اخبار اقتصاد ایران

خودروهای محبوب ایران خودرو در لیست فروش

ایران خودرو در اطلاعیه ای نحوه درخواست خرید ررا و برخی دیگر از محصولات خود از جمله پژو ۲۰۷ دستی، تارا، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی، گروه محصولات هایما را اعلام کرد.

در اطلاعیه ای که امروز این شرکت خودروسازی منتشر کرد، علاوه بر شرایط ثبت نام، سایت جدیدی به نشانی www.ikcosales.ir برای ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو ایران خودرو معرفی شد.

بر اساس اعلام این شرکت خودروسازی، این طرح شامل متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانان و طرح تعویض خودرو فرسوده است و متقاضیان عادی موظف به واریز ۲۳۰ میلیون تومان به حساب نیابتی در بانک های عامل اولیه می باشند. ثبت نام

گروه صنعتی ایران خودرو پس از اولین دور عرضه خودروهای یکپارچه داخلی در اسفند در سال ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه عرضه نداشت و اکنون پس از گذشت یک سال و نیم بخشی از ظرفیت تولید خود را به صورت پیش فروش و فروش فوق العاده برای هر سه گروه متقاضی در سامانه خود عرضه می کند.

در وسط اردیبهشت ۱۴۰۱ سید رضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت سامانه فروش و عرضه خودرو را ایجاد کرد. هدف از ایجاد این سامانه شفاف سازی روند عرضه خودرو و فروش خودرو است، به گونه ای که برای شفاف سازی عرضه خودرو، تمامی خودروسازان باید از طریق سامانه یکپارچه نسبت به عرضه و فروش خودرو اقدام کنند و هرگونه عرضه خودرو از طریق سیستم قرعه کشی متمرکز قرعه کشی انجام شود.

در ابتدا، عرضه خودرو در چند مرحله از طریق قرعه کشی انجام می شد، اما با توجه به اینکه این روش چندان راضی کننده نبود و بسیاری از متقاضیان موفق به خرید خودرو نمی شدند، وزیر صمت وقت قول حذف قرعه کشی خودرو در اواسط سال را داد. ۱۴۰۱. با اقدامات لازم برای رشد تولید خودرو این نوید اسفند ماه ۱۴۰۱ محقق شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به قید قرعه به عرضه خودرو به روش صف تبدیل شد.

به این ترتیب که در هر دوره از عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، تمامی خودروسازان خودروهای خود را عرضه می کردند و متقاضیان نیز ثبت نام می کردند، اما در این روش به جای قرعه کشی، تمامی متقاضیان به نوبت برای تحویل خودرو قرار می گرفتند. و خودروساز نیز موظف شد خودروی ثبت نامی را به متقاضیان تحویل دهد. این روش عرضه در ۲ مرحله انجام شد اما پس از خروج فاطمی امین از وزارت حراست و روی کار آمدن علی آبادی در این وزارتخانه، این شیوه عرضه خودرو کمتر شد.

در واقع در ابتدا وزارت حراست موضوع حذف سیستم یکپارچه را در پاکت بیان کرد به طوری که عباس علی آبادی در ابتدا گفت که سیاست شخصی من حذف سیستم یکپارچه است و مشتریان باید مستقیماً با آنها در ارتباط باشند. سازنده خودرو اما بالاخره در ۳۰ سالگی تیر در ماه جاری وزیر صنعت در بازدید از نمایشگاه تحول صنعت خودرو به صراحت اعلام کرد که سیستم یکپارچه خودرو باید حذف شود.

بر این اساس، در روزهای آغازین دولت چهاردهم، سرانجام شرکت ایران خودرو سامانه جدیدی برای عرضه خودرو ارائه کرد و به این ترتیب سامانه یکپارچه عرضه خودرو حذف شد.

شرایط ثبت نام خودروهای ایران خودرو

شرکت ایران خودرو به منظور تسهیل در خرید مصرف کنندگان واقعی خودرو در نظر دارد تا پایان سال ۱۴۰۳ بخشی از ظرفیت تولید خود را در قالب طرح پیش فروش و فوق العاده طی اولویت بندی و در چارچوب مصوبات سازمان ارائه دهد. شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری.

این فراخوان شامل متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانان و مشمولان طرح تعویض خودرو فرسوده می شود.

فرآیندهای این عرضه در دو مرحله خواهد بود:

اولین قدم، مجوز حساب و مسدود کردن مبلغ مشخص شده (برای متقاضیان عادی) و ثبت درخواست برای اولویت است.

مرحله دوم پس از تعیین اولویت ها و شناسایی متقاضیان واجد شرایط است که با دعوت از شرکت ایران خودرو جهت انعقاد قرارداد و واریز وجه آغاز می شود.

طبق ضوابط تا زمان انجام و اعلام اولویت ها تا ۵۰ درصد قیمت خودرو باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود. بر این اساس مبلغ بلوکه شده در این پروژه ۲۳۰ میلیون تومان است. (نیاز به نمایندگی و مسدود کردن حساب فقط برای متقاضیان عادی است.)

الف- مبلغ اعلام شده در این اطلاعیه به درخواست متقاضی به صورت اینترنتی یا حضوری در بانک های عامل به ذینفع شرکت ایران خودرو مسدود می شود. متقاضی در هر زمان می تواند با اعلام برداشت، انسداد را لغو و وجه را برداشت کند، بنابراین مشارکت در اولویت بندی منوط به وجود وجه در حساب تا زمان انجام اولویت بندی خواهد بود. پس از اعلام اولویت، وجه بدون مراجعه به بانک بلوکه شده و مبلغ توسط متقاضی برداشت می شود.

اولویت بندی بر اساس قرعه کشی در صورتی که تعداد درخواست ها بیشتر از عرضه باشد

ب- وجوه مسدود شده به هیچ وجه قابل استفاده ایران خودرو نمی باشد و صرفا جهت اطمینان از آمادگی خریدار و جلوگیری از حضور واسطه ها تامین می گردد.

ج- پس از پایان مهلت مقرر (به منظور رفاه حال مردم) در صورتی که تعداد درخواست های ثبت شده بیش از ظرفیت تامین باشد، اولویت بندی با نظارت دستگاه های مرتبط به صورت قرعه کشی تعیین و نتیجه به اطلاع خواهد رسید. از طریق پیامک و سایت شرکت ایران خودرو. خواهد بود تعداد ظرفیت در نظر گرفته شده برای اولویت بندی متقاضیان بخشی از ظرفیت تولید شرکت ایران خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ می باشد.

د- پس از پروکسی حساب و ثبت درخواست خرید خودرو در سایت و اطلاعیه اصلاح و اولویت بندی نهایی، متقاضیانی که اولویت آنها بالاتر از ظرفیت تولید بوده و خارج از صف تشکیل شده بر اساس اولویت های اعلام شده می باشند، حذف و روند می توانند. ادامه نخواهد داشت

ه- ثبت درخواست در سامانه هیچگونه حقی برای متقاضی ثبت نام و دریافت خودرو ایجاد نمی کند و تعهد شرکت ایران خودرو تنها پس از اعلام نتایج اولویت بندی و ورود متقاضی به مرحله دوم از طریق تماس تلفنی ایران می باشد. شرکت خودرو و نهایی شدن ثبت نام، انعقاد قرارداد و واریز وجه. با هزینه شرکت ایران خودرو تشکیل می شود.

شرایط عمومی متقاضیان عادی به شرح زیر است:

حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال می باشد.

داشتن گواهینامه رانندگی (در صورت اطلاع از تغییرات دستورالعمل حذف خواهد شد.)

متقاضیانی که در ۴۸ ماه گذشته از شرکت های ایران خودرو و سایپا یا در ۲۴ ماه گذشته از سایر شرکت های خودروسازی خودرو خریداری کرده اند و این شرکت ها به نام خود فاکتور فروش صادر کرده اند، نمی توانند در این طرح شرکت کنند و در صورت ثبت خرید. درخواست، درخواست خرید آنها حذف می شود.

متقاضیانی که دارای پلاک فعال هستند نمی توانند ثبت نام و خودرو خریداری کنند. (افرادی که دارای پلاک پلیس فعال بوده و عمر وسیله نقلیه موضوع پلاک بیش از پنج سال باشد از این ممنوعیت مستثنی هستند).

انتقال امتیاز یا اولویت اعلام شده به هر نحوی ممنوع بوده و امکان ثبت درخواست توسط اشخاص حقوقی وجود ندارد.

متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانان مشمول هیچ یک از شرایط فوق نمی باشند و فقط باید فرزند دوم یا بعدی را در تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۰۰ به دنیا بیاورند. اگر تعداد تقاضا بیشتر از ظرفیت عرضه باشد، اولویت با مادرانی است که در ۲۴ ماه گذشته از شرکت های خودروسازی خودرو دریافت نکرده اند. (توجه: ثبت نام در این طرح فقط برای مادران واجد شرایط مجاز است.)

متقاضیان طرح تعویض خودروهای فرسوده (غیر تاکسی) مشمول هیچ یک از شرایط فوق (به استثنای بند شش: شرط ممنوعیت اشخاص حقوقی) نیستند و فقط باید به سایت اینترنتی فرسوده مراجعه کنند. -قبل از ثبت درخواست از دفتر مرکزی نوسازی خودرو در WWW.NNHK.IR خارج شوید. اطلاعات شخصی و اطلاعات خودروی دست دوم خود را ثبت کنید. بدیهی است در صورت عدم ثبت نام و نداشتن شرایط طرح منقضی شده، ثبت سفارش خرید فقط با سهمیه متقاضیان عادی و در مهلت تعیین شده امکان پذیر خواهد بود.

مراحل و زمان ثبت درخواست (متقاضیان عادی)

۱- وکالت حساب و انسداد مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان از روز یکشنبه ۲۱/۰۵/۱۴۰۳ لغایت ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۷/۰۵/۱۳۰۳ نزد بانکهای عامل.

۲- ثبت درخواست خودرو در سایت فروش اینترنتی ایران خودرو به نشانی ikcosales.ir حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از اخذ نمایندگی حساب و انسداد مبلغ تعیین شده نزد بانک های عامل از روز چهارشنبه مورخ ۲۴/۰۵/۱۳۰۳ لغایت چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱.

۳- اعلام نتایج اولویت بندی توسط شرکت ایران خودرو.

۴- فراخوان از متقاضیان اولویت بندی شده جهت واریز وجه و تکمیل ثبت نام طبق زمان بندی و اولویت های تعیین شده.

نکات مهم:

۱. مشارکت در اولویت بندی منوط به مسدود شدن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در حساب نیابتی مشتری نزد بانک های عامل و به نفع ایران خودرو تا زمان اعلام نتایج اولویت بندی می باشد.

متقاضیان می توانند تنها در بانک های عامل تجارت، صادرات، ملت، پارسیان، کاراهان، سپه، شهر، اقتصاد نوین، رفاه کارگران و آینده نسبت به نمایندگی حساب به نام ایرانخودرو اقدام کنند.

۲. صلاحیت متقاضی بر اساس ضوابط و مقررات موجود (که در این اطلاعیه اعلام شده است) بر اساس خود اظهاری متقاضی بوده و پس از ثبت درخواست از مراجع ذیربط استعلام می شود. طبق قوانین حاکم و دستورالعمل شورای رقابت، شرکت ایران خودرو اولویت کسب شده را حذف و متقاضی حق هرگونه اعتراض و شکایت را سلب می‌کند.

۳. از متقاضیان اولویت بندی شده جهت ثبت نام و انعقاد قرارداد فراخوانده می شود و عدم پرداخت وجه هر مرحله در مهلت تعیین شده به منزله انصراف بوده و ایران خودرو تعهدی نسبت به ثبت نام و تحویل خودرو به آنان ندارد.

۴. هر متقاضی در زمان ثبت درخواست خرید می تواند حداکثر پنج محصول را با توجه به اولویت مورد نظر خود انتخاب کند. از بین محصولات منتخب، درخواست مشتری در فرآیند اولویت بندی هر خودرو لحاظ می شود و در نهایت در صورت کسب امتیاز لازم، تنها یک خودرو به عنوان درخواست نهایی مشتری در نظر گرفته می شود.

۵. کلیه پرداخت ها باید از کارت بانکی متقاضی که به کد ملی آنها لینک شده است انجام شود.

۶. خودروهای قابل عرضه در این طرح شامل پژو ۲۰۷ دستی، تارا، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی، هایما و گروه محصول جدید رای رست می باشد.

۷. مشخصات فنی محصولات موجود در سایت ایران خودرو به نشانی www.ikco.ir و قیمت محصولات در سایت www.esale.ikco.ir قابل مشاهده است.

۸. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد.

۹. تمامی پیام های ایران خودرو به شماره همراه اعلام شده در پروفایل متقاضی ارسال می شود، در صورت خاموش یا مسدود شدن پیام، مسئولیتی متوجه ایران خودرو نخواهد بود.

۱۰. در این مرحله پس از اعلام اولویت های متقاضیان و تشکیل لیست انتظار برای هر محصول، شرکت بر اساس ظرفیت تولید و به مرور زمان و تنها بر اساس لیست اولویت برای هر محصول، به فراخوان متقاضیان اقدام می کند. و نهایی شدن ثبت نام منوط به انعقاد قرارداد بر اساس قیمت روز و پس از واریز خواهد بود و ایران خودرو قبل از آن هیچگونه تعهدی در قبال متقاضیان نخواهد داشت.

۱۱. متقاضیان طرح عادی که موجودی حساب نیابتی را کاهش دهند یا قبل از اولویت بندی کل مبلغ را برداشت کنند، در زمان اولویت بندی در طرح شرکت نخواهند کرد و برداشت یا کاهش موجودی برداشت محسوب می شود.

۱۲. متقاضیانی که در طرح حمایت از خانواده و جوانان شرکت می کنند و پس از استعلام از سازمان ثبت احوال مشخص می شود که شرایط لازم را ندارند از طرح حذف می شوند و امکان ثبت درخواست در هیچ یک از طرح ها را نخواهند داشت. .

در حال حاضر سامانه یکپارچه تنها وظیفه نظارتی دارد و بر اساس مصوبه ۶۳۳ شورای رقابت خودروسازان موظف است پس از عرضه، تعداد و نحوه عرضه در سامانه ثبت شود. / فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا