ترندهای روز

خوراکی‌هایی که باور نمی‌کنید قندتان را بالا ببرند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

شناسایی و اجتناب از قندهای پنهان یک نکته مهم برای کاهش وزن موفق و سلامت کلی است. قندهای پنهان علاوه بر افزایش وزن، ممکن است سطح قند خون را مختل کرده و منجر به مشکلات سلامتی مختلفی شوند.

دانشمندان دانشگاه جورج تاون و دانشگاه ایالتی اوهایو دریافته اند که نوشیدنی های انرژی زا، نان ها، آب میوه ها و غلات ممکن است منابع پنهان قند باشند.

دانشمندان خاطرنشان کرده اند که مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی خطر ابتلا به مشکلات مختلفی مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد. به همین دلیل، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، محدود کردن مصرف قندهای آزاد را توصیه می کنند. شکر باید کمتر از ده درصد از کل کالری دریافتی روزانه باشد.

به گفته محققان آمریکایی، پیروی از چنین توصیه ای و رعایت مصرف قند در رژیم غذایی می تواند بسیار دشوار باشد. واقعیت این است که میزان بالای قند در برخی غذاها مشخص نیست. دانشمندان مطالعه ای را روی ۳۵۰۰۰ بزرگسال انجام دادند تا دریابند کدام غذاها به دلیل سطوح بالای قند پنهان می توانند برای سلامتی مضر باشند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند در مورد رژیم غذایی خود صحبت کنند و در نهایت فهرستی از غذاهای محبوب حاوی قند پنهان را تهیه کردند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که نوشابه های گازدار، نوشابه های انرژی زا و آب میوه ها در صدر مواد غذایی با قند پنهان قرار دارند. همچنین قند پنهان در غذاهایی مانند نان و شیرینی، غلات، دسرهای لبنی، خامه و برخی سس ها یافت می شود.

قندهای پنهان می توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و سپس کاهش شدید آنها شوند و همچنین باعث می شوند که شما احساس خستگی، گرسنگی و تمایل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین داشته باشید. این اثر مخرب می تواند متابولیسم را مختل کرده و از کاهش وزن جلوگیری کند.

نویسندگان این مطالعه امیدوارند که نتایج کار آنها بتواند مردم را به افق میهن دقیق‌تر و سالم‌تر مواد غذایی آگاه و تشویق کند. دانشمندان توصیه کردند که افراد جداول کالری و انرژی روی بسته بندی محصول را به دقت مطالعه کنند تا از میزان دقیق قند موجود در یک محصول مطلع شوند.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrients منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا