ترندهای روز

دانشمندان در پرهای پرندگان یک الگوی باستانی پنهان کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس تجزیه و تحلیل صدها نمونه از پرندگان حفظ شده از مجموعه های موزه در سراسر جهان، دانشمندان دریافتند که مجموعه خاصی از الگوها در پرها وجود دارد که به پرندگان قدرت پرواز می دهد.

این قوانین جدید کشف شده به دانشمندان اجازه می دهد تا بهتر پیش بینی کنند که کدام دایناسورها نیز می توانند پرواز کنند.

جینگمی اوکانر، دیرینه شناس در موزه تاریخ طبیعی فیلد، می گوید: دایناسورهای تروپود (که پرندگان بازمانده از آنها هستند) یکی از موفق ترین دودمان مهره داران در سیاره ما هستند. یکی از دلایل موفقیت آنها توانایی آنها در پرواز است. دلیل دیگر احتمالاً پرهای آنها است، زیرا آنها ساختارهای همه کاره دارند.

دانشمندان یک الگوی باستانی را کشف کرده اند که در پر پرندگان پنهان شده است

داده‌های جدید دانشمندان می‌تواند برخی از بحث‌های دیرینه‌شناسی دیرینه درباره اینکه آیا پرواز در دایناسورها در بیش از یک مورد تکامل یافته است را حل کند.

الگوی پرها

یوسف کیات، پرنده شناس موزه تاریخ طبیعی، با بررسی پرهای بال ۳۴۶ گونه مختلف پرنده از موزه های سراسر جهان، روند جالبی را کشف کرد. از ریزترین مرغ مگس خوار تا خشن ترین عقاب، همه پرندگان بدون پرواز دارای ۹ تا ۱۱ پر پرواز نامتقارن بودند که به آنها پرهای اولیه می گویند.

اما تعداد پرهای اولیه در پرندگان بدون پرواز بسیار متفاوت بود. شترمرغ ها به طور کامل فاقد آنها هستند، در حالی که پنگوئن ها ۴۰ پر اصلی دارند.

کیات گفت: «واقعاً شگفت‌آور است که با این همه سبک پروازی که می‌توانیم در پرندگان مدرن پیدا کنیم، همه آنها در این ویژگی مشترک هستند که بین ۹ تا ۱۱ پر اصلی دارند، و من تعجب می‌کنم که هیچ‌کس قبلاً این الگو را پیدا نکرده است.» »

تعداد و تقارن پرهای اولیه و تناسب دقیق بال ها نشان دهنده ظرفیت پرواز همه پرندگان مدرنی است که می شناسیم.

محققان با بررسی فسیل‌هایی که قدمتشان به ۱۶۰ میلیون سال پیش می‌رسد، کشف کردند که کدام اجداد پرندگان این ویژگی‌ها را داشتند و بنابراین احتمالاً می‌توانستند پرواز کنند. کیات و اوکانر از میان ۳۵ گونه مختلف پرنده منقرض شده، برخی را شناسایی کردند که دارای پرهای مناسب برای پرواز بودند و برخی دیگر که پرهای مناسبی برای پرواز نداشتند.

پیش بینی دایناسورهایی با توانایی پرواز

پرندگان احتمالی پرواز عبارتند از Archeopteryx که یکی از اولین حیوانات شبیه به پرواز در نظر گرفته می شود. در حالی که رابطه واقعی بین آرکئوپتریکس و پرندگان مورد بحث است، دایناسورهای کوچک چهاربال به نام ریز رپتورها نیز این ویژگی ها را داشتند، علیرغم اینکه به هیچ وجه به پرندگان مربوط نیستند.

اوکانر توضیح می دهد: اخیراً دانشمندان دریافته اند که پرندگان تنها دایناسورهای پرنده نیستند.

عجیب است که Caodiptrix تعداد صحیح پرهای اولیه را داشت، اما آنها تقریباً متقارن بودند و پرواز را رد می کردند. محققان حدس می زنند که جد Caodiptrix به احتمال زیاد قادر به پرواز بوده است، اما این گونه از آن زمان این توانایی را از دست داده است.

اوکانر می گوید: «به نظر می رسد نتایج ما در اینجا نشان می دهد که پرواز فقط یک بار در دایناسورها تکامل یافته است.

تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که آناتومی مورد نیاز برای پرواز در گونه ای تکامل یافته است که جد همه این گروه از شکارچیان پر است، قبل از اینکه آنها از هم جدا شوند. برخی مانند کائودیپتریکس به پرندگان بی پرواز تبدیل شدند. گونه های دیگر، مانند Microraptor، توانایی خود را برای پرواز حفظ کردند، اما به بخشی از یک بن بست تکاملی رسیدند. برخی دیگر به پرندگان مدرن تبدیل شدند.

کیات و اوکانر همچنین اشاره می کنند که بررسی آنها از دایناسورها فقط بر اساس داده های اسکلتی است. آنها در مقاله خود می نویسند: “ما استدلال می کنیم که ارزیابی پتانسیل پرواز در بال های غیر پرنده بدون بررسی ساختار پرهایی که خود بال را تشکیل می دهند غیرممکن است.”

آنها استدلال می کنند که ما با نگاه کردن به فسیل هایمان، اولین مراحل تکامل بال را از دست می دهیم، بنابراین بعید است که این آخرین کلمه در بحث باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا