ترندهای روز

داستان موشی که دنیا را تغییر داد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ماوس کامپیوتر یکی از آن ایده هایی بود که دنیا را تغییر داد و به عنوان روشی آسان برای آموزش کامپیوتر شناخته شد و به تدریج در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمونه اولیه ماوس کامپیوتر نیز در سال ۱۹۶۴ در SRI ساخته شد.

تاثیر ماوس کامپیوتر بر افزایش آگاهی و اطلاعات از طریق اینترنت و بسیاری از فضاهای مجازی مختلف بسیار زیاد بوده است. اما چقدر از آن آگاه هستیم و جهان تا چه اندازه آن را می شناسد؟

تکنولوژی اولین

استفاده از ماوس برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ پیشنهاد شد. اما در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از اولین نمونه ها موجود است. ششمین نمونه ای که تا کنون به حراج گذاشته شده است در ۱۰ سپتامبر فروخته می شود.

از بهترین مجموعه «تکنولوژی اولین‌ها» با نگاهی خرد و کلان به رنسانس دیجیتال، شخصی که میلیاردها دلار از مردمی که از آن استفاده می‌کنند درآمد کسب کرده است. بنیانگذار مایکروسافت پل جی آلن است.

دسکتاپ مکینتاش

قابلیت اشاره و کلیک، همراه با رابط انسان و کامپیوتر (CHI) “What You See Is What You Get” (WYSIWYG)، اولین بار در سال ۱۹۸۳ در Apple Lisa تجاری شد، اما به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از آن شناخته شد. یعنی دسکتاپ مکینتاش در سال ۱۹۸۴.

رابط کاربری گرافیکی به عامل اصلی رقابتی اپل برای مکینتاش تبدیل شد و کامپیوتری را فراهم کرد که هر کسی می توانست از آن استفاده کند.

ایجاد ویندوز

سپس مایکروسافت مجوز اختراع زیراکس را در سال ۱۹۸۵ برای راه اندازی یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) به نام Windows و… BOOM داد! جهان همچنین کامپیوترها را پذیرفت، زیرا آنها بسیار کاربرپسندتر از پیام های متنی به نظر می رسیدند.

رابط WYSIWYG یک استعاره ساده برای این بود که همه را قادر می ساخت مستقیماً از رایانه استفاده کنند. نمادهای دسکتاپ، پوشه‌ها، فایل‌ها، فایل‌های سطل زباله، CHI را از سردرد حیرت‌انگیز حروف و اعداد به اشیاء ساده‌ای تبدیل کردند که هر کارمند اداری می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند.

پذیرش کامپیوتر

آشنایی با ماوس کامپیوتر در مقایسه با کسانی که بیش از یک دهه پیش برنامه‌نویسی کامپیوترها را با گیره‌های کاغذ و کارت‌های پانچ (و صف‌های بی‌پایان برای اجرای کد) آغاز کردند، بسیار خوشایند بود.

اما اتفاق بسیار بزرگتری در حال رخ دادن بود. که تجربیات مشابهی در سرتاسر دنیا در حال رخ دادن است و در واقع می توان گفت که گویی بشریت در آستانه پذیرش کامپیوتر است.

یک جهش کوانتومی!

به گفته نیواتلاس، برای اولین بار، هیچ مهارت تایپ، زبان، نوشتن یا برنامه نویسی در بخش انسانی رابط کامپیوتر انسانی مورد نیاز نبود… و نیازی به تجربه قبلی نبود. معرفی ماوس همچنین یک جهش کوانتومی به جلو در قابلیت استفاده از رایانه در نظر گرفته شد. چون آن وقت کار سنگین آماده شد تا به چیزی تبدیل شود که به راحتی بفهمیم.

بنابراین ماوس بشر را قادر ساخت تا از نیروی ماشینی استفاده کند که خستگی ناپذیر کار می کرد، هرگز اشتباه نمی کرد، مقدار بی نهایت برق مصرف می کرد و هر سال ارزان تر، قدرتمندتر و مفیدتر می شد.

یک ابر کامپیوتر در جیب شما!

کامپیوتر همچنین در طول دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به سرعت کوچکتر شد. از اندازه یک خانه تا اندازه یک اتاق تا اندازه یک ماشین لباسشویی تا یک دسکتاپ، و از آن زمان سفر به لپ تاپ تا تلفن هوشمند، ساعت هوشمند … و فراتر از آن ادامه یافته است.

در حال حاضر، بیش از نیمی از انسان ها یک ابر رایانه را در جیب خود حمل می کنند و ماوس یکی از مهم ترین عوامل در پذیرش اولیه رایانه ها توسط بشر در چند دهه پیش بود.

پذیرش همگانی

پذیرش جهانی ماوس توسط جدول زمانی متعارف تاریخی انجام شد. یعنی رابط WYSIWYG فرزندان بسیاری را تولید کرد، اما فراموش نکنیم که همه چیز با ترکیب ماوس/WYSIWYG در سال ۱۹۶۸ آغاز شد.

موش (و CHI پشت آن) برای تاریخ بسیار مهم است و یکی از معدود ایده هایی است که جهان را تغییر می دهد. نمونه اولیه آن نیز به عنوان حماسی ترین و انقلابی ترین نسخه نمایشی فناوری در تاریخ ثبت شده است. این همان موشی است که قرار است در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ به عنوان بخشی از مجموعه Paul J. Allen به حراج گذاشته شود.

موش های چند میلیون دلاری!

استیو جابز اولین کسی بود که پتانسیل عظیم این رابط را تشخیص داد و مجوز آن را به مبلغ ۴۰۰۰۰ دلار برای ادغام در رابط کاربری WYSIWYG اپل صادر کرد.

در واقع قیمت بالا در حراج باعث می شود اقلام مشابه از زیر شیروانی و زیرزمین بیرون بیایند. قیمت حراج سال ۳۵۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ باعث شد که دومین موش انگلبارت در اوت ۲۰۲۱ به حراج گذاشته شود. جایی که به قیمت ۴۹۷۵۱ دلار فروخته شد.

دو موش دیگر انگلبارت در همان RRAuction در مارس ۲۰۲۲ به حراج گذاشته شدند که نشان می دهد ارزش یکی از مهم ترین اختراعات تاریخ توسط مردم تقریباً ۵۰۰۰۰ دلار برآورد شده است. یکی به قیمت ۴۵۹۳۵ دلار و دیگری به قیمت ۵۴۹۰۴ دلار فروخته شد.

منبع: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا