ترندهای روز

خوردن چای و بیسکویت مضر است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یکی از نوشیدنی هایی که کشورهای ایران، هند و انگلیس را از نظر غذایی به هم متصل می کند، چای است. این سه کشور از طریق دیگری به یکدیگر متصل هستند و آن علاقه مردم این کشورها به مصرف چای و بیسکویت به عنوان میان وعده است. اما ترکیب غذایی این عصرانه خوشمزه با وجود ظاهر سالم، مضر است.

خوردن بیسکویت با چای و فراتر از قرار دادن بیسکویت در چای برای اکثر مردم کشورهایی مانند ایران، هند و بریتانیا یک عادت آرامش بخش است. هیچکس از خوردن این ترکیب غذایی خوشمزه احساس بدی نمی کند و بسیاری از خوردن آن لذت می برند. اما نکته ناراحت کننده و ناامید کننده در این مورد این است که مصرف منظم این غذای خوشمزه ممکن است عواقب ناسالمی داشته باشد. چای و بیسکویت، به ویژه با شکر و چربی های ناسالم، ممکن است در دراز مدت باعث بیماری های متعددی شوند.

آیا خوردن چای و بیسکویت مضر است؟

محتوای قند بالا

بیشتر بیسکویت ها، از جمله آنهایی که در سوپرمارکت ها فروخته می شوند، با شکر تصفیه شده پر می شوند. هنگامی که آنها را با چای میل کنید، منجر به افزایش قابل توجهی در سطح قند خون می شود. به همین دلیل، آنها شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند، به افزایش وزن کمک می کنند و باعث می شوند سطح انرژی فرد پایین بیاید. افزایش شدید قند خون معمولاً با یک افت شدید همراه است و باعث می‌شود کمی بعد احساس خستگی کنید و بخواهید دوباره قند بیشتری بخورید.

بدون کالری

بیسکویت ها معمولا از آرد سفید و شکر تهیه می شوند و هیچ محتوای غذایی ندارند. آنها به اصطلاح بدون کالری هستند و فقط منجر به افزایش وزن می شوند و فاقد ویتامین، مواد معدنی یا فیبر هستند. وقتی بیسکویت با چای سرو می شود و به طور معمول مصرف می شود، به دلیل ناتوانی در سیر کردن یا رفع گرسنگی، تنها باعث پرخوری می شود. با گذشت زمان، این ممکن است به معنای افزایش وزن و مشکلات مربوط به سلامت باشد.

چربی های ترانس و روغن های بد

بیشتر بیسکویت های آماده حاوی چربی های ترانس و روغن های هیدروژنه هستند که برای سلامت قلب مضر هستند. چنین چربی هایی سطح کلسترول بد خون را افزایش می دهند و در عین حال سطح کلسترول خوب را کاهش می دهند. افزایش سطح کلسترول بد باعث بروز چندین بیماری قلبی و حتی سکته می شود. مصرف مداوم بیسکویت های حاوی این چربی های بد ممکن است منجر به مشکلات شدید قلبی عروقی شود، حتی اگر به مقدار کم مصرف شود.

اسیدیته و مشکلات گوارشی

چای حاوی تانن است که اسیدیته معده را افزایش می دهد. نوشیدن چای با بیسکویت های غنی از کربوهیدرات، که سرشار از قند و آرد تصفیه شده است، ممکن است مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده، نفخ و سوء هاضمه را بدتر کند. افرادی که به طور منظم چنین بیسکویت هایی با کربوهیدرات و قند بالا را همراه با چای مصرف می کردند دچار عدم تعادل در اسیدهای معده می شدند که هضم غذا را دشوارتر می کرد و باعث درد معده می شد.

جاذبه بد

نوشیدن بیش از حد چای ممکن است در جذب مواد معدنی مانند آهن و کلسیم اختلال ایجاد کند. چای حاوی تانن هایی است که می تواند این مواد معدنی را به هم متصل کند و در نتیجه بدن قادر به جذب کافی از آنها نیست و به مرور زمان باعث کمبود آن می شود. نوشیدن چای با بیسکویت های غنی از قند کاملاً فاقد مواد مغذی است.

پرخوری بی فکر

نوشیدن چای اغلب مربوط به رویدادهای اجتماعی یا اوقات فراغت است و در این مواقع فرد بدون توجه به تعداد بیسکویتی که مصرف می کند، تمایل به خوردن بیسکویت بیشتری دارد. از آنجایی که بیسکویت ها سیری طولانی مدت ایجاد نمی کنند، پرخوری با کالری اضافی، شکر و چربی های ناسالم آسان است.

افت شدید قند خون

بیسکویت حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده است که بدن به راحتی آنها را جذب کرده و باعث افزایش سطح قند خون می شود. هنگامی که قند از بین می رود، یک افت شدید به دنبال دارد و باعث می شود فرد احساس خستگی و بدخلقی کند و همچنان هوس قند بیشتری کند. این الگو ممکن است در چرخه های غذایی بد ظاهر شود که تثبیت سطح انرژی یا حفظ یک رژیم غذایی متعادل را چالش برانگیز می کند.

مشکلات بهداشت دهان و دندان

بیسکویت ها ماهیتی چسبناک دارند و به دندان می چسبند و وقتی با قند موجود در چای ترکیب شوند، خطر پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی را به همراه دارند. قند موجود در چای و بیسکویت، باکتری های مضر دهان را تغذیه می کند که منجر به ایجاد پلاک، حفره و بیماری لثه می شود.

جایگزین های سالم تر برای چای و بیسکویت

چای و بیسکویت یک ترکیب غذایی قدیمی و نوستالژیک است که پدران ما می‌خوردند و از این نظر ما را به یاد سال‌های گذشته می‌اندازد، اما امروزه برای کاهش مضرات مصرف چای و بیسکویت با هم، گزینه‌های بسیار سالم‌تری را تهیه کرده‌ایم. برای لذت بردن از زمان به استراحت در مطب یا منزل نیاز داریم.

آجیل و دانه‌ها: هیچ راهی بهتر از پر کردن جیب‌هایتان با مقداری مغزها و دانه‌ها که سرشار از چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین هستند، وجود ندارد.

میوه های تازه: میوه های تازه مانند سیب، موز یا انواع توت ها را که یک شیرین کننده طبیعی با مواد مغذی است، اما بدون شکر اضافه شده و چربی های ناسالم همراه با بیسکویت سرو می شود، خرد کنید.

کراکر غلات کامل: از کراکر غلات کامل به جای بیسکویت برای فیبر و انرژی پایدار استفاده کنید.

تنقلات خانگی: اگر عاشق بیسکویت هستید، اسنک های خانگی بهترین راه برای جایگزینی آن ها هستند. با استفاده از غلات کامل، عسل و روغن نارگیل، انواع سالم‌تر تنقلات را در خانه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا