ترندهای روز

دانشمندان با «کاراگاهی» از شامپانزه‌های وحشی ۱۳ گیاه دارویی جدید کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان دانشگاه آکسفورد در بریتانیا با کمک برخی شامپانزه های وحشی، ۱۳ گیاه دارویی را شناسایی کردند که به گفته آنها خواص درمانی قدرتمندی برای درمان زخم ها و مبارزه با عفونت دارند.

توجه محققان زمانی به این گیاهان جلب شد که مشاهده کردند شامپانزه‌های بزرگ در جنگل‌های آفریقا پس از بیماری یا زخمی شدن، از پوست، شاخه‌ها و برگ‌های خشک شده گیاهانی تغذیه می‌کنند که به طور معمول جزو رژیم غذایی آنها نبود.

به گفته محققان، دیدن چگونگی کمک گرفتن شامپانزه ها (نزدیک ترین بستگان زنده انسان) از طبیعت در هنگام بیماری می تواند کشف داروهای جدید برای درمان بیماری ها و عفونت های مزمن را تسریع بخشد.

دکتر الودی فریمن، از دانشکده مردم شناسی دانشگاه آکسفورد، گفت: “مطالعه ما اهمیت دانش پزشکی را که می توان از مشاهده گونه های دیگر در طبیعت به دست آورد، برجسته می کند.”

وی افزود: برای مطالعه خوددرمانی در شامپانزه‌های وحشی باید مانند یک کارآگاه عمل کرد و شواهد چند رشته‌ای را جمع‌آوری کرد تا به نتیجه رسید و پرونده را تکمیل کرد.

در این مطالعه، دکتر فریمن و همکارانش ۵۱ شامپانزه را مانند کارآگاهان برای چندین ماه در منطقه حفاظت شده جنگل مرکزی بودونگو در اوگاندا دنبال کردند.

هدف آنها جمع آوری “سرنخ های رفتاری” و یافتن اینکه آیا این نخستی ها عمداً خود درمانی می کردند یا خیر بود.

تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل این فیلم متوجه یک شامپانزه نر مجروح شد که در حال خوردن برگ های سرخس معروف به Cristella parasitica بود. آزمایشات بعدی در آزمایشگاه نشان داد که این برگ ها دارای خواص ضد التهابی هستند و ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کنند.

دانشمندان همچنین شامپانزه دیگری را با عفونت انگلی مشاهده کردند که پوست خار گربه (Scutia myrtina) را می خورد، رفتاری که قبلاً در این گروه دیده نشده بود.

آزمایشات آزمایشگاهی همچنین نشان داده است که سایر عصاره های گیاهی مانند چوب خشک شده درخت جنگل های استوایی Alstonia boonei (Alstonia boonei) و همچنین پوست و صمغ درخت ماهون آفریقای شرقی (Khayaanthotheca) دارای زخم و ترمیم قوی هستند. خواص مبارزه با عفونت

به گفته محققان، ۸۸ درصد از نمونه‌های گیاهی تجزیه‌وتحلیل‌شده در آزمایشگاه دارای خواص آنتی‌بیوتیکی و ۳۳ درصد از آنها دارای فواید ضد التهابی بودند.

دکتر فریمن گفت: «پس از گذراندن ماه‌ها در جنگل برای جمع‌آوری سرنخ‌های رفتاری که ما را به گونه‌های گیاهی خاص هدایت کرد، تجزیه و تحلیل نتایج دارویی و کشف اینکه بسیاری از این گیاهان سطوح بالایی از فعالیت بیولوژیکی را از خود نشان می‌دهند.» آنها می گویند هیجان انگیز بود.”

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Plos One” منتشر شده است.

مانی: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا