ترندهای روز

خون اسب چطور انسان را از نیش مار نجات می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۵.۴ میلیون نفر توسط مار گزیده می شوند و سالانه ۸۳ تا ۱۳۸ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

دانشمندان کاستاریکایی با تزریق سم به اسب ها آنتی بادی هایی تولید می کنند که به انسان در درمان مارگزیدگی کمک می کند.

دامپزشکان موسسه کلودومیرو پیکادو برای این منظور مارهای سمی را پرورش داده و سم کشنده آنها را استخراج می کنند.

یاسمین آریاس، مدیر منابع طبیعی کلودومیرو پیکادو سرپنتاریوم می‌گوید: «سر مار گرفته می‌شود و بقیه بدن در یک ظرف شیشه‌ای سرد قرار می‌گیرد. سپس دندان‌های نیش را در معرض دید قرار می‌دهیم و به ماساژ غدد ادامه می‌دهیم. پس از این فرآیند، دهان ضد عفونی شده و حیوان به محفظه خود بازگردانده می شود.

پس از این مرحله، سم استخراج شده به مزرعه اسب منتقل می شود و در آنجا در مقادیر کم به اسب ها تزریق می شود.

Mauricio Argudas دامپزشک موسسه کلودومیرو پیکادو در توضیح این فرآیند می گوید: سم یک واکنش ایمنی ایجاد می کند پس از دریافت این سموم بدن اسب شروع به تولید آنتی بادی می کند و پس از مدتی از اسب ها خون می گیریم.

در ادامه این فرآیند، خون به فازهای مختلف خود تقسیم می شود: پلاسمای مایع و سلول های جامد. در این مرحله محققان موسسه اطمینان حاصل می کنند که گلبول های خون از پلاسما جدا شده و به اسب بازگردانده می شود تا حیوان دچار کم خونی نشود.

سپس پلاسما به آزمایشگاه تولید منتقل می شود و در آنجا آنتی بادی ها خالص می شوند.

ادواردو سگورا، میکروبیولوژیست در موسسه کلودومیرو پیکادو در این رابطه می گوید: ما این آلاینده ها را با فرآیندهای شیمیایی جدا می کنیم و آنتی بادی های خاص را در برابر سمی که اسب علیه آن واکسینه شده است، خالص می کنیم. ”

این موسسه سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دوز آنتی بادی تولید می کند که به آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا صادر می کند.

آندرس هرناندز، مدیر داروسازی موسسه کلودومیرو پیکادو درباره فعالیت های این مجموعه می گوید: این محصول کاملا بی خطر و موثر است و می تواند جان انسان ها را نجات دهد، کاری که ما می خواهیم انجام دهیم این است که افراد بیشتری را در دنیا از مارگزیدگی نجات دهیم. ”

این پادزهر برای بیمارانی که توسط مار سمی گزیده شده اند تجویز می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

سازمان بهداشت جهانی می گوید فقدان درمان های ضد زهر در سراسر جهان جان انسان ها را تهدید می کند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، اسب‌هایی که سم مار تزریق می‌شوند، آنتی‌بادی‌های قدرتمندی تولید می‌کنند که می‌توانند به اجزای زهر متصل شوند و سیستم ایمنی بدن انسان را قادر می‌سازند تا سم را از بین ببرد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا