اخبار اقتصاد ایران

خوراکی‌‌ها ضرب تورم را گرفتند | تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در تیر ۱۴۰۳

آخرین داده های مرکز آمار نشان می دهد که تورم ماهانه در تیر ۱۴۰۳ نسبت به خرداد کاهش یافته است. البته این کاهش مربوط به میانگین تورم تمامی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی است و اگر این دو گروه را جداگانه بررسی کنیم، در جزئیات نتایج متفاوتی به دست می آید.

افق میهن، بررسی ها نشان می دهد تورم ماهانه کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» نسبت به خرداد ماه غروب کرده است. این اقلام شامل ۱۱ نوع کالا می شود که در این میان تورم ماهانه «میوه و خشکبار» بیشتر از بقیه بوده است.

در سوی دیگر این طیف، کالاهای «غیرخوراکی و خدماتی» قرار دارند که تورم ماهانه آنها تیر ماه نسبت به خرداد افزایش یافت. این اقلام را می توان به ۱۰ گروه کلی تقسیم کرد که در این میان تورم «بهداشت» و «اجاره مسکن» بیشتر از سایرین بوده است.

تورم غذا در زیر میکروسکوپ

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه مواد غذایی از ۴.۲ درصد در خرداد به ۱.۶ درصد در تیر ماه غروب کرده است. در خرداد با توجه به شروع فصل جدید و ورود میوه های جدید به بازار، تورم میوه و خشکبار به شدت افزایش یافت و باعث شد تورم خوراکی ها به بالای ۴ درصد برسد. اگرچه در تیر در همان ماه، همان گروه غذایی بیشترین تورم را داشت، اما از آنجایی که سطح آن کاهش یافت، تورم همه مواد غذایی نیز کاهش یافت.

در بین تمامی کالاهای خوراکی، بیشترین تورم ماهانه ۴.۵ درصد بوده که مربوط به میوه و خشکبار است. تورم ماهانه سبزیجات و حبوبات نیز در مقایسه با خرداد ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه محصولات غذایی نیز رفتاری مشابه و از ۳۲.۳ درصد داشته است خرداد به ۳۱.۴ درصد در تیر کاهش یافته است. از سوی دیگر، رفتار تورم مواد غذایی نقطه به نقطه متناقض است و از ۲۵.۸ درصد در خرداد به ۲۶.۳ درصد در تیر افزایش یافت. به عبارت دیگر، خانوارهای در تیر ماه ۲۶.۳ درصد بیشتر از تیر سال گذشته برای خرید همان سبد مواد غذایی پول خرج کردند.


افزایش تورم غیرخوراکی در ابتدای تابستان

برخلاف محصولات غذایی که با تورم ماهانه همراه بودند، محصولات غذایی با افزایش این نرخ مواجه شدند. تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در تیر امسال ۰.۴ واحد درصد نسبت به خرداد به ۲.۵ درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران، سطوح بالای ۲ درصد هنوز برای این نرخ نامطلوب است. در بین تمامی اقلام و خدمات غیرخوراکی، تورم ماهانه بخش بهداشت و درمان ۳.۱ درصد بوده که نسبت به سایرین بیشتر است.

تورم نقطه به نقطه اقلام غیرخوراکی در ابتدای تابستان تفاوت چندانی با پایان بهار نداشته و تقریبا ثابت مانده است. این نرخ تنها ۰.۱ درصد در مقایسه با خرداد ماه افزایش یافته و اکنون در سطح ۳۵.۴ درصد است. در بین اقلام و خدمات غیرخوراکی، تورم نقطه‌به‌نقطه «اجاره مسکن» با رسیدن به سطح ۴۳.۱ درصد، رکورد ۱۲ ساله خود را شکسته است.

تورم سالانه این اقلام نیز با کاهش اندکی از ۳۸.۲ درصد به ۳۷.۷ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا