ترندهای روز

دانشمندان با کمک هوش مصنوعی «الفبای آوایی» نهنگ‌های عنبر را کشف کردند؛ چقدر شبیه زبان انسان است؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

گروهی از دانشمندان که بر روی رمزگشایی صداهای تولید شده توسط نهنگ های اسپرم کار می کنند، موفق به تشخیص الفبای آوایی این موجودات غول پیکر شده اند.

از زمان کشف آهنگ نهنگ گوژپشت در ۶۰ سال پیش، دانشمندان به دنبال یافتن آنچه این موجودات غول پیکر دریایی می گویند و چگونه از این صداها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند، بوده اند.

برای این منظور، از سال ۲۰۰۵، گروهی از محققان، گروهی متشکل از ۴۰۰ نهنگ اسپرم را در آب های اطراف جزیره دومینیکا، کشوری در شرق دریای کارائیب نشان دادند و با میکروفون های زیر آب، آنها را استراق سمع کردند.

نتایج تحقیقات جدید روی این نهنگ ها نشان می دهد که این حیوانات از روشی مشابه «کد مورس» برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. آنها همچنین با افزودن ریتم و تمپو به این کدها، لایه‌های پیچیدگی بیشتری را برای انتقال معنا اعمال می‌کنند.

دانشمندان می گویند ارتباط آنها با یکدیگر به قدری پیچیده است که می توان آن را شبیه به زبان انسان در نظر گرفت.

صداهای تولید شده توسط نهنگ های اسپرم به قدری غنی از اطلاعات هستند که تصور می شود به تصمیم گیری گروهی و هماهنگی وظایف مشترک مانند جستجوی غذا و پرورش بچه نهنگ ها کمک می کنند.

دکتر دیوید گروبر، بنیانگذار و رهبر پروژه SETI می گوید: «این کشف لحظه ای باورنکردنی در پیشرفت درک ما از نهنگ های اسپرم است.

وی افزود: تشخیص صداهای آوایی به ما می گوید که نهنگ های اسپرم سیستم ارتباطی فوق العاده پیچیده و ظریفی دارند که ما را تشویق می کند به گوش دادن به نهنگ ها ادامه دهیم.

تحقیقات انجام شده توسط این تیم قبلا نشان داده بود که نهنگ ها هویت دسته خود را با دو “کلیک” با فاصله مساوی (مانند صدای بسته شدن در) و با سه کلیک متوالی نشان می دهند.

با این حال، مطالعه جدید درک زبان نهنگ ها را به سطح جدیدی می برد. در این مطالعه، محققان هزاران ساعت صدای ضبط شده از حدود ۶۰ نهنگ زیر آب را با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که نهنگ‌ها علاوه بر توالی کلیک‌ها که «codas» نامیده می‌شوند، سرعت و ریتم را نیز بسته به زمینه مکالمه‌شان تغییر می‌دهند. به این ترتیب، دانشمندان ۱۴۳ ترکیب از متغیرها را شناسایی کردند که به گفته آنها در واقع “الفبای آوایی نهنگ عنبر” هستند.

نهنگ‌های اسپرم دارای بزرگترین مغز در میان موجودات شناخته شده در سیاره ما هستند.

تحقیقات Project Sethi قبلاً نشان داده بود که نهنگ‌ها وقتی متولد می‌شوند، درست مانند بچه‌های انسان حرف‌های بیهوده می‌زنند و مدتی طول می‌کشد تا برقراری ارتباط را بیاموزند.

محققان می گویند هنوز با درک کامل نهنگ ها فاصله دارند. آنها بر این باورند که هوش مصنوعی روزی به آنها کمک می کند تا با آنها ارتباط برقرار کنند مانند نهنگ ها.

نتایج این تحقیق جدید در مجله “Nature Communications” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا