اقتصاد جهان

خطرات ژئوپلیتیکی، تهدیدی برای رشد تجارت جهانی

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از خبرگزاری تاس، سازمان تجارت جهانی (WTO) در گزارشی رشد تجارت کالا را ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۳ درصد در سال ۲۰۲۵ پیش بینی کرد.

این سازمان همچنین در گزارش خود تاکید کرد که تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش عدم اطمینان در سیاست‌های اقتصادی جهانی همچنان خطرات قابل توجهی را به همراه دارد.

اقتصاددانان سازمان تجارت جهانی گفتند که تجارت جهانی کالا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد افزایش یافت که انتظار می رود در نیمه دوم و سال ۲۰۲۵ گسترش بیشتری به دنبال داشته باشد.

این سازمان همچنین گفت: این بهبود پس از کاهش ۱.۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ به دلیل تورم بالا و افزایش نرخ بهره صورت می گیرد.

Ekanjo-Iweala، مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت: “ما انتظار داریم که تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ بهبود تدریجی داشته باشد، اما در مورد احتمال قهقرایی، به ویژه تشدید احتمالی درگیری های منطقه ای مانند درگیری ها در خاورمیانه، هوشیار هستیم.”

وی افزود که این تأثیرات می تواند برای کشورهایی که مستقیماً درگیر هستند شدیدتر باشد، اما می تواند تأثیر غیرمستقیم بر هزینه های جهانی انرژی و مسیرهای حمل و نقل نیز داشته باشد.

مدیرکل سازمان تجارت جهانی در ادامه گفت: فراتر از پیامدهای اقتصادی، ما عمیقاً نگران پیامدهای انسانی برای کسانی هستیم که از این درگیری ها آسیب دیده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا