فناوری

خیابانی با بیشترین سینما در تهران/ چرا خرید و فروش ملک در اینجا ممنوع بود؟

نام قدیمی خیابان طالقانی «تخت جمشید» بوده است. در قدیم این خیابان شمال شهر تهران محسوب می شد و تهرانی ها تعطیلات خود را در کنار درختان و فضای سبز می گذراندند و به تفریح ​​می پرداختند. اما در دهه ۴۰ و پهلوی دوم برنامه ۲۵ ساله توسعه تهران شدت گرفت که همزمان با افزایش قیمت نفت بود. خیابان ها و واحدهای تجاری و اداری جدید یکی یکی شروع به شکل گیری کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، طالقانی یکی از خیابان های تهران است که بیشترین تعداد سینما را دارد. سینما تخت جمشید که امروزه آن را عصر جدید می شناسیم در سال ۱۳۲۱ ساخته شد و در سال ۱۳۵۷ به طور کامل بازسازی شد.سینما عصرجدید در خیابان آیت طالقانی – بعد از خیابان وصل شیرازی است. سینما شهر طلایی در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید و پس از انقلاب سینما فلسطین نام گرفت. تئاتر مدرن اکشن در خیابان آیت طالقانی، نزدیک میدان فلسطین واقع شده است. سینمای قدیم سینماوند که در سال ۱۳۴۵ توسط «شرکت پارامونت» ساخته شد و اکنون سینما قیام نام دارد در چهارراه طالقانی – ولیعصر واقع شده است.

نصرالله حدادی کارشناس تهران می گوید: در دوره پهلوی اول توسعه و نوسازی خیابان های اصلی شهر آغاز شد و این محله بر اساس شبیه سازی غربی مراکز تفریحی مانند سینما، تئاتر، مراکز خرید و پارک ها در مرکز پایتخت پس از حکومت قاجار. آمریکایی ها در این خیابان سفارت ساختند و بعد از آن این محله ملکی شد و باید با تایید نظام ساخت و ساز و خرید و فروش انجام می شد. “

حدی می افزاید: سینما پولیدور که اکنون به نام سینما قدس شناخته می شود، سینمای امپراتوری به نام استقلال و سینمای آتلانتیک که به سینمای آفریقا تغییر یافته است از جمله سینماهای این محله هستند که اغلب در آنها بازدید می شود. برای نامگذاری خود از نام های اروپایی و آمریکایی استفاده می کردند به همین دلیل هتل ها و کافه ها در این زمینه به چشم می خورد.مراکز بهداشتی و درمانی و ساخت بیمارستان های بی شماری در این محله مانند آراد، پاسارگاد، ایرانشهر، صدر و بیمارستان های کودکان و همچنین ایران کلینیک های تخصصی آلرژی و آزمایشگاه های بزرگ تخصصی، این محله را به یکی از مراکز درمانی پایتخت تبدیل کرده است.

پس از رحلت آیت الله طالقانی که اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ اتفاق افتاد، این خیابان به نام ایشان تغییر نام داد. آیت الله طالقانی از چهره های مهم انقلاب بود که پس از ترور آیت الله مطهری رئیس شورای انقلاب شد و اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب بود.

سفارت آمریکا

نقشه ساختمان سفارت آمریکا توسط Vander Gracht ترسیم شده است که طراح سفارت آمریکا در آنکارا نیز بوده است. طراحی ساختمان سفارت شبیه دبیرستان های آمریکا در دهه ۱۹۳۰ است. سفارت آمریکا در تهران تنها نمایندگی سیاسی ایالات متحده آمریکا در ایران قبل از اشغال بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در تهران، نام «جاسوسی لین» به این سفارت داده شد و پس از آن تمامی ساختمان‌ها و امکانات سفارت آمریکا در اختیار سفارت آمریکا قرار گرفت. . نیروهای انقلابی در حال حاضر سفارت سوئیس در تهران مسئولیت حفاظت از منافع آمریکا در ایران را بر عهده دارد.

پدر برج سازی در ایران چه کسی بود؟

یکی از بناهای مهم این خیابان، ساختمان شرکت نفت سابق و وزارت نفت فعلی است که باعث رونق تجارت و بازرگانی این محله شد و در نتیجه شرکت های خارجی و داخلی در این منطقه مستقر شدند. این منطقه قرار بود قطب تجاری تهران باشد اما «بازار تهران» همچنان این نقش را ایفا می کند. «عبدالعزیز فرمانفرمائیان» برادر منوچهر فرمانفرمائیان که از اعضای هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران بود، برنامه های خود را برای طراحی و ساخت ساختمان جدید ارائه کرد که در نهایت در قالب زیر به تصویب رسید. ساختمان فعلی

خاندان فرمانفرمائیان از شاهزادگان قاجار بودند که در دوران قاجار و پهلوی در ایران نقش مهمی در عرصه های سیاسی و اقتصادی داشتند. عبدالعزیز فرمانفرمائیان پس از معرفی برادرش برای طراحی و اجرای سازه جدید شرکت ملی نفت، کار خود را به عنوان یکی از مهندسان بنام ایرانی آغاز کرد.

منوچهر فرمانفرمائیان در کتاب خون و نفت می نویسد: معمار اصلی شرکت ملی نفت ایران زمان زیادی را صرف طراحی این بنا کرد و تمام مسائل مربوط به استحکام و مدرن بودن بنا را با دقت دنبال کرد. برای ساخت ساختمان مرکزی شرکت ملی نفت در مجموع ۱۵ میلیون تومان هزینه شد. این ساختمان ۱۵ طبقه یکی از بلندترین ساختمان های شهر در آن زمان بود و در سال ۱۳۴۳ به بهره برداری رسید.

عبدالعزیز فرمانفرمائیان از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۴ مسئولیت کلیه امور غیر صنعتی کنسرسیوم نفت اعم از شهرسازی، مدرسه سازی، خانه سازی و ساخت دفاتر اداری در مناطق نفت خیز را بر عهده داشت. از جمله ساختمان های ساخته شده توسط طراح شرکت ملی نفت، ساختمان های پارسیان در بلوار کشاورز، مجموعه ورزشی آزادی و برج آزادی، مسجد دانشگاه تهران، فرودگاه مهرآباد، ساختمان بورس تهران، موزه ملی فرش، کاخ نیاوران، برج وزارت جهاد و … است. . هستند. به یاد آورد. وی پس از طراحی موفق ساختمان وزارت نفت، تمامی فعالیت های غیرصنعتی کنسرسیوم را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۷ با تیم اجرایی خود طراحی و اجرای این امور را به پایان رساند.

ساختمان شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۵۸ در دولت موقت بازرگان پس از برکناری حسن نزیه مدیرعامل شرکت ملی نفت به وزارت نفت و اولین وزیر نفت پس از انقلاب اسلامی منصوب شد. دولت موقت بازرگان علی اکبر معین فر این کرسی را بر عهده گرفت. ملاقات.

این خیابان همچنان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین مراکز اقتصادی-تجاری و فرهنگی پایتخت به شمار می رود. این خیابان جهت شرقی-غربی دارد که از تقاطع خیابان طالقانی در تقاطع خیابان شریعتی از سمت شرق شروع و از چهارراه ولیعصر و میدان فلسطین می گذرد. از دانشگاه تهران می گذرد و به خیابان قدس (آناتول فرانس قدیم) ختم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا