اخبار اقتصاد ایران

خرید برنج امسال گیلان توسط اتحادیه های تعاون روستایی!

مدیرعامل تعاون روستایی گیلان با اشاره به تولید ۷۰۰ هزار تن برنج در سال جاری گفت: کشاورزان تنها ۳۰ درصد از این برنج را تامین کرده اند و مابقی در منازل و انبارهای برنج مانده است، بنابراین اتحادیه های تعاون روستایی باید به عنوان بازو برنج را خریداری کنند. از دولت کشاورزان انجام می دهند

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، کیوان حسن پور امروز ۲۰ دی ماه در دیدار با اعضای اتحادیه های تعاون روستایی استان گیلان که در لاهیجان برگزار شد، با اشاره به منفعت عمومی فعالیت شرکت های تعاونی به ویژه در بخش کشاورزی این است که شرکت های تعاونی به نفع مردم و کشاورزان هستند. .

وی یکی از مهمترین وظایف اتحادیه های تعاونی را تامین نهاده های با کیفیت به کشاورزان دانست و افزود: تعاونی های روستایی در اردیبهشت در این ماه ۲۳ هزار تن کود بدون کوچکترین تخلفی بین کشاورزان توزیع شد و به همین دلیل مقرر شد در بهمن در این ماه کود مورد نیاز سال زراعی ۱۴۰۳ را توزیع کنیم تا کشاورزان در فصل کاشت نگران نباشند.

مدیر تعاون روستایی گیلان با بیان اینکه با دستور استاندار کود و سم و نهاده های کشاورزی با کیفیت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، گفت: این نهاده ها با قیمت مناسب (یارانه ای) به دست کشاورزان می رسد.

حسن پور کودهای اجباری را مرغوب و آزمایش شده دانست و گفت: کودهای غیر اجباری توسط مرکز تحقیقات برنج کیفیت سنجیده می شود.

وی از ناظران اتحادیه ها خواست نسبت به برند، کیفیت و استاندارد نهاده ها حساس باشند و افزود: کشاورزان علاوه بر کودهای اجباری از کودهای غیر اجباری و سموم و علف های هرز استفاده کنند.

مدیر تعاون روستایی گیلان در ادامه به عرضه میوه شب عید توسط اتحادیه های تعاون روستایی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای شب عید ۲۰۰ تن سیب مرغوب خریداری کردیم که حدود یک تن آن در شب یلدا در بازار فروخته شد و به فروش رسید. استقبال کرد. همچنین هشت تن خرما برای ماه رمضان خریداری شده است.

وی از خرید ۲۰۰ تن پرتقال از باغداران چابکسر خبر داد و اظهار داشت: خرید این میزان مرکبات رضایت باغداران را به دنبال داشت.

حسن پور همچنین به تعیین تکلیف برنج های ذخیره شده تا دو هفته آینده اشاره کرد و گفت: اتحادیه های تعاونی روستایی وظیفه خرید انبوه برنج از کشاورزان را بر عهده دارند. در راستای تاکید استاندار باید تا پایان سال محصول برنج کشاورزان را خریداری کنیم.

وی با اشاره به تولید ۷۰۰ هزار تن برنج در سال جاری گفت: کشاورزان تنها ۳۰ درصد این برنج را تامین کرده اند و مابقی در منازل و انبارهای برنج مانده است. بنابراین اتحادیه های تعاون روستایی به عنوان بازوی دولت باید برنج کشاورزان را خریداری کنند تا دلالان، بازاریان و دلالان حق کشاورز را ضایع نکنند.

مدیر تعاون روستایی گیلان با بیان اینکه رهبر انقلاب همواره بر رونق تولید در کنار عرضه محصولات تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: کشاورزان تولیدکننده ما هستند و اکنون وظیفه ما تامین محصولات کشاورزی است.

حسن پور با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی گیلان از تعاونی های روستایی سایر استان ها خواست محصولات کشاورزی استان از جمله برنج، چای، کیوی و مرکبات را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری کنند، افزود: این محصولات از مرحله تولید تا مصرف خریداری می شود.

وی بازار روستا را یکی از سیاست های سازمان تعاون روستایی دانست و بیان کرد: بر عرضه محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف تاکید داریم و این امر در بازارهای روستا فراهم می شود. بازارهای روستایی استان را فعال می کنیم و غرفه هایی را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم تا محصولاتشان را به صورت مستقیم عرضه کنند.

مدیرعامل تعاون روستایی گیلان بازارهای روستا را استانی و فرا استانی دانست و تاکید کرد: برنج، چای، کیوی، مرکبات، فندق، ماهی، حبوبات و … در بازار روستا عرضه می شود.

وی از اتحادیه های تعاون روستایی خواستار دریافت کارت بازرگانی شد و یادآور شد: برای صادرات محصولات کشاورزی گیلان به ویژه برنج، چای، کیوی و … باید به سمت محصولات با کیفیت حرکت کرد و در این راستا می توان از ظرفیت ها استفاده کرد. شرکت های دانش بنیان برای تولید بذر و نهال. و از آن استفاده کنیم.

حسن پور رونق صادرات را دلیل رونق تولید و عرضه دانست و گفت: اتاق بازرگانی آمادگی دارد برای توسعه صادرات با شرکت های تعاونی همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا