فناوری

خلل مکانیزم اجرا در حکم دیوان لاهه/ ضربه دادگاه به چهره ضداخلاقی رژیم‌صهیونیستی

علی امیدی امروز در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت، با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، «حکم موقت دیوان عدالت» را اعلام کرد. با توجه جرم نسل کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه روز گذشته منتشر شد. در این حکم موقت آمده است که شواهدی مبنی بر نقض کنوانسیون منع نسل کشی در نوار غزه وجود دارد و از رژیم صهیونیستی خواسته شده است که اقدامات مشکوک به نسل کشی را در اسرع وقت متوقف کند اما در مرحله موقت. رژیم صهیونیستی صراحتاً به نسل کشی محکوم نشده است.

وی افزود: در این تصمیم موقت آمده است که شواهدی از نسل کشی رژیم صهیونیستی وجود دارد. ولی دادگاه اعلام کرد که بعداً در مورد اینکه آیا رژیم صهیونیستی واقعاً نسل کشی کرده است یا خیر، رای خواهد داد با توجه محتویات پرونده متعاقبا اعلام خواهد شد و لذا رای قطعی دادگاه متعاقباً صادر خواهد شد.

رای موقت برای جلوگیری از فاجعه بزرگتر

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: سازوکار دیوان عدالت معمولا به این صورت است که وقتی حادثه حساسی رخ می دهد که خطرات جانی، مالی و … دارد و رسیدگی ماهوی به پرونده را به تاخیر می اندازد، ابتدا حکم موقت کوتاه مدت صادر می شود. این هدف جلوگیری از فاجعه بزرگتر است.

رژیم صهیونیستی اجازه یافت به عملیات نظامی خود ادامه دهد

V با توجه در تصمیم موقت قوه قضائیه به چند نکته اشاره و تشریح شد: تصمیم گیری نهایی درباره نسل کشی اسرائیل به آیندگان واگذار شده و از رژیم صهیونیستی خواسته شده فورا اقداماتی را که منجر به نسل کشی فلسطینیان در نوار غزه می شود متوقف کند. . . ولی او نگفت جنگ غزه را متوقف کنید. به طور غیرمستقیم استنباط می شود که رژیم صهیونیستی مجاز به ادامه عملیات نظامی خود در نوار غزه است.

آرزو کردن با توجه اثربخشی و بازدارندگی این رای موقت بیان کرد: معمولاً بسیاری از تصمیمات سازمان ها بین المللی از جمله دیوان عالی دادگستری خرد این یک بیان جمعی است، با توجه به فشارهایی که وجود دارد، دیوان عدالت با جدیت به موضوع رسیدگی کرده است. به طور جدی آن را در نظر گرفت و سعی کرد از آن جلوگیری کند جنایت بیشتر در غزه گرفته شود.

فقدان قدرت قهری و سازوکار اجرایی در تصمیم دادگاه لاهه

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از مشکلات تشکل ها است بین المللی نبود سازوکار اجرایی به این معناست که اگر حکمی صادر کنند، سازوکار اجرایی و قدرت قهری برای اجرای آن را ندارند.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: معمولاً در صورت عدم اجرای آرای دیوان عدالت، کشور ذینفع می تواند آن را به شورای امنیت ارجاع و از آن درخواست اجرای رأی دیوان کند. شورای امنیت که آمریکاست درست می گوید وتو در نتیجه این رأی دیوان عدالت هیچ گونه پیامد عملی برای فلسطین نخواهد داشت.

ضربه محکمه به چهره غیراخلاقی رژیم صهیونیستی

V خاطر نشان کرد: اما حکم دادگاه عواقب اخلاقی خواهد داشت و چهره رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار را بیش از هر زمان دیگری در معرض دید جهانیان قرار می دهد و رژیم صهیونیستی دیگر نمی تواند ادعا کند که در حال مبارزه با تروریسم است.

امید با بیان اینکه نسل کشی بالاترین و بدترین جنایت ممکن است، تاکید کرد: برگزاری دادگاه علیه رژیم صهیونیستی تنها می تواند به وجهه ضد اخلاقی این رژیم لطمه بزند. ولی در کوتاه مدت هیچ سود عملی برای مردم فلسطین نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا