اقتصاد جهان

خودروهای برقی زودتر از پیش بینی ها به عصر نفت پایان می دهند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، بسیاری در کنفرانس آب و هوای COP28 در دبی درباره کاهش آهسته مصرف سوخت فسیلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی صحبت کردند. اما نکته مثبتی در مورد این کنفرانس وجود داشت و آن رشد ناوگان خودروهای الکتریکی در جهان بود که قبلاً منجر به کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی شده است.
کارشناسان صنعت بر این باورند که افزایش فروش خودروهای برقی در سال‌های اخیر بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشته است تا پیش‌بینی‌های خود را درباره زمان اوج مصرف نفت ارائه کنند. یارانه های دولتی و پیشرفت های تکنولوژیکی قیمت خودروهای برقی را کاهش داده و گزینه های خرید را برای مصرف کنندگان افزایش داده است.
آژانس بین‌المللی انرژی که شامل ۲۹ کشور توسعه‌یافته است، انتظار دارد مصرف جهانی نفت در پایان دهه جاری به ۱۰۳ میلیون بشکه در روز برسد و سپس روند نزولی آن آغاز شود. این آژانس در سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرد که پیک مصرف نفت در سال ۲۰۴۰ به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز برسد.

این آژانس در گزارشی اعلام کرد که سیاست های حمایت از انتقال به وسایل نقلیه الکتریکی، وضعیت را تغییر داده و تقاضا برای نفت در بخش حمل و نقل را کاهش داده است. حمل و نقل مهم ترین عاملی است که باعث رشد تقاضای جهانی نفت می شود.
بریتیش پترولیوم بزرگ نفتی پیش بینی خود را برای اوج تقاضای جهانی نفت افزایش داده است و دولت های چین و ایالات متحده، بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان، به تدریج پیش بینی خود را برای مصرف داخلی کاهش داده اند.
طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ۶۰ درصد تقاضای جهانی نفت از بخش حمل و نقل تامین می شود که ۱۰ درصد آن تنها از ایالات متحده تامین می شود. این آژانس انتظار دارد خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ تقاضای نفت را ۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
فروش جهانی خودروهای برقی در حال حاضر ۱۳ درصد از کل فروش جهانی را تشکیل می دهد و بر اساس محاسبات آژانس بین المللی انرژی، این رقم تا پایان دهه جاری به ۴۰ تا ۴۵ درصد خواهد رسید. افزایش استانداردهای کیفیت برای وسایل نقلیه الکتریکی و یارانه های بسیاری از دولت ها از زمان توافقنامه آب و هوای پاریس در سال ۲۰۱۵، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را افزایش داده است. بر اساس این توافق، گرمایش زمین باید به ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از دمای قبل از صنعتی شدن محدود شود.
انتهای پیام/۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا