ترندهای روز

دادستان محبوب این روزها ناگهان به قتل متهم شد!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

این روزها مینی سریال ها بیش از گذشته مورد استقبال قرار گرفته اند و در چند سال اخیر آثاری خوش ساخت و باکیفیت ساخته و منتشر شده است. یکی از جدیدترین مینی سریال هایی که در حال حاضر پخش می شود، Presumed Innocent با بازی جیک جیلنهال است. در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید سریال Presumed Innocent را تماشا کرد؟ پاسخ دادن؛ با ما بمان.

این روزها ناگهان دادستان مردمی متهم به قتل شد!

خلاصه داستان

Presumed Innocent یک مینی سریال هشت قسمتی در ژانر جنایی، دادگاهی و هیجانی است. فضای کلی سریال به عناصری چون دادگاه، قاتل، وکیل و معمایی می پردازد. داستان سریال درباره شخصیتی به نام Rusty با بازی جیک جیلنهال است که کارمند دادستانی ناحیه شیکاگو است. یک همکار به نام کارولین به قتل می رسد. زمانی که یکی از مظنونان این پرونده واقعاً به قتل می رسد، داستان پیچ می خورد و گره می خورد.

این سریال بر اساس رمانی به همین نام نوشته اسکات تورو است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. جالب اینجاست که در سال ۱۹۹۰ بر اساس این داستان فیلمی ساخته شد و در واقع سریال Presumed Innocent اولین فیلم نیست. اقتباسی از این رمان

چرا بی گناه فرض می شود؟

نام «برائت فرضی» برگرفته از اصل حقوقی «فرض برائت» یا «اصل برائت» است که در بسیاری از نظام های حقوقی یک حق اساسی است. این اصل بیان می کند که شخص تا زمانی که جرمش ثابت نشود بی گناه محسوب می شود. این اصطلاح تاکید می کند که بار اثبات بر عهده دادستان است و متهم نیازی به اثبات بی گناهی خود ندارد.

این روزها ناگهان دادستان مردمی متهم به قتل شد!

«بی گناه فرضی» به شخصیت اصلی داستان یعنی راستی سابیک اشاره دارد که دادستانی متهم به قتل است. عنوان بر تنش و درام پیرامون اینکه آیا راتی می‌تواند بی‌گناهی مفروض خود را به عنوان مدرکی علیه او حفظ کند، تأکید می‌کند. این اصل در مرکز داستان قرار دارد و مضامین عدالت، گناه و پیچیدگی های سیستم حقوقی را بررسی می کند.

چرا باید این سریال را ببینیم؟

داستان ریتم بسیار خوبی دارد. به این معنا که به ندرت موقعیتی پیش می آید که بیننده گیج شود. داستان انتظار کمی دارد و مخاطب آنقدر منتظر درگیری و اتفاق جذاب نمی ماند و نیاز به چرخش داستان به سرعت برطرف می شود.

یکی دیگر از ویژگی های داستان این سریال طراحی سوالات جذاب است. از آنجایی که ژانر سریال جنایی و دادگاهی است باید بتواند سوالاتی را در ذهن بیننده مطرح کند و بیننده ناخودآگاه در ذهن خود به این سوالات پاسخ دهد و منتظر پاسخ اصلی باشد. سریال Presumed Innocent به خوبی از پس این وظیفه برآمد و این یعنی شناخت سازنده اثر از ژانر جنایی- دادگاهی. البته حضور وکیل و دادستان در روند ساخت سریال تاثیری در انسجام داستان ندارد.

این سریال علاوه بر چالش‌های دادگاهی هیجان‌انگیز، چالش‌های عاطفی و خانوادگی دارد که به چندوجهی بودن شخصیت اصلی و همچنین تنوع در روایت کمک زیادی می‌کند.

این روزها ناگهان دادستان مردمی متهم به قتل شد!

شخصیت پردازی ها

جیک جیلنهال بازیگر بزرگ و توانا در ژانرهای درام هیجان انگیز است. او در بسیاری از فیلم های ترسناک یا به اصطلاح تریلر بازی کرده است. از Prisoners بسیار قوی گرفته تا Nightcrawler به یاد ماندنی. حالا که جیک در این سریال حضور دارد، می توان انتظار داشت که این سریال اثری موفق و پرمخاطب باشد.

شخصیت های این سریال به دلیل داشتن داستانی منسجم و چندوجهی برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. مثلاً شخصیت مقتول که نامش کارولین است از همان ابتدا برای مخاطب مهم می شود و مخاطب برایش مهم است که چرا این شخصیت کشته شده و کی می خواهد حقیقت را پایین بیاورد.

شخصیت مقابل جیک جیلنهال، تامی با بازی پیتر سارسگارد، یکی دیگر از شخصیت های باورپذیر و چندوجهی داستان است. تقابل این دو نفر برای بیننده جذاب است; زیرا هر دو شخصیت انگیزه ها و اهداف منحصر به فردی دارند و روایت توانسته این شخصیت ها و خواسته های آنها را به شکلی منطقی و مهم برای بیننده نشان دهد. این موضوع باعث شده تا بیننده با لذت و هیجان به تماشای تقابل این دو شخصیت بنشیند.

نظر منتقدان چیست؟

منتقدان Rotten Tomatoes 75 درصد از این سریال راضی بودند و ۳۲ منتقد متاکریتیک میانگین امتیاز ۶۵ را برای آن ثبت کردند. آنها عموماً معتقد بودند که این سریال به دلیل تیم بازیگری فوق العاده پر جنب و جوش است. اگرچه سعی دارد از سایه فیلم اصلی خارج شود، اما در نوع خود یک درام جنایی و دادگاهی سرگرم کننده است. یکی از منتقدان ورایتی این سریال را “یکی از بهترین تریلرهای حقوقی در سال های اخیر در تلویزیون” خواند و از توسعه شخصیت، به ویژه سبیچ جیلنهال تمجید کرد. منتقد سایت گاردین علیرغم انتقاداتش آن را «روایتی جذاب و کارآمد با بازیگران بسیار خوب» خواند.

این روزها ناگهان دادستان مردمی متهم به قتل شد!

مینی سریال Presumed Innocent که این روزها از پلتفرم +Apple TV در حال پخش است با کسب نمرات نسبتا خوب توانسته رضایت مخاطبان خود را جلب کند. تماشای این سریال می تواند برای طرفداران ژانر جنایی و دادگاهی و همچنین طرفداران بازیگری جیک جیلنهال لذت بخش باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا