ترندهای روز

خطر انفجار از بیخ گوش «تنگ‌ بتا» گذشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به کشف مواد منفجره در محل شخصیت های تاریخی «تنگ بتا» در اندیکا از خنثی سازی عملیات سوداگران در این منطقه خبر داد.

این اداره کل اعلام کرد: پیرو گزارشات واصله در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در خصوص عملیات تجار اشیاء فرهنگی در محل آثار تاریخی «تنگ بتا» شهرستان اندیکا و مشاهده اطلاع از حضور این تجار در منطقه مورد نظر حوالی ساعت پنج صبح با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی عازم شهرستان اندیکا شدند.

با هماهنگی دادستان و معاون انتظامی شهرستان اندیکا، چهار گروه عملیاتی فرماندهی انتظامی و همچنین پشتیبانی یگان های حفاظت شهرستان های لالی، مسجد سلیمان و اندیکا، ماموریت گروه ها با اقدامات تخصصی و رصد اطلاعاتی آغاز شد.

در ادامه، نیروهای عملیاتی از منطقه کوه دلا و صعب العبور منطقه کوه دلا که «تنگ بتا» در آن برجسته بود، اعزام شدند. ۲ دستگاه موتور برق، یک دستگاه هیلتی و تعدادی ابزار حفاری کشف و ضبط شد و سپس تعدادی مواد منفجره که برای انفجار در سوراخ ها شارژ شده بود توسط کارشناس خنثی شد.

با توجه به حضور مکرر باندهای حفاری غیرمجاز در منطقه، پیشنهاد می شود یک نگهبان بومی برای حفاظت از این اثر گرانبها در منطقه مستقر شود.

نقش برجسته «تنگ بتا» در شهرستان اندیکا، منطقه للر وکتک و در یک کیلومتری جنوب روستای مورت پادلا قرار دارد و این اثر در ۲۶ می باشد. اسفند این اثر در سال ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۵۹۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این نقاش مشهور اولین بار در سال ۱۸۴۱ توسط سر هنری لایارد با راهنمایی مردم محلی پیدا شد. “تنگ بتا” که در گذشته “تنگ بتان” نامیده می شد، در دره ای محصور شده توسط کوه دلا در جنوب دشت شیمبار قرار دارد که شامل یک بنای ۱۲ پیکره هشت و نیم متری و یک بنای تاریخی است. از ۱۴۰ سانتی متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا