خودروساز می سازد، دولت قیمت می گذارد
امید محمد ؛ بازار: صنعت خودرو در ایران سالها بین دو لبه برشی گرفتار شده است: تورم ، نوسانات شدید ارز ، قیمت مواد اولیه جهانی و تحریم های پیچیده زنجیره تأمین را پوشیده است. از طرف دیگر ، تصمیمات سیاسی گرامری و غیر شفاف -سازندگان ریشه های تولید را خشک کرده اند. در همین حال ، کشورهایی که حتی به مدت یک دهه قبل از ایران در پشت ایران ایستاده بودند ، مسیر توسعه با تولید سریع وسایل نقلیه اقتصادی و صادراتی با محوریت بود. با این حال ، در کشور ما نه تنها بر تولید داخلی حاکم بوده است ، بلکه با تصمیمات ناپایدار ، نه مداخلات متخصص و قیمت گذاری تحمیل شده ، ضرر و زیان انباشته شده بر گردن تولید کننده و مؤلفه ، که بسیاری از فعالان اقتصادی عملاً انگیزه آن را دارند. به این ترتیب ، آنها شرایط صنعت خودرو را با قیمت های گرامری ، انرژی نادر و کمبود منابع ارزی بررسی می کنند. “محمد رزا نجفی منش “ ما در مورد گفتگو بحث کردیم ؛
هیئت رقابت فرمولی را ارائه داده است که قیمت خودرو را حدود ۵ ٪ افزایش می دهد. سرانجام سازمان پشتیبانی میزان ۵ ٪ را به ۵ ٪ افزایش داد تا ضرر را کاهش دهد. با این حال ، آیا این تعیین علاقه با منطق اقتصاد مطابقت دارد؟
* قیمت گذاری گرامری اخیراً به عنوان انتقاد از صنعت خودرو برای تصمیم گیری های سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت. سرنوشت قیمت خودرو چقدر است؟ آیا این روند مضر تضعیف شده است یا در دستورالعمل ها تغییری ایجاد می شود؟
متأسفانه ، به نظر می رسد که سازندگان تصمیم در این زمان هیچ برنامه ای برای تغییر در این روش ندارند. قیمت گرامر ادامه دارد ، به این معنی که سازنده خودرو و سازنده خودرو باید خسارت به صندوقدار خودرو را ادامه دهند. صنعت خودرو امروز به جایی رسیده است که حتی سازندگان هزینه های فعلی را نیز تحمل نمی کنند.
ما نوسانات جدی نرخ ارز داشتیم ، ارز که سال گذشته ۴۰۰۰ تومانیان بود ، تا ۶۰۰۰ تومن. مواد اولیه ای که با این ارز تولید می شود ، مانند محصولات فولادی ، آلومینیوم ، مس و پتروشیمی ، همه با قیمت جهانی و دلار ارزیابی می شوند. در مقابل ، قیمت خودرو از نظر گرامری با فرمول غیرواقعی و محدود است.
هیئت رقابت فرمولی را ارائه داده است که قیمت خودرو را حدود ۵ ٪ افزایش می دهد. سرانجام سازمان پشتیبانی میزان ۵ ٪ را به ۵ ٪ افزایش داد تا ضرر را کاهش دهد. با این حال ، آیا این تعیین علاقه با منطق اقتصاد مطابقت دارد؟ چرا خروجی ها باید ریال و دستوری باشند؟
* کارشناسان بر این باورند که قیمت های گرامری در صنعت خودرو نقدینگی را ذوب می کند. آیا ادامه این روش قادر به رقابت یا زنده ماندن در صنعت نخواهد بود؟
دقیقاً همین مورد ، این فرمول ها نه تنها غیرعلمی هستند بلکه به واقعیت های اقتصادی کشور توجه نمی کنند. هیچ کشوری در جهان چنین سیاستی ندارد. از کجا می توان فهمید که در یک صنعت با این حجم وابستگی به مواد اولیه وارداتی ، قیمت محصول نهایی بدون انعطاف پذیری سازگار است؟
واقعیت این است که آنها نگران مردم یا صنعت نیستند. آنها فقط برای کنترل آنها از مشکل پیروی می کنند. نتیجه گیری این است که سازندگان ورشکسته هستند ، تولید کنندگان خودرو جمع می شوند و در نهایت در سراسر صنعت به سمت پایین می روند.
تضعیف صنعت در نهایت منجر به وابستگی بیشتر خواهد شد. اگر فقط می خواهیم واردات را جمع کنیم یا به آنها اعتماد کنیم ، ضربه بزرگی به اشتغال و امنیت اقتصادی کشور داریم
* در چنین شرایطی ، ما کاهش واردات نویسنده را ضبط می کنیم. با این حال ، تولید کننده داخلی در معرض کاهش و عدم نقدینگی قرار دارد. آیا دولت از صنعت خودرو حمایت می کند یا ترجیح می دهد از واردات خودرو استفاده کند؟
واضح است که تصمیمات سیاسی -سازندگان در حال حاضر به جای تولید در تیم واردات هستند. ما هیچ اثری از دستورالعمل های پشتیبانی نمی بینیم. به آنها قول داده شد ۵ تریلیون دلار از الزامات تولید کنندگان بپردازند. تصویب شد ، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد. هیچ اقدامی برای تسهیل تأمین اعتبار ، قیمت گذاری یا ثبات نظارتی وجود ندارد. در عوض ، آنها مسیر واردات را باز می کنند ، تعرفه ها را کاهش می دهند و انتظار دارند که تولید داخلی شروع شود. در حقیقت ، دولت و پارلمان به جای حمایت از صنعت اشتغال ، وابستگی ایجاد می کنند.
تضعیف صنعت در نهایت منجر به وابستگی بیشتر خواهد شد. اگر فقط می خواهیم واردات را جمع کنیم یا به آنها اعتماد کنیم ، ضربه بزرگی به اشتغال و امنیت کشور داریم. این تصمیمات با شعارهای حمایت از تولید ملی مطابقت ندارد.
* کاهش توزیع تولید کنندگان خودرو در چند ماه گذشته آشکار شده است. آیا این کاهش تولید بیشتر به دلیل کمبود انرژی یا مشکلات مالی است؟
علت اصلی کاهش گردش خون عدم نقدینگی است. تولید کنندگان خودرو هیچ سرمایه عملیاتی ندارند و تولید کنندگان قطعات با باقیمانده های خود روبرو هستند. این ، زنجیره ، تحت تأثیر کل صنعت قرار دارد. متأسفانه ، اوضاع تا حدی است که برخی از تولید کنندگان مجبور بودند در مورد سازگاری منبع تغذیه فکر کنند. این بسیار نگران کننده است ما گزارش هایی دریافت کرده ایم که اقتباس از خشونت آغاز شده است و با ادامه این شرایط ، این روند افزایش می یابد. اگر دولت دستورالعمل های خود را تجدید نظر نکند ، نه تنها تولید را کاهش می دهد بلکه موجی از بیکاری در صنعت خودرو را نیز کاهش می دهد.
* چه زمانی سازگاری قدرت شروع شد و چشم چیست؟
تقریباً یک ماه در برخی از شرکت ها سازگاری دیده ایم. از آنجا که نقدینگی به صورت دایره ای نیست و تولید کننده نمی تواند تولید کند ، کارگر دیگر نمی تواند نگهداری شود. اگر وضعیت فعلی ادامه یابد ، در صورت فروپاشی زنجیره تأمین خودرو ، دور نیست. ما هشدارهایی داده ایم ، اما هنوز هیچ واکنشی جدی از سوی مقامات نمی بینیم. ما امیدواریم که گوش یک جلسه دادرسی باشد و تصمیم اساسی قبل از اینکه خیلی دیر شود گرفته می شود.