خواستگاه اصلی فیلمهای مستند جشنوارهها هستند
جشنواره ها مقصد اصلی فیلم های مستند هستند. احسان فرخی فرد یکی از کارگردانان مستند «پورزال» که پس از پایان جشنواره «سینما حقیقت» در سینماهای گروه هنر اکران داشت، گفت: اکران برخی از فیلمهای «حقیقت» اتفاق بسیار خوبی بود. سینما حقیقت» در سینماهای هنر تجربه، چون فیلم های نمایش داده شده در این زمینه ساخته می شوند، امکان اکران گسترده ندارند و همچنین محل اصلی نشست فیلم های مستند، جشنواره ها است. […]
مقصد اصلی فیلم های مستند
جشنواره ها وجود دارد
احسان فرخی فرد یکی از کارگردانان مستند «پورزال» که پس از پایان جشنواره «سینما حقیقت» در سینماهای گروه هنر اکران داشت، گفت: نمایش برخی از فیلم های «سینما حقیقت» در سینماهای تجربه هنر خیلی اتفاق خوبی بود، چون فیلم هایی که در این زمینه ساخته می شود قابل اکران هستند، فراگیر نیستند و تقاضای اصلی فیلم های مستند جشنواره ها هستند، وقتی تمام می شود کسانی که نرفته اند. جشنواره دوست دارد این فیلم ها را روی اکران ببیند، مسلم است که مستند مخاطب عام ندارد اما امکان بسیار خوبی برای نمایش آن در سالن های هنری برای مخاطب خاص است.وی ادامه داد: سینمای مستند نمی تواند در هر جای دنیا و همچنین سینمای تخیلی اکران شود که دلایل آن روشن است. مخاطب سینمای مستند عموما داستان نیست، هدف اصلی سینمای داستانی سرگرمی و قصه گویی است، کسانی که به دیدن فیلم های داستانی می روند پس از دیدن فیلم نمی خواهند فکر کنند. آنها می بینند. از سوی دیگر مستندسازان برای سرگرمی فیلم نمی سازند و این باعث ایجاد مخاطب خاص تری می شود، مخاطبانی که آن را برای سرگرمی تماشا نمی کنند. به گزارش میزان، این فیلمساز با اشاره به اهمیت اکران فیلم های مستند در شهرستان ها خاطرنشان کرد: در صورت امکان پخش مستند در شهرستان ها و مراکز استان ها، علاقه مندان سینمای مستند که کم نیستند، فرصت بسیار خوبی برای دسترسی به این فیلم ها خواهند داشت. چرا که بسیاری از آنها در زمان محدود جشنواره نتوانسته اند آن را روی اکران ببینند اما در نمایش های استانی این اتفاق می افتد تا با بال خالی آثار بیشتری را دنبال کنند.