ترندهای روز

دالتون ترومبو؛ هنرمندی که وقتی در لیست سیاه بود اسکار گرفت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

جزوه‌ای به نام «کانال‌های قرمز» در ۲۲ ژوئن ۱۹۵۰ در آمریکا منتشر شد که در آن برخی از مشهورترین چهره‌های هالیوود به کمونیست بودن متهم می‌شد، که منجر به ترس شدید از کمونیسم در ایالات متحده شد.

یکی از اهداف این حملات، فیلمنامه نویس برجسته دالتون ترامبو بود. پس از امتناع از شهادت در برابر کمیته فعالیت های غیر آمریکایی مجلس نمایندگان آمریکا (HUAC) در سال ۱۹۴۷، او در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت، شغل خود را از دست داد و به زندان افتاد.

حرفه ترامبو در اوایل دهه ۱۹۳۰ آغاز شد و در پایان این دهه او به یکی از موفق ترین نویسندگان هالیوود تبدیل شد. در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی با یکدیگر همکاری می کردند، هالیوود فیلم های طرفدار شوروی تولید می کرد. با این حال، پس از جنگ، ترس از کمونیسم در طول جنگ سرد به احساسات ضد کمونیستی دامن زد و HUAC نظارت خود را بر هالیوود افزایش داد.

در سال ۱۹۴۷، ترامبو عضو «ده هالیوود» شد، گروهی از نویسندگان و کارگردانانی که برای شهادت در مقابل HUAC فراخوانده شدند. آنها از شهادت دادن خودداری کردند و حقوق متمم اول خود را نقض کردند.

این باعث شد که آنها توسط استودیوهای بزرگ در لیست سیاه قرار بگیرند. امتناع ترامبو از همکاری منجر به زندانی شدن وی به دلیل تحقیر کنگره شد. پس از آزادی به دلیل ناتوانی در یافتن کار با نام واقعی خود مجبور به استفاده از نام مستعار شد.

ترامبو علیرغم اینکه در لیست سیاه قرار گرفته بود به نوشتن ادامه داد و از نام مستعار برای نوشتن برخی از شناخته شده ترین آثارش از جمله رومن هالیدی و شجاع استفاده کرد. دومی در سال ۱۹۵۷ جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد، اگرچه او به دلیل استفاده از نام مستعار اعتباری نداشت.

ترامبو سرانجام در سال ۱۹۶۰ با نام اصلی خود به کار بازگشت. در آن سال، کارگردانان بزرگ هالیوود مانند اتو پرمینگر و کرک داگلاس از او دعوت کردند تا فیلمنامه‌های “Exodus” و “Spartacus” را با نام اصلی خود بنویسد و به این ترتیب به دوران انقلاب پایان داد. لیست سیاه هالیوود

منبع: العربیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا