اخبار اقتصاد ایران

خودروی اقتصادی روسیه در ایران میلیاردی می‌شود!

طبق بررسی ها، گرانتا ارزان ترین مدل لادا است که در روسیه بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار یعنی حداقل ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، لادا نه خودروی لوکسی است و نه قرار است در رده گران باشد، قیمت مدل های ارائه شده در ایران معادل ۲۵۰ میلیون تا ۴۵۰ میلیون تومان است. ادعا می کنند برخی از فعالان بازار خودرو ساخته اند و جلوتر از دولتمردان به استقبال این محصول بدون بازار روسیه رفته اند.

شاید اگر نرخ ارز واردات لادا بر اساس روش تخصیص ارز به چای باشد، لادای ۲۵۰ میلیون تومانی منطقی به نظر برسد اما با دلار ۵۰ هزار تومانی که قیمت مرغ و تخم مرغ را تعیین می کند، قیمت … لادا در روسیه معادل ۴۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد تومان می شود.

هفته گذشته چهار مدل از خودروهای لادا یعنی گرانتا، نیوا، وستا و وستا اسپرت در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. طبق بررسی ها، گرانتا ارزان ترین مدل لادا است که در روسیه بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار یعنی حداقل ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

در بین چهار مدل وارداتی به ایران، وستاسپورت گران ترین است که تا ۲۲ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. این موضوع توسط نماینده روسیه لادا که در نمایشگاه خودرو تهران حضور داشت تایید شد.

با توجه به اینکه حجم موتور این خودروها ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی است، مشمول تعرفه گمرکی ۹۱ درصدی می شوند و با اضافه شدن هزینه هایی مانند مالیات، سود بازرگانی و هزینه پلاک، احتمالا ارزان ترین خودروی اقتصادی روس ها خواهد بود. در ایران بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد.

در این بین اگرچه مدافعان واردات لادا می گویند که ایربگ کامل دارد اما نماینده روسیه لادا نیز رد شدن استاندارد خودروی نیوا لادا را به دلیل نداشتن ایربگ تایید می کند.

حال در حالی که بازاریابان لادا در ایران این خودرو را با پراید آنها از اینکه همین چهار سال پیش در مخالفت با واردات این خودرو، آرزوی پیکان را داشتند، ناراحت هستند.

اما به نظر می رسد همان افرادی که پیشرفت پیکان را به بن بست رساندند، در این سال ها با محصولات چینی و حالا روسی، بازار خودروی ایران را در انحصار خود درآورده اند.

در نهایت دولت در ابتدا آزادسازی واردات خودرو را به گونه ای ترویج کرد که به نظر می رسید ایرانیان یک ساله قصد دارند بنز و بی ام و سوار شوند اما اکنون با گذشت ۲۱ ماه مشخص شده است که خودروهای لوکس برای خودروهای لوکس هستند. مردم فوتبالیست ها را دوست دارند و مردم در بهترین حالت باید از پراید پیاده شوید و سوار خودروهای با کیفیت پایین تری مانند لادا شوید و در عوض میلیاردها دلار برای خرید آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا