ترندهای روز

خشک‌ترین صحرای دنیا گلباران شد!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

برای اولین بار در یک دهه گذشته، صحرای آتاکاما که به عنوان خشک ترین بیابان روی زمین شناخته می شود، در اواسط زمستان پوشیده از گل های سفید و بنفش است.

گلدهی این صحرای مرتفع در شمال شیلی حاصل حدود ۱۱ میلی متر باران است که در فصل پاییز از نیمکره جنوبی در این منطقه باریده و اکنون و در اوایل فصل زمستان در شیلی، این دشت با رنگارنگ تزئین شده است. گل ها. ترکیب بارندگی های نادر در این منطقه که با مه صبحگاهی (به زبان محلی کمانچکا) همراه بود باعث فعال شدن پوشش گیاهی کمیاب در این منطقه شد که شاید تا پانزده سال دیگر دیده نشود.

دو نمونه از اولین گونه های گیاهی که این بیابان خشک را رنگ آمیزی کردند Cistanthe grandiflora و Nolana baccata هستند.

باران در خشک ترین صحرای جهان بارید!

باغ گلی به مساحت ۳۰۰ کیلومتر مربع

سزار پیزارو، رئیس بخش حفاظت از تنوع زیستی و تحقیقات علمی در شرکت ملی جنگلداری آتاکاما، توضیح داد که این باغ گل در مساحتی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر مربع ظاهر شده است، در حالی که در فصل بهار است. نیمکره جنوبی (بین سپتامبر و اکتبر). ، در میان شهریور تا آبان) در اثر بارندگی های زمستانی وسعت این کویر گلدار ممکن است تا پانزده هزار کیلومتر مربع گسترش یابد و در آن زمان بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی در آن شکوفا شوند.

معمولاً در برخی سال‌ها در این منطقه شاهد رویش گل‌های بیابانی در فصل بهار بین ماه‌های خرداد، تیر و مرداد خواهیم بود.خرداد، تیر و مرداد) حداقل ۱۵ میلی متر باران باریده است و این معمولاً مربوط به پدیده ال نینو است که باعث افزایش بیش از میانگین باران در شیلی خواهد شد.

باران در خشک ترین صحرای جهان بارید!

آخرین بار در سال ۲۰۱۵، در ماه مارس بارید (اسفند) باعث فعال شدن پوشش گیاهی این کویر در زمستان شد. دقیقاً همان چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم. در آن سال، در ماه های تیر و مرداد (تیر و مرداد) شاهد بارش باران در این کویر بودیم و با شروع فصل بهار در نیمکره جنوبی، کویر آتاکاما گل بارید.

البته هنوز مشخص نیست که امسال شاهد اتفاقی مشابه باشیم یا خیر. پیش‌بینی اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نشان می‌دهد که شرایط فعلی ENSO (شرایط خنثی، یعنی دوره‌ای که نه ال نینو و نه لانینا وجود دارد) احتمالاً تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن لانینا آغاز خواهد شد. . این بدان معناست که وقتی خشکسالی بازگردد، صحرای آتاکاما رطوبت کافی برای فعال کردن مجدد پوشش گیاهی در طول چرخه را نخواهد داشت.

اما اگر در هفته های آینده شاهد بارش باران در منطقه باشیم، رطوبت جوی بیش از حد نرمال خواهد بود و این امر به طور بالقوه در شهریور ماه گل و لای ایجاد می کند که البته اصلا قابل پیش بینی نیست.

لانی نیا و لغو جشنواره گلباران

به گفته فرانسیسکو اسکو، رئیس مؤسسه اکولوژی و تنوع زیستی IEB و محقق زیست شناسی در دانشگاه لاسرنا، اگر به زودی پدیده La Niña را مشاهده کنیم، گل هایی که اکنون در این بیابان شکوفا می شوند احتمالا آخرین گل آتاکاما برای این کار خواهند بود. دهه (به دلیل چرخه دو پدیده ال نینو، لا نینا) و بنابراین گلدهی عظیم بهار آینده امکان پذیر نخواهد بود.

باران در خشک ترین صحرای جهان بارید!

ماریا فرناندا پرز، دانشیار بوم شناسی در دانشگاه پاپی کاتولیک شیلی، اعلام کرده است که عوامل متعددی گلدهی زمستانی نادر در صحرای آتاکاما را تهدید می کند. به عنوان مثال، در شرایطی که گرده افشان ها به سرعت واکنش گیاهان به باران به صحرا نمی رسند. وی در این باره توضیح داد: اگر گیاهان جوانه بزنند و گل بدهند، اما گرده افشان ها به موقع نرسند، بذر و بذر هدر می رود و در بیابان پخش نمی شود.

پیزارو معتقد است که احتمالا امسال نیز شاهد چنین اتفاقی باشیم. زیرا در حال حاضر و با توجه به دمای پایین هوا در این کویر هیچ گونه زنبور، پروانه، سوسک و یا گرده افشان دیگر در این منطقه دیده نشده است و تنها حیواناتی مانند کنه و برخی خزندگان، پرندگان و پستانداران دیده شده اند.

برخی از گیاهان علفی (برخی گیاهانی که در صحرای آتاکاما گل می دهند) مکانیسم خودگرده افشانی دارند که اگر گرده افشان ها در زمان مشخصی به گل ها نرسند به طور خودکار فعال می شود، اما این عمل در پایان دوره گلدهی اتفاق می افتد.

باران در خشک ترین صحرای جهان بارید!

در این میان یک سوال بی پاسخ وجود دارد که اگر این فاصله زمانی بین گلدهی گیاهان و حضور گرده افشان ها به هر دلیلی طولانی شود چه اتفاقی می افتد؟ زیرا به این ترتیب هیچ بذری برای فعال سازی مجدد بعدی به انبار بذر اضافه نخواهد شد. در واقع، این خاک بسیار خشک گنجینه ای دارد: بانکی از دانه ها.

با این حال، با افزایش تغییرات آب و هوایی، احتمال وقوع رویدادهای غیرعادی مانند گل های زمستانی در کویر افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا