اخبار اقتصاد ایران

خودروهای داخلی همین حالا هم گرانند | مردم ناچارند از بین همین خودروها انتخاب کنند

زیان انباشته خودروسازان از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان گذشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن متعلق به ایران خودرو است.

ایران تحلیل به نقل از همشهری آنلاین، آمارها حاکی از آن است که زیان انباشته شرکت های خودروسازی بدون شرکت های تابعه از مرز ۱۷۴ هزار میلیارد تومان و زیان انباشته ایران خودرو نیز از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

کارشناسان می گویند راه حل صنعت خودرو رقابتی تر کردن بازار است. به گزارش همشهری، مشکلات صنعت خودرو تمام نشده است. از یک سو کیفیت خودروهای تولیدی مورد قبول مشتریان نیست و از سوی دیگر قیمت ها واقعی نیستند. در چنین شرایطی صنعت خودرو نیز با مشکلات بزرگی مواجه است و زیان های انباشته صنعت خودرو روز به روز در حال افزایش است. آخرین آمار نشان می دهد که رکورد جدیدی در تولید زیان در شرکت های خودروسازی به ثبت رسیده است.

ثبت زیان با وجود افزایش تیراژ تولید

آن طور که آمارها نشان می دهد مجموع زیان انباشته ۳ شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بدون احتساب شرکت های تابعه از مرز ۱۷۴ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. اگر زیان شرکت های زیرمجموعه آنها را نیز به این مبلغ اضافه کنیم، مجموع زیان احتمالاً از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر می رود. به طوری که گزارش مالی ۹ ماهه شرکت ایران خودرو که روز گذشته در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر شد، نشان می دهد علیرغم افزایش تولید، این شرکت در ۹ ماهه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان ضرر کرده است. که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد افزایش نشان می دهد. می دهد.

این افزایش شدید زیان باعث شده است که مجموع زیان انباشته شرکت ایران خودرو برای اولین بار از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برسد. وضعیت شرکت سایپا نشان می دهد که زیان شرکت سایپا در ۹ ماهه امسال با ۱۶۴ درصد افزایش به ۹.۸ هزار میلیارد تومان رسیده و با این میزان زیان، کل زیان انباشته سایپا به ۴۸.۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. شرکت پارس خودرو نیز وضعیت مشابهی دارد. به طوری که میزان زیان این شرکت در ۹ ماهه امسال به ۵.۷ درصد و کل زیان انباشته این شرکت به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس جمهور خواستار واگذاری سهام خودروسازان شد

برخی تحلیلگران بر این باورند که برای بهبود عملکرد شرکت های خودروسازی باید قیمت گذاری اجباری در این صنعت حذف شود تا این شرکت ها بتوانند خودروهای خود را به قیمت واقعی بفروشند و از زیان انباشته این صنعت بکاهند، اما برخی کارشناسان با این موضوع موافق نیستند. این رویه و معتقدند برای حل مشکل صنعت خودرو باید بازار رقابتی شود تا بهره وری شرکت های خودروسازی افزایش یابد.

با وجود این اختلاف نظرها، آنچه اکثر کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که دولت باید شرکت‌های خودروسازی را واگذار کند و مدیریت شرکت‌های خودروسازی را به بخش خصوصی بسپارد تا بخش خصوصی بتواند بهره‌وری را در این صنعت افزایش داده و منجر به افزایش سودآوری در شرکت های خودروسازی؛ موضوعی که رئیس جمهور در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نیز به آن اشاره کرد و طی حکمی ۸ ماده ای خواستار واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی شد، اما از زمان ابلاغ این مصوبه تاکنون هیچ اقدامی از سوی وی صورت نگرفته است. سازمان خصوصی سازی

راه حل ایجاد بازار رقابتی است

لطف الله سیاهکالی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به همشهری می گوید: واقعیت این است که با وجود تقاضای زیاد خودرو، عامل اصلی به پایین بودن قیمت خودروهای داخلی مربوط نمی شود؛ بنابراین باید به وضعیت فعلی برگردیم. نحوه اداره این شرکت ها و فرآیندهای مدیریتی در شرکت های خودروسازی و ببینید چه ایرادی در نحوه کار ما وجود دارد که زیان انباشته شرکت های خودروسازی روز به روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد: بخشی از علت زیان سنگین شرکت های خودروسازی مربوط به فناوری و ماشین آلات خودروسازی است که مربوط به نیم قرن پیش است. این دستگاه ها توانایی تولید خودروهای باکیفیت را ندارند و تولید با استفاده از فناوری ۵۰ ساله نیز هزینه بر و زمان بر است.

سیاهکلی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که پلتفرم های مورد استفاده خودروسازان نیز به روز نیستند اما علت اصلی خسارات سنگین در صنعت خودرو به موضوع دیگری برمی گردد. در واقع دلیل اصلی زیان دهی شرکت های خودروسازی این است که بازار خودرو در ایران رقابتی نیست و بازار انحصاری است.

وی خاطرنشان کرد: در بازار انحصاری تولیدکننده هرگز طرف مشتری را نمی گیرد و پس از مدتی خودش متحمل ضرر می شود. وی با توجه به اینکه در بازار انحصاری قادر به افزایش کیفیت و ارتقای سطح فعالیت های خود نیست، ادامه داد: در عین حال انحصار بازار خودرو باعث شده تا قیمت خودرو افزایش یابد. به دستور تعیین می شود و باعث نارضایتی مشتری، تولید کننده و دولت شده است. .

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دیگر فرمولی برای اصلاح سیستم معیوب در صنعت خودرو وجود ندارد و آن رقابتی شدن بازار خودرو است. تا زمانی که بازار در انحصار باشد و تولید در دست ۲ شرکت باشد و بقیه به نحوی به آنها وابسته باشند، مردم مجبورند فقط از بین این خودروها انتخاب کنند و این سیستم هرگز درست نمی شود.

به گفته وی، برای رقابتی شدن بازار، دولت باید جلوی خودروسازان را بگیرد، زیرا اداره شرکت های خودروسازی توسط دولت اشتباه بزرگی است.

سیاهکلی با طرح این سوال که چرا مدیران عامل شرکت های خودروسازی باید توسط وزارت صنعت منصوب شوند، تاکید کرد: دولت باید خودروسازان را رها کرده و به دست بخش خصوصی بسپارد.

وی گفت: اینکه بگوییم چون این شرکت ها ضرر می کنند پس باید قیمت خودرو را افزایش داد اشتباه است. محصولات این شرکت ها در حال حاضر گران بوده و با کیفیت آن ها تناسبی ندارد. من به عنوان فردی که چندین سال است به صورت تخصصی در این صنعت مطالعه و تحقیق کرده ام، با صدای بلند می گویم که افزایش قیمت خودرو مشکل زیان انباشته شرکت های خودروسازی را حل نمی کند. افزایش قیمت خودرو بدون تامین نیازهای آن هرگز نمی تواند زیان انباشته شرکت های خودروسازی را جبران کند. راه حل اصلی این است که صنعت خودرو باید انحصار زدایی شود و دولت جلوی خودروسازان را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا