اقتصاد جهان

خودزنی آمریکا در جنگ تجاری با چین

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، جنگ تجاری بین آمریکا و این کشور به دلیل گمانه زنی ها درباره اقدامات احتمالی واشنگتن برای تشدید محدودیت های صادراتی و فروش تراشه های هوش مصنوعی به چین تشدید شده است.

ایالات متحده قبلاً محدودیت هایی را برای شرکت های چینی مانند هواوی اعمال کرده است و آنها را از دریافت تراشه های نیمه هادی و تجهیزات مخابراتی از تولید کنندگان آمریکایی منع کرده است.

به گزارش بلومبرگ، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی استفاده از یک قانون فراگیر به نام قانون محصولات مستقیم خارجی برای محدود کردن بیشتر فروش تجهیزات حیاتی ساخت تراشه به چین است.

این قانون ممکن است اعمال شود حتی اگر محصول در یک کشور خارجی با مبدا غیر آمریکایی تولید شده باشد و بدون ورود به ایالات متحده به خریداران کشور ثالث فروخته شود.

بنابراین، دولت ایالات متحده ممکن است ادعا کند که این فناوری ها تابع مقررات اداره صادرات ایالات متحده (EAR) هستند.

این خبر بر سهام چندین شرکت بزرگ فناوری از جمله مایکروسافت تأثیر گذاشت که در روز چهارشنبه ۱.۳۲ درصد کاهش یافت و به ۴۴۳.۵۵ دلار (۴۰۵.۶۹ یورو) رسید.

اپل روز چهارشنبه ۲.۵۳ درصد کاهش یافت و به ۲۲۸.۸۸ دلار رسید و سهام Nvidia با ۶.۶۲ درصد کاهش به ۱۱۷.۹۹ دلار رسید.

تخمین زده می شود که بزرگترین شرکت های آمریکایی به دلیل ترس از جنگ تجاری بیش از ۳۳۸ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده اند.

اخیراً ایالات متحده مجوز صادرات شرکت هایی مانند اینتل و کوالکام را لغو کرده است. هدف این اقدام محدود کردن دسترسی چین به تجهیزات و فناوری هوش مصنوعی است که به طور بالقوه می تواند برای اهداف نظامی استفاده شود.

در اقدامی مشابه، ایالات متحده همچنین تامین کنندگان آمریکایی را از فروش و صادرات تراشه و تجهیزات مخابراتی به هواوی مسدود کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا