ترندهای روز

دانشمندان با دستکاری ژنتیکی سیب‌زمینی‌ها چیپس غیرسرطان‌زا تولید کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان به دستاورد جدیدی دست یافته اند که احتمالاً بسیاری از ما آن را خدمت بزرگی به تغذیه انسان می دانیم. آنها سیب زمینی را طوری اصلاح کرده اند که بعد از نگهداری در سرد، آکریل آمید سرطان زا تولید نکند. این دستکاری ژنتیکی می تواند خطر سرطان چیپس و سیب زمینی سرخ شده را در مقیاس بزرگ از بین ببرد.

جیمینگ جیانگ و دیوید دوچ از دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند این کشف می‌تواند منجر به بهبودهای امیدوارکننده در سلامت تغذیه و کیفیت غذا شود. این سیب‌زمینی‌ها می‌توانند تمام بسته‌های چیپس دنیا را غرق کنند و علی‌رغم فرآوری آن‌ها را به یک میان وعده سالم تبدیل کنند.

تنها صنعت سیب زمینی در آمریکا سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد دارد و تقاضا برای این محصول در اشکال و غذاهای مختلف در هیچ فصلی از سال کاهش نمی یابد. به همین دلیل بخشی از سیب زمینی کشت شده همیشه در سرد نگهداری می شود تا نیاز تامین شود.

اما به دلیل عملکردهای بیولوژیکی رایج در سبزیجات ریشه، ذخیره سازی در دمای پایین مکانیسمی را در آنها فعال می کند که نشاسته را به قند تبدیل می کند. سیب زمینی های سرد شیرین هنگام پخت تیره می شوند.

متأسفانه، سیب زمینی های تیره و ترد یک پرچم قرمز هستند. تاریکی نشانه سطوح بالای آکریل آمید است. این ماده به دلیل خاصیت سرطان زایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد مرتبط است.

دستکاری ژنتیکی سیب زمینی برای تولید چیپس سالم

جیانگ و دوشس به قلب این مشکل ضربه زده اند. آنها ژنی را کشف کرده اند که کلید تولید ذرت را با کاهش دما روشن می کند. این بدان معناست که سیب‌زمینی‌هایی که در آن ژن اینورتاز واکولار (آنزیمی که قند تولید می‌کند) یا Vinv خاموش شده است، می‌توانند با خیال راحت در سرما نگهداری شوند.

این سیب زمینی ها را می توان بدون نیاز به جلوگیری از تجمع آکریل آمید طبخ کرد. به این ترتیب تولیدکنندگان می توانند در زمان و هزینه صرفه جویی کنند. چیپس ترد و طلایی نیز برای مصرف کنندگان جذابیت بیشتری دارد.

دانشمندان با دستکاری ژنتیکی سیب زمینی چیپس های غیر سرطان زا تولید کرده اند

تصویری از یک مطالعه قبلی توسط جیانگ و همکارانش که نشان می‌دهد سیب‌زمینی‌هایی که در آن ژن VInv غیرفعال شده بود، پس از نگهداری در یخچال، هنگام پختن تیره نمی‌شوند. اکنون محققان در حال توسعه تکنیکی برای کشت گسترده این نوع سیب زمینی هستند.

جیانگ بیش از دو دهه است که روی سیب زمینی مطالعه می کند. او می گوید که آنها ژن خاصی را شناسایی کردند که مسئول شیرین سازی ناشی از سرما بود و سپس عنصری را پیدا کردند که ژن را در دمای پایین روشن می کند. آنها با مطالعه نحوه روشن و خاموش شدن این ژن سیب زمینی هایی ساخته اند که به طور طبیعی در برابر شیرین شدن ناشی از سرما مقاوم است و ترکیبات سمی تولید نمی کند.

آنها می گویند تولید انبوه این سیب زمینی ها در آینده نزدیک امکان پذیر خواهد بود. جیانگ و دوکز در حال توسعه تکنیک هایی برای پرورش این نوع سیب زمینی در گلخانه ای در دانشگاه میشیگان هستند. یافته های آنها راه را برای اصلاح ژنتیکی هدفمند سیب زمینی برای تولید چیپس یا هر محصول دیگر سیب زمینی عاری از سرطان هموار می کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا