خودروهای بیکیفیت مانع صادرات ۵۰ میلیون لیتری بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مصرف سوخت خودروهای تولیدی را نسبت به میانگین جهانی بالا دانست و گفت: اگر خودروها طبق استانداردهای جهانی تولید میشد مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش مییابد می تواند ۵۰ میلیون لیتر در روز صادر کند. داشتن جلیل سالاری با اشاره به لزوم ایجاد […]
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مصرف سوخت خودروهای تولیدی را نسبت به میانگین جهانی بالا دانست و گفت: اگر خودروها طبق استانداردهای جهانی تولید میشد مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش مییابد می تواند ۵۰ میلیون لیتر در روز صادر کند. داشتن
جلیل سالاری به ضرورت تنوع بخشی به سبد سوخت کشور اشاره و تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که باید به سمت تنوع بخشی به سبد سوخت حرکت کنیم. در حال حاضر نزدیک به ۳۵ میلیون لیتر ظرفیت CNG در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و مصرف آن بالاست. همچنین بررسی کارت های سوخت نشان می دهد که مصرف سوخت خودروهای جدید زیاد است و با استفاده از ظرفیت CNG می توان بخشی از عدم تعادل بنزین را برطرف کرد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: کیت های نسل ۵ خودروهای دوگانه سوز دارای راندمان و شتاب بالا و کم مصرف هستند که در حال حاضر در داخل کشور تولید می شوند. از طرفی مصرف خودروی کشور نسبت به میانگین جهانی بالاست و با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
سالاری گفت: سالانه ۲ میلیون خودرو به تعداد خودروهای کشور اضافه می شود که ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین می افزاید. این عدد معادل تولید یک روزه پالایشگاه تهران است. بنابراین باید به سمت بهینه سازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده ای حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا؛ وی با بیان اینکه باید به سمت تولید خودرو مطابق با استانداردهای جهانی حرکت کنیم، اظهار داشت: میانگین مصرف بنزین در کشور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز است. میلیون لیتر در روز بود و می توانستیم ۵۰ میلیون لیتر در روز صادر کنیم.