اخبار اقتصاد ایران

خیزش زمستانی قیمت خودرو؛ چرا بازار همچنان صعودی است؟

بررسی بازار خودرو در ۲۵ روز گذشته نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی به بالاترین حد یک ساله خود رسیده است. انتظار تورم، بالا بودن نرخ ارز، عدم عرضه مناسب از سوی خودروساز و رشد تقاضای خودرو در ماه پایانی سال از جمله عوامل رشد قیمت در بازار است.

ایران تحلیل، بررسی بازار خودرو در ۲۵ روز گذشته نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی به سقف یک ساله خود رسیده است. رشد قیمت خودرو در بازار از اواسط دی ماه از ۱۴ بهمن آغاز شد این ماه به اوج خود رسید و پس از آن به دلیل ثبات نرخ ارز متوقف شد. این به این دلیل است که ۱۰ روز پیش روند رشد قیمت ها دوباره آغاز شد و این بار حتی سقف قیمت ۱۴ بهمن هم شکست «دنیای اقتصاد» در راستای بررسی بازار خودرو به تحلیل قیمت ۱۸ محصول پرتقاضا داخلی و مونتاژی در این فراز و نشیب پرداخته است. بر این اساس قیمت این ۱۸ محصول در سه بازه زمانی ۱۴ بهمن، ۲۳ بهمن و ۹ اسفند رعایت شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی ها نشان می دهد دیروز قیمت خودروهای داخلی نسبت به پیک قیمتی قبلی یعنی ۱۴ بهمن ماه به طور میانگین ۶.۵ میلیون تومان و ۰.۹ درصد افزایش داشته است. همچنین نسبت به آخرین کف قیمتی ثبت شده یعنی ۲۳ بهمن ماه نیز میانگین رشد ۲۰.۲ میلیون تومانی و ۳.۲ درصدی را نشان می دهد. خودروهای مونتاژی اما هنوز به قیمت ۱۴ بهمن نرسیده اند. میانگین قیمت خودروهای مونتاژی بررسی شده دیروز ۴.۵ میلیون تومان معادل نیم درصد کمتر از قیمت آنها در بهمن شده است. اما نسبت به میانگین قیمت ۲۳ بهمن ۱۵.۵ میلیون تومان و ۱.۳ درصد افزایش داشته است.

شاید بتوان مهم ترین علت فراز و نشیب های ثبت شده را مربوط به نوسانات نرخ ارز دانست. در واقع پس از ناآرامی های منطقه، نرخ ارز در بازار آزاد روندی صعودی به خود گرفت به طوری که قیمت دلار به بیش از ۵۸ هزار تومان رسید. بازار خودرو در انطباق همیشگی خود با نرخ ارز، تحت تاثیر این موضوع بر مدار رشد قیمت قرار گرفت. اما در نیمه دوم ماه گذشته بازار ارز شاهد آرامش نسبی بود و می توان گفت تقریباً در قیمت ۵۵ هزار تومان ثابت ماند؛ بنابراین بازار خودرو که به شدت متاثر از ارز است، در نتیجه کاهش قیمت داشت. اما ثبات نرخ ارز تنها برای مدتی ثابت ماند و در روزهای اخیر باز هم روند صعودی را طی کرد به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد دیروز ۵۸ هزار و ۴۵۰ تومان ثبت شد؛ به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد در بازار آزاد ۵۸ هزار و ۴۵۰ تومان ثبت شد. بنابراین قیمت خودرو نیز دوباره افزایش یافت.

یکی از دلایل رشد نرخ ارز نزدیک بودن به پایان سال است که باعث رشد تقاضا برای خرید ارز شده است. اما نزدیک شدن به پایان سال علاوه بر تاثیر بر قیمت ارز، بازار خودرو را مستقیما تحت تاثیر قرار داده است. به طور کلی معاملات خودرو در روزهای پایانی سال به اوج خود می رسد و همین موضوع می تواند باعث رشد قیمت خودرو شود.

همچنین انتظارات تورمی سال آینده را نیز می توان در این موضوع موثر دانست. در واقع در کنار سیگنال های موجود، این انتظار در بازار وجود دارد که سال آینده با رشد قیمت ها آغاز شود و خریداران خودرو سعی کنند تا قبل از پایان سال خرید خود را انجام دهند. انتظار برای رشد قیمت خودرو در سال آینده ناشی از سه عامل اساسی است. اولین عامل انتظار رشد نرخ ارز است. با توجه به این موضوع، انتظار رشد تورم در سطح کلان اقتصادی کشور وجود دارد که به عنوان عامل دوم ایفای نقش می کند. همچنین با گذشت ۱۰ ماه از آخرین قیمت گذاری رسمی خودرو، پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در قیمت خودرو تجدید نظر کند که سومین عامل تورم مورد انتظار در بازار خودرو نیز محسوب می شود.

از سوی دیگر عرضه خودرو همراه با رشد معوقه خودروسازان با کاهش همراه بوده است. در واقع خودروسازان با تعهدات معوقه زیادی روبرو هستند که باعث شده عرضه خودرو به بازار شکل محدودی به خود بگیرد. همزمانی این موضوع با رشد تقاضای متاثر از پایان سال منجر به رشد قیمت خودرو شده است. همچنین خودروهایی که هم اکنون توسط خودروسازان تحویل می شوند دارای پلاک ۱۴۰۳ هستند که دارندگان این خودروها می توانند به راحتی این خودروها را در سال آینده با قیمت روز به فروش برسانند و در نتیجه منتظر فروش خودرو خواهند بود. در اين لحظه – فعلا.

کاهش قیمت خودرو
در میان خودروهای داخلی مورد بررسی، بیشترین رشد قیمتی به دست آمده نسبت به پیک قیمتی قبلی مربوط به سال پژو پارس است که می تواند متاثر از توقف تولید این محصول پرطرفدار در بازار باشد. این خودرو که ماهانه ۱۴ بهمن ۶۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شد، پس از افت قیمتی که در ۲۳ بهمن ماه رخ داد به ۶۰۰ میلیون تومان رسید، اما دیروز ۶۳۵ میلیون تومان معامله شد تا رشد ۲۵ میلیون تومانی و ۴ درصدی را به ثبت برساند.

پژو پارس LX و پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک هر کدام با قیمت ۱۴ بهمن ماهانه ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت این دو محصول دیروز به ترتیب ۷۷۵ و ۸۷۰ میلیون تومان بود. در مورد برخی خودروهای داخلی نیز نسبت به نیمه پایانی ماه شاهد کاهش جزئی قیمت هستیم. مثلا کوئیک R اتوماتیک که ۱۴ بهمن قیمتی معادل ۳۹۰ میلیون تومان داشت، در یک ماه ۲۳ بهمن ۳۸۰ میلیون تومان خرید و فروش شد اما باز هم با موج جدید افزایش قیمت دیروز قیمت آن به ۳۸۷ میلیون تومان رسید که نسبت به نیمه بهمن ماه سه میلیون تومان است. کاهش یافته است.

اما همانطور که گفته شد، محصولات خودروسازان خصوصی به طور متوسط ​​هنوز به اوج قیمتی در اواسط زمستان نرسیده اند. البته در برخی موارد شاهد شکستن این رکورد قیمت بوده ایم. بیشترین نرخ رشد قیمت در بین این محصولات مربوط به دیگنیتی پرایم است که قیمت آن در اوج قیمت قرار دارد بهمن در ماه دو میلیارد تومان بود که پس از آن تحت تاثیر موج افت قیمت قرار نگرفت و ۲۳ بهمن دو میلیارد و ۵۰ میلیون تومان نیز به ثبت رساند اما دیروز قیمتی معادل دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان داشت که حکایت از رشد ۱۰۰ میلیون تومانی و پنج درصدی قیمت آن نسبت به ۱۴ دارد. بهمن است.

فیدلیتی پرایم هفت نفره نیز وضعیتی مشابه دارد و قیمت آن از یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان و سپس به یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان در بازه های زمانی مذکور با ۷۰ میلیون تومان افزایش ۳.۶ درصد افزایش یافت. افزایش قابل توجه قیمت این دو خودرو به دلیل محدودیت در عرضه آنهاست، لذا از متقاضیان درخواست می شود محصولات جایگزین را به جای این خودروها انتخاب کنند. در مورد برخی دیگر از خودروها همچنان فاصله قیمتی قابل توجهی تا سقف ۱۴ وجود دارد بهمن وجود دارد به طوری که هایما S7 و جک S5 هر کدام ۱۰۰ میلیون تومان از نیم بها ارزان تر هستند. بهمن معامله می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا