بانک و بیمه

خودداری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی| آورده متقاضیان چرا افت دارد؟

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: گزارش جدید پرداخت فاینانس مسکن توسط ۲۶ بانک دولتی و خصوصی نشان می دهد که عملکرد برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و سپرده مسکن و مسکن روستایی صفر بوده است.

از ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تا پایان بهمن در ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت مسکن ملی شرکت کردند و تسهیلات پرداخت کردند

از ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تا پایان بهمن در ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت مسکن ملی شرکت کردند و تسهیلات پرداخت کردند. رکورد بیشترین گزینه های پرداخت در این طرح با بانک مسکن و کمترین با بانک صادرات است. مجموع تسهیلات پرداختی بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن ۵۸۲ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال بوده است.

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، بانک مسکن ۵۳۰ هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال، بانک سپه ۷ هزار و ۱۶۳ میلیارد ریال، بانک ملی ایران ۱۱ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال، بانک تجارت ۸ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال، بانک ملت ۲۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال، بانک صادرات ۸ میلیارد ریال و بانک صنعت و معدن نیز ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

این آمار نشان می دهد که در بخش مسکن روستایی تنها ۹ بانک به متقاضیان این بخش تسهیلات پرداخت کرده اند. مجموع وام های پرداختی بانک ها در ساخت مسکن روستایی بالغ بر ۳۵۰ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال بوده است.

در مورد پرداخت تسهیلات ملی مسکن توسط بانک ها باید اذعان کنم که این روند چندان رضایتبخش نیست و به نظر می رسد با وجود تمام تاکیدات این کندی در پرداخت تسهیلات تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سوال که ساخت و ساز مسکن عمومی در استان تهران در چه وضعیتی است؟ و آیا بانک ها پیش از عرضه زمین که سرعت خوبی دارد روند مثبتی دارند؟ وی گفت: اگر بخواهیم در مورد پرداخت تسهیلات ملی مسکن توسط بانک ها اظهار نظر کنیم، باید اذعان کنم که این روند چندان راضی کننده نیست و به نظر می رسد کندی در پرداخت تسهیلات تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد. با وجود تمام تاکیدات

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی توسط چند بانک خوب بوده است اما اکثریت بانک ها قانون را رعایت نمی کنند.

در پاسخ به این سوال: کدام بانک ها بیشترین سهم را از این کمبود نیروی کار دارند؟ وی تاکید کرد: آمار بانک مرکزی نشان می دهد که پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی توسط چند بانک انگشت شمار خوب بوده اما اکثریت بانک ها قانون را رعایت نمی کنند. در هر صورت رکورد بیشترین گزینه پرداخت در این طرح متعلق به بانک مسکن با ۵۳۰ هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال است.

جنتی به سوالی که در آمار داشتیم تا پایان پاسخ داد بهمن در ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت مسکن ملی شرکت داشتند و تسهیلات پرداختی داشتند. این مشکل خود باعث می شود که عرضه سرمایه این بانک ها به سمت افزایش گرایش پیدا کند.

در صورت افزایش پرداخت تسهیلات مسکن دولتی، تعداد متقاضیان مسکن دولتی در استان تهران نیز افزایش می یابد

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: در صورت افزایش پرداختی ها برای املاک دولتی تعداد متقاضیان مسکن دولتی در استان تهران نیز افزایش می یابد. پس توجه داشته باشیم که زمین باید هر چه سریعتر برای بهبود همکاری بانک ها در دسترس قرار گیرد تا بر خلاف پیشنهاد زمین که وضعیت خوبی دارد، پرداخت تسهیلات و ورود متقاضیان نیز تسریع شود.

بانک مرکزی باید بانک های متخلف در پرداخت فاینانس عمرانی را با کاهش میزان وام جریمه کند تا روند پرداخت بهتر شود و سرعت پروژه ها افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که روند پرداخت فاینانس ملی مسکن از طریق بانک ها مناسب نیست و تعداد متقاضیان افزایش نمی یابد، توضیح داد: این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کرده ایم زیرا در این شرایط بانک مرکزی متخلف پرداخت فاینانس ساخت و ساز را با کاهش میزان وام جریمه می کند تا روند پرداخت بهتر و سرعت اجرای پروژه افزایش یابد.

برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهرهای اسلامشهر، نصیرشهر، رباط کریم و پاکدشت پیامکی ارسال شده است که برای مرحله سوم باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سوال: آیا ۹ هزار پیامک ارسالی متقاضیان طرح های نهضت ملی مسکن در استان تهران در هفته گذشته ارسال شد؟ وی گفت: این پیامک برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در شهرهای اسلامشهر، نصیرشهر، رباط کریم و پاکدشت ارسال شد که برای فاز سوم باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که در دو فاز اخیر متأسفانه تعدادی از متقاضیان از پرداخت حق بیمه خود کوتاهی کرده اند که باعث کاهش سرعت اجرای پروژه شده است. به نظر می رسد پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن تنها منوط به تکمیل مدارک ارسالی متقاضیان است تا توسعه دهندگان بتوانند از طریق آنها پروژه ها را اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا