اخبار اقتصاد ایران

خودروهایی که عرضه نشده‌اند؛ چگونه «مازاد»‌ شدند؟

۳۳ هزار متقاضی در انتظار دریافت خودروهای خارجی ثبت نامی خود هستند.

در حالی که طرح جدید «فروش خودروهای وارداتی مازاد» از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شده است، حدود ۳۳ هزار متقاضی در انتظار دریافت خودروهای خارجی ثبت نامی خود هستند.

ایران تحلیل به نقل از دنیای اقتصاد، حدود ۳۳ هزار متقاضی خودروهای وارداتی که از ۶ اسفند آنها سال گذشته در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند اما هنوز موفق به دریافت خودروی مورد نظرشان نشده اند، با این حال وزارت حراست از امروز طرح جدیدی با عنوان «فروش خودروهای وارداتی مازاد» را آغاز می کند. در این طرح قرار است خودروهایی که در فراخوان های قبلی درخواستی نداشتند به صورت «مازاد» عرضه شوند. برخی از این طرح با عنوان «هدایت منابع مالی از بازار ارز به سمت خودروهای وارداتی» یاد می کنند.

حدود ۳۳ هزار متقاضی در حالی منتظر دریافت خودروهای خارجی ثبت نامی خود هستند که وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی با عنوان «فروش خودروهای وارداتی مازاد» را از امروز اجرایی کرده است. بر این اساس قرار است خودروهایی که در فراخوان های قبلی وزارت امنیت در سامانه یکپارچه واردات به فروش نرسیده اند به عنوان «مازاد» به متقاضیان جدید عرضه شود.

بر اساس آنچه در اطلاعیه سامانه یکپارچه آمده است، «کلیه متقاضیان واجد شرایط می توانند تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه (۱۸) نسبت به ثبت نام اقدام کنند. بهمن(ماه) یک حساب پروکسی نزد بانک های منتخب ایجاد کنید و مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در آن مسدود کنید. متقاضیان می توانند پس از تعریف حساب نمایندگی و مسدود کردن ۵۰۰ میلیون تومان در این حساب، از امروز تا ساعت ۲۳:۵۹ روز جمعه ۲۰ بهمن ماه نسبت به ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی و انتخاب تنها یک اولویت از سبد محصولات اعلامی اقدام کنند.

در دور جدید فروش ۱۳ خودرو (از مازاد خودروهای وارداتی) به کلیه متقاضیان عرضه شده است که از این میان ۱۰ مدل دارای قیمت ثابت در مبادی ورودی و سه مدل دارای قیمت تخمینی در مبادی ورودی هستند. ۱۰ خودرو با قیمت ثابت در مبادی ورودی عبارتند از: چانگان (سه مدل)، جیلی، بستون، جتا (دو مدل) و ونوسیا (سه مدل). سه خودرو با قیمت مناسب در مبادی ورودی نیز توسط جک در سه مدل ساخته شده است.

در مورد این سه خودرو البته این سوال مطرح می شود که در حالی که پیش از این عرضه نشده اند، چگونه در لیست «مازاد» قرار دارند؟ نکته دیگر اینکه قیمت های مورد نظر (اعم از ثابت و فاکتوری) در مبادی ورودی است و هزینه ها و هزینه های قانونی پس از ترخیص مانند بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، اسقاط خودروهای فرسوده، باربری، و غیره به قیمت های فوق اضافه می گردد. در مقایسه با مرحله قبل فروش خودروهای وارداتی (اسفند ۱۴۰۱) تفاوت هایی وجود دارد که اصلی ترین آنها شناسایی خودروهای ثبت نامی است.

در مرحله اول نام خودروهای قابل ثبت نام مشخص نبود اما در فروش فعلی ثبت نام کنندگان می توانند انتخاب قطعی داشته باشند. این سیاستمدار در دور اول فروش خودروهای وارداتی عجله داشت و خودروهای خارجی را به بیش از ۳۳ هزار نفر فروخت در حالی که خودروهای وارداتی بسیار کمی بود.

این امر در نهایت سیاستگذار را به دردسر انداخت زیرا زمانی که وی برای تکمیل ثبت نام تماس گرفت، خودروی منحصر به فرد هر متقاضی مشخص نبود. حالا اما در طرح فروش خودروهای وارداتی مازاد، خودرویی که قرار است به هر متقاضی تحویل داده شود از همان ابتدا مشخص است. اما نقطه مشترک این دو طرح الزام به افتتاح حساب پروکسی و بلوکه شدن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است. تکرار این الزام ابهامات و سوالاتی را ایجاد کرده است که چرا سیاستگذار برای فروش خودروهای وارداتی که از آن به عنوان «مازاد» یاد می کند، شرط حساب وکالت و انسداد ۵۰۰ میلیون تومانی را گذاشته است؟

در پاسخ به این سوال می توان چند احتمال را مطرح کرد که مهمترین آنها انحراف نقدینگی از بازارهایی مانند ارز است. طی هفته های گذشته بازار ارز روزهای پر التهاب و گرانی را به خود دید و اگرچه تا حدودی آرام شده است، اما قیمت دلار هنوز به کانال ۵۰ هزار تومانی (که ماه ها در آن بود) بازنگشته است. . بنابراین بعید نیست سیاستگذار بار دیگر از حربه خودروفروشی و بلوکه کردن پول ثبت نام کنندگان برای انحراف نقدینگی از بازار ارز استفاده کرده باشد. این سیاستمدار سال گذشته از این حربه استفاده کرد و جواب گرفت زیرا توانست در هفته های پایانی سال وجوه نقد قابل توجهی را در حساب های نیابتی متقاضیان با اجرای طرح های فروش خودرو (داخلی و وارداتی) قفل کند و از آن جلوگیری کند. ورود به بازارهای موازی مانند ارز. .

حدود یک میلیون نفر با رعایت شرط انسداد ۱۰۰ میلیون تومانی در حساب نیابتی در طرح فروش گسترده خودروهای داخلی ثبت نام کردند. بنابراین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وجه نقد به دلیل ثبت نام آنها قفل شد. همچنین ۱۲۰ هزار نفر در مرحله اول فروش خودروهای وارداتی با مسدودسازی ۵۰۰ میلیون تومانی ثبت نام کردند. بنابراین ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر از ثبت نام آنها مسدود شد. با این حساب در هفته های پایانی سال ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که می توانست به بازار ارز و سکه سرازیر شود و قیمت ها را افزایش دهد، قفل شد. با توجه به این تجربه موفق، بعید نیست سیاستگذار در فضایی که بازارها به ویژه بازار ارز متزلزل و شکننده شده است، به دنبال تکرار مجدد آن باشد.

با این فرض شاید سیاستگذار تصمیم بگیرد که جریان نقدینگی را از طریق فروش خودروهای داخلی نیز پیش ببرد. اما در صورت صحت این سناریو این سوال مطرح می شود که آیا می توان از طریق فروش خودرو انحراف قابل توجهی در مسیر نقدینگی ایجاد کرد؟ طبق برنامه فعلی قرار است ۱۳ مدل خودروی خارجی مازاد به فروش برسد در حالی که سیاستگذار ظرفیت خاصی برای آن اعلام نکرده است. متقاضیان واجد شرایط می توانند تا تاریخ معینی بدون نگرانی از بسته شدن سامانه ثبت نام کنند. بنابراین ممکن است تقاضا بسیار بیشتر از خودروهای مازاد باشد. در این حالت، سیاستگذار مجبور است برای پاسخگویی به تقاضایی که ایجاد کرده است، مدل‌های ثبتی مازاد بر «مازاد» را وارد کند. در خصوص امکان فروش خودروهای داخلی (به منظور انحراف سیل نقدینگی) تردیدهایی وجود دارد، از جمله اینکه فروش در سامانه یکپارچه الزامی نیست و شرط مسدود شدن وجه در حساب پروکسی نیز رفع شده است. .

کنترل تقاضا و حذف حواله ها

علاوه بر «انحراف مسیر نقدینگی»، سناریوهای دیگری نیز در خصوص فروش خودروهای وارداتی مازاد با شرط بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان وجود دارد، از جمله اینکه سیاست گذار می خواهد از شکل گیری تقاضای کاذب جلوگیری کند. اصل ماجرای بلوکه شدن پول در حساب پروکسی از ابتدا این بود که سیاستمدار با این اقدام می خواست مطالبه کاذب را از طرح های فروش خودرو حذف کند. قبل از در نظر گرفتن این شرط، هر بار که خودروسازان اقدام به فروش می کردند، چندین میلیون نفر شرکت می کردند و این در حالی بود که بسیاری از آنها اصلا مصرف کننده نبودند و حتی مبلغ لازم و کافی برای خرید خودرو از این شرکت را نداشتند. کارخانه.

شرط بلوکه شدن پول باعث شد تقاضا برای طرح های فروش خودرو از شش به هفت میلیون نفر به یک میلیون نفر افزایش یابد. در مورد خودروهای وارداتی اگر شرط بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته نمی شد به جای چند ۱۰ هزار نفر، چند ۱۰۰ هزار و شاید چند میلیون نفر در آن شرکت می کردند و کذب فراوان. تقاضا شکل می گرفت. با این حساب، شاید هدف نهایی سیاستگذار از تکرار شرط بلوکه شدن در فروش خودروهای مازاد، جلوگیری از ایجاد تقاضای کاذب باشد.

این در حالی است که خودروهای عرضه شده در این طرح، چینی بوده و عنوان مازاد را یدک می کشند، اما قیمت آنها در بازار بیشتر است و طبق وعده وزارت حراست قرار است تا سه ماه دیگر تحویل داده شود. این در حالی است که این روزها تحویل خودروهای چینی مونتاژ داخل با تاخیرهای طولانی انجام می شود.

اما سناریوی دیگری که در خصوص فروش مازاد خودروهای وارداتی قابل طرح است، استفاده سیستم بانکی از مبالغ ۵۰۰ میلیون تومانی متقاضیان است. زمانی که دور اول فروش خودروهای وارداتی در اسفند سال گذشته اجرا شد، خیلی ها معتقد بودند که بانک ها عمدا پول بلوکه شده را آزاد نمی کنند و به نوعی از این مبالغ به نفع خود استفاده می کنند. اکنون با شرط بلوکه شدن ۵۰۰ میلیون تومان برای مشارکت در طرح فروش خودروهای وارداتی مازاد، بار دیگر این سناریو مطرح شده است.

در نهایت سناریوی دیگری که در خصوص فروش جدید مطرح می شود، هدف وزارت محرمانه برای جلوگیری از حواله فروشی خودروهای وارداتی است. در حال حاضر بازار حواله فروشی و اولویت دریافت خودروهای وارداتی داغ است و این احتمال وجود دارد که سیاست گذار به دنبال جلب متقاضیان خرید حواله به سمت خودروهای مازاد باشد. اما این احتمال وجود دارد که متقاضیان حواله خودروهای وارداتی از طرح فروش «مازاد» استقبال کرده و خرید خودرو را به حواله ترجیح دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا