ترندهای روز

دانشمندان توانایی یادگیری آواز را به فنچ‌های بالغ بازگرداندند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مانند بسیاری از حیوانات، فنچ گورخری دوره یادگیری محدودی دارد. این پرنده فقط در ۹۰ روز اول زندگی خود می تواند آواز خواندن را یاد بگیرد. اما دانشمندان مؤسسه ماکس پلانک در آلمان توانستند در یک دستاورد خیره کننده مغز ولزهای بالغ را دستکاری کنند تا دوباره آواز خواندن را بیاموزند.

با افزایش سن، توانایی ما برای یادگیری مهارت هایی مانند صحبت کردن به یک زبان جدید یا نواختن یک ساز جدید کاهش می یابد. عامل اصلی بدتر شدن انعطاف پذیری مغز است. با افزایش سن، مغز در سیم کشی مجدد خود یا سازگاری با چالش های جدید مشکل دارد.

اما اگر بتوانیم زمان را برای این افول به عقب برگردانیم چه؟ محققان موسسه ماکس پلانک چشم اندازی وسوسه انگیز از این امکان را به ما نشان داده اند.

این محققان بر روی گورخرماهی تمرکز کردند. پرنده ای آوازخوان که به خاطر آوازهای استادانه اش معروف است. اما این پرنده تنها در ۹۰ روز اول زندگی خود می تواند آواز خواندن را بیاموزد. پس از آن، مغز او کمتر انعطاف پذیر می شود و اعصاب بازدارنده مانع از ادامه یادگیری او می شود.

محققان می خواستند بدانند که آیا می توانند این مانع عصبی را از بین ببرند و توانایی یادگیری پرنده را بازیابی کنند.

آنها با استفاده از تکنیک های پیشرفته ای مانند اپتوژنتیک (تکنیکی برای کنترل فعالیت عصبی با استفاده از پرتو نور)، این اعصاب بازدارنده را در سهره های گورخری بالغ به طور دقیق خاموش کردند.

نتایج شگفت انگیز بود. پرندگان، محدود به آهنگ های از پیش آموخته شده، شروع به اضافه کردن عناصر جدید به آهنگ های خود کردند. سپس دانشمندان شاهد گسترش رپرتوار آواز پرندگان بالغ بودند، چیزی که قبلا غیرممکن تصور می شد.

پیامدهای این دستاورد برای انسان ها

این دستاورد تنها در عرصه خوانندگی سهرا گورخاری خلاصه نمی شود. کار این دانشمندان نشان می دهد که ظرفیت مغز برای یادگیری احتمالاً بسیار انعطاف پذیرتر از آن چیزی است که قبلاً فکر می کردیم.

پنجره های یادگیری مشابهی در انسان ها وجود دارد که طیف وسیعی از توانایی ها، از یادگیری زبان تا رشد اجتماعی را در بر می گیرد. اگر دانشمندان بتوانند مکانیسم‌هایی را بیابند که این پنجره‌ها را کنترل می‌کنند و آنها را دستکاری می‌کنند، راه‌های جدیدی برای درمان بیماری‌های عصبی و آسیب‌هایی که یادگیری را مختل می‌کنند باز خواهد کرد.

دانشمندان نتایج مطالعه خود را در مجله Nature Communications منتشر کرده اند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا