ورزشی

داستان قلعه‌نویی و کلینزمن؛ نتایجی مشابه با سرنوشتی متفاوت

ایران و کره جنوبی دو تیمی بودند که در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا در قطر با قبول شکست مقابل دو تیم عربی از دور رقابت ها کنار رفتند اما سرنوشت سرمربیان دو تیم با یکدیگر متفاوت بود. . در سئول پس از انتقادات گسترده رسانه ای از سرمربی آلمانی و برگزاری جلسات فنی و ارزیابی عملکرد تیم ملی این کشور در جام ملت های آسیا، حکم اخراج کلینزمن صادر شد.

در تهران اما اوضاع فرق می کرد، امیر قلانویی که نتیجه مشابهی داشت نه تنها مورد انتقاد قرار نگرفت، بلکه قراردادش تمدید شد و این سرمربی ایرانی تا پایان سال ۲۰۲۶ روی نیمکت تیم ملی می نشیند. جام جهانی.

این در حالی است که تیم ملی ایران نه تنها از راهیابی به فینال جام ملت های آسیا بازماند، بلکه نتوانست بازی های زیبایی ارائه دهد و در عین حال در ۶ دیدار این رقابت ها دروازه خود را باز دید. در ۵ بازی کارشناسان فوتبال ایران نسبت به عملکرد نه چندان قانع کننده تیم ملی از همان مرحله مقدماتی هشدار دادند. همچنین عملکرد ضعیف و ناهماهنگ تیم ملی مقابل سوریه که حتی خود امیر قلانویی را به انتقاد از بزرگان این تیم که به گفته خودش «عالی نبوده اند» را برانگیخت.

با این حال شاید درخشان ترین عملکرد ایران در این رقابت ها مربوط به ۴۵ دقیقه نیمه دوم بازی با ژاپن بود. جایی که شاگردان هاجیمه موریاسو با توپ های بلند و پاس های بلند نتوانستند حملات ایران را دفع کنند و در نهایت این شاگردان قلانوی بودند که موفق شدند با نتیجه ۲-۱ حریف خود را شکست دهند.

در مرحله نیمه نهایی همان نمایش های نه چندان چشم نواز و البته ناهماهنگ بازگشت و ایران در روزی که نه تنها بد، بلکه بدشانس هم بود مغلوب قطر میزبان شد.

از سوی دیگر کره جنوبی و یورگن کلینزمن در جام ملت ها مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. اگرچه قرمزها در مرحله گروهی عملکرد چندان متقاعد کننده ای نداشتند اما در مرحله حذفی این تیم به همان ببر درنده تبدیل شد که از دقیقه ۷۰ به بعد حریفان قدرتمند خود را بی تاثیر کرد. ابتدا کره ای ها در وقت های تلف شده مقابل عربستان که روبرتو مانچینی معروف را روی نیمکت داشت به تساوی دست یافتند و در نهایت در ضربات پنالتی حریف خود را شکست دادند.

سناریوی برگشت در دقایق پایانی برای کره ای ها در مرحله یک چهارم نهایی تکرار شد و این بار قرمزها موفق شدند استرالیا قدرتمند را شکست دهند. در حالی که بازی تا دقیقه ۷۲ با نتیجه یک بر صفر به سود استرالیا ادامه داشت، شاگردان کلینزمن اولین گل را به ثمر رساندند و در وقت اضافه موفق شدند با گل زیبای سون پیروز میدان شوند.

اما کره ای ها که دو دیدار خود را در ۱۲۰ دقیقه به پایان رسانده بودند، در نیمه نهایی تیمی خسته و ضعیف نشان دادند و با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب اردن شدند. همین نتیجه کافی بود تا مسئولان فدراسیون فوتبال کره جنوبی سرمربی سابق تیم های ملی آلمان و آمریکا و همچنین بایرن مونیخ را برکنار کنند.

از سوی دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در تهران عملکرد ایران را در نظر گرفتند که طلسم نرسیدن به فینال را به بیش از ۵۰ سال رساند و به عنوان پاداش سرمربی سابق گل گهر سیرجان و استقلال تهران تا پایان جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ماندگار شد. ; تیمی که یکی از قدیمی ترین کشورهای حاضر در این رقابت ها بود و چند بازیکن جوان دعوت شده به اردو حتی یک دقیقه هم فرصت حضور در زمین را پیدا نکردند. راهبردی که اهمیت نتیجه گیری قلانویی را در این رقابت ها نشان داد و در نهایت به نتیجه نرسید. با این حال مشخص نیست این مربی ۶۰ ساله با توجه به کدام عملکرد و نتیجه روی نیمکت تیم ملی به کار خود ادامه می دهد و این در حالی است که کره ای ها که نتیجه مشابهی را با عملکرد چشمگیرتری ارائه کرده بودند، تصمیم به اخراج گرفتند. سرمربی معروف آنها گرفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا