اخبار اقتصاد ایران

خط ریلی رشت – کاسپین به زودی افتتاح می‌شود / اجرای عملیات تملک زمین در خط ریلی رشت – آستارا

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از یازدهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت: همکاری راه آهن و بخش خصوصی بیش از پیش مورد تاکید است و موفقیت صنعت ریلی با همکاری ریلی امکان پذیر است. بخش خصوصی

وی ادامه داد: همکاری صنعت ریلی و بخش خصوصی در دستور کار است و موفقیت این صنعت که منجر به موفقیت اقتصادی کشور و مردم می شود با مشارکت بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه ریلی توسعه زیرساخت ها بیش از سایر موارد اهمیت دارد و صنعت ریلی صنعت پیشرو و پیشران سایر صنایع کشور است. این امر از طریق ساخت و نگهداری خطوط و همچنین تهیه و توسعه ناوگان، هم در بخش واگن و هم در بخش لوکوموتیو دنبال می شود.

ضرورت ایجاد انگیزه های مختلف در زمینه توسعه زیرساخت های ریلی

بازرپاش با اشاره به ضرورت ایجاد مشوق های مختلف در زمینه توسعه زیرساخت های ریلی گفت: باید مشوق هایی را برای انتقال کالا از حوزه راه به ریلی فراهم کنیم که آثار و منافع قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی نه تنها باعث افزایش ایمنی جاده ها و در نتیجه کاهش تصادفات جاده ای و کاهش قربانیان سوانح جاده ای می شود، گفت: زمینه رشد اقتصادی را نیز فراهم می کند.

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه ناوگان با ممنوعیت واردات مواجه بودیم، گفت: بر اساس توافقی که با وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شد، مقرر شد در صورتی که تولید داخلی پاسخگوی نیاز نباشد، انجام شود. از طریق واردات انجام می شود.

افزایش سرعت کالا در شبکه ریلی با مشارکت بخش خصوصی

بذرپاش در ادامه بر لزوم افزایش سرعت قطارهای باری در کشور تاکید کرد و تصریح کرد: باید سرعت حمل و نقل کالا در شبکه ریلی افزایش یابد که این امر مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی است و علیرغم محدودیت منابع دولت، این امر میسر می شود. مشارکت بخش خصوصی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این زمینه چاره ای جز ورود به بخش خصوصی نداریم و برای این منظور در حال طراحی سازوکارهای تشویقی هستیم، گفت: در حوزه توسعه ناوگان، مشوق هایی در قالب تهاتر نفت وجود دارد. همچنین تسهیلات بانکی برای توسعه ناوگان بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. در همین راستا در ماه های گذشته شاهد افتتاح تعدادی واگن بودیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه کمبود خاصی در حوزه واگن های باری در کشور وجود ندارد و با این وجود وزارت راه و شهرسازی به دنبال واگذاری حوزه حمل و نقل ریلی به بخش خصوصی است. زیرا این بخش علاوه بر سودآوری برای بخش خصوصی می تواند پیامدهای بسیار مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد.

بذرپاش تصریح کرد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد. اما سعی داریم سطح متوسطی را برای قیمت بلیت در نظر بگیریم تا هم مردم از مزایای این بخش بهره ببرند و هم شرکت ها ضرر نکنند.

لزوم توسعه هر چه بیشتر زیرساخت های ریلی در بنادر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور گفت: باید زیرساخت های این حوزه را تا حد امکان توسعه دهیم تا رغبت برای عبور کالا از ایران در مقایسه با ایران افزایش یابد. به گذشته

بذرپاش همچنین به سفر به روسیه و دیدار با وزیر راه آهن این کشور اشاره کرد که طرف روسی با کاهش مدت زمان ترانزیت کالا از روسیه به بندرعباس موافقت کرد.

وی تصریح کرد: اگرچه تلاش های زیادی برای کاهش زمان ترانزیت کالا در ایران انجام شده است، اما معتقدیم این مدت همچنان طولانی است و باید بیشتر کاهش یابد. برای این منظور باید علاوه بر تقویت زیرساخت ها، تسهیل تردد کالا بین کشورها در قراردادهای منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.

بذرپاش در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت ریلی یک صنعت جذاب، راهبردی و امیدوارکننده است و تمرکز ویژه ای روی آن داریم. امیدواریم خط ریلی چابهار – زاهدان تا پایان امسال تکمیل شود.

وی همچنین توافق با هندی ها برای تامین زیرساخت ها در بندر چابهار را از جمله اقدامات انجام شده برای تکمیل زنجیره کریدور برشمرد.

خط ریلی رشت – خزر به زودی افتتاح می شود

وزیر راه و شهرسازی از تکمیل خط ریلی رشت – خزر که به زودی افتتاح می شود، خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره کریدور شرق به غرب و همچنین دو بانده شدن بسیاری از محورهای استراتژیک است. از جمله پروژه های راه آهن اولویت دار.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تاکنون توافقات بسیار خوبی با شرکت های بزرگ صنعتی از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه تامین ریل سراسری و همچنین با سایر شرکت ها به منظور سرمایه گذاری انجام شده است. بیشتر در حوزه زیرساخت ها و ناوگان و در دستور کار قرار دارد تا شاهد ورود باشیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در حوزه ریلی، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موضوع محدودیت منابع را در این زمینه مطرح می کند، اما باید گفت که این موضوع یکی است. از مواد قانونی بسیار مترقی که می تواند منجر به توسعه بخش ریلی کشور شود.

بذرپاش با بیان اینکه ماده ۱۲ یکی از قوانینی است که بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در صنعت ریلی تشویق می کند، گفت: اکنون روند اجرای ماده ۱۲ راضی کننده نیست و در این زمینه نامه نگاری کرده ایم و منتظر برنامه و برنامه هستیم. سازمان بودجه اقدامات لازم را انجام دهد. به پایان رساندن

حضور شرکای خارجی در پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد

وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه اندازی قطار سریع السیر تهران – مشهد گفت: این پروژه نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد و علاوه بر تمهیدات مالی باید دید چگونه با شرکای خارجی خود که شاهد خوبی بوده اند به توافق رسید. توافقات و منابع مالی خوب در این زمینه. برای آن پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: پروژه قطار سریع السیر تهران – اصفهان نیز با مشکل مالی مواجه بود اما اکنون در حال اجراست.

اجرای عملیات تملک زمین در خط ریلی رشت – آستارا

بذرپاش در خصوص خط ریلی رشت – آستارا گفت: عملیات تملک اراضی در حال انجام است و توافقات لازم بین دو کشور ایران و روسیه انجام شده و قرارداد نیز اعلام شده است و دو کشور برای پیشبرد این پروژه کاملا مصمم هستند. .

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در کشور طی ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ گفت: این وضعیت نشان می دهد که مسیر رشد ترانزیت مستمر و با اقدامات انجام شده در حوزه توسعه است. شبکه ریلی و همچنین افزایش سرعت جابجایی کالا در کشور. امیدواریم این افزایش ادامه داشته باشد.

کاهش یک سوم زمان ترانزیت کالا از جنوب به شمال

بذرپاش همچنین از کاهش یک سومی زمان ترانزیت کالا از جنوب به شمال در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال نیز کاهش زمان ترانزیت کالا در نظر گرفته شده است.

وی همچنین درباره ذخیره سازی کالاهای حمل شده از طریق شبکه ریلی در بنادر توضیح داد: برخی از شرکت ها از واگن های قطار به عنوان انبار استفاده می کردند که با هماهنگی و ایجاد کارگروه مشترک بین نهادهای مختلف برای رفع این مشکل، انتظار می رود این چالش رفع شود. حل شده. همچنین به زودی رفع خواهد شد.

یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی امروز ۲۹ اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن به همراه دیگر مسئولان، مدیران و فعالان صنعت حمل و نقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. خرداد ماه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا