان و کسانی که می خواستند از آن بهره مند شوند. تفاوت قیمت بازار خارج می شود و تقاضای واقعی، یعنی تقاضای مصرف کنندگان مشخص می شود.
وی با توجه به دور شدن خودروسازان از تعیین قیمت، تصریح کرد: باید انتظار داشت با توجه به آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری آزاد مواد اولیه، خودروها نیز از تعیین قیمت خارج شوند.
افشار همچنین توضیح داد: در کشوری که هر ساله تورم قابل توجهی را تجربه می کنیم، شرکت هنگام اعلام قیمت ها بر اساس هزینه های سال قبل، ضرری معادل تورم ابتدایی ثبت می کند که یکی از پیامدهای جدی عوارض است. قیمت گذاری.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: بازنگری در قیمت محصولات خودروسازان پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین تاریخ تعیین قیمت فروش این شرکت اجرایی شد که برای بهبود وضعیت خودروسازان ضروری است، اما کافی نیست . همانطور که سایه قیمت گذاری دستوری از ذهن خودروسازان سنگین دور شده است، این معضل گریبان خودروسازان سبک را نیز می گیرد و باعث می شود صنعت خودرو از حالت انحصاری خارج شود و با افزایش کیفیت وارد رقابت با خودروهای وارداتی شود.
وی ادامه داد: با حذف واسطه های گران قیمت، اجاره کمتر می شود و با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت ها تقریبا مطابق انتظارات خودروسازان و مصرف کنندگان تعیین می شود که وضعیت فعلی را بهبود می بخشد. و سهامداران آنها.
درآمد خودروسازان متناسب با هزینه های آنها افزایش می یابد
افشار درباره اصلاح ساختار قیمتگذاری و ارتقای کیفیت خودروها گفت: از سوی دیگر با حذف سایه قیمتگذاری دستوری، زمانی که درآمد خودروسازان متناسب با هزینههای آنها افزایش مییابد، انگیزه شرکتها برای افزایش تیراژ تولید و کیفیت محصول میشود. . آنها افزایش قیمت تمام شده را به مصرف کننده منتقل می کنند و در نتیجه باعث افزایش کیفیت خودرو و همچنین افزایش برد آن می شوند که در نهایت به نفع مصرف کننده و سازنده است.
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: این موضوع باعث بهبود وضعیت شرکت های خودروسازی و پوشش زیان انباشته آنها در طول زمان می شود و حاشیه سود مطمئنی را متصور می شوند که حتی به جذب سرمایه گذاران خارجی و معرفی جهانی کمک کرده است. فناوری های کلاسی در صنعت خودرو که از انتقال منافع شرکت های خودروسازی به جیب دلال ها جلوگیری کرده و موجب توسعه صنعت خودرو و افزایش سودآوری رشد آن می شود.
پایان مقاله