ترندهای روز

دانشمندان در کره جنوبی «برنج گوشتی» ابداع کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

گروهی از محققان در آزمایشگاه توانسته اند با پرورش سلول های گوشتی در داخل دانه های برنج غذای جدیدی تولید کنند.

به گفته محققان، این برنج صورتی در مقایسه با گوشت گاو می تواند منبع پروتئینی ارزان تر و پایدارتر از نظر زیست محیطی باشد.

Sohyeon Park، محقق دانشگاه Yonsei کره جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: “تصور کنید اگر بتوانیم تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از برنج پروتئینی کشت شده سلولی دریافت کنیم.” سلول های حیوانی می توانند آن را حتی بیشتر تقویت کنند.”

گوشت‌های آزمایشگاهی معمولاً توسط محققانی تولید می‌شوند که به اصطلاح «داربست بیولوژیکی» را از ژلاتین یا کلاژن می‌سازند و سپس سلول‌های گاو را در آن رشد می‌دهند. این باعث می شود که نتیجه شبیه گوشت واقعی شود.

در تحقیقات جدید، به جای این داربست های میکروسکوپی، دانشمندان از دانه های متخلخل برنج استفاده کردند که ساختار سازمان یافته ای مشابه این داربست ها دارند. به گفته آنها، این داربست های طبیعی شرایط بهینه ای را برای رشد سلول های گاو فراهم می کنند.

برای انجام این کار، محققان ابتدا برنج را در ژلاتین ماهی که یک ماده غذایی بی خطر است، غلتیدند. این به سلول ها کمک می کند تا بهتر به برنج بچسبند. سپس سلول های بنیادی چربی و عضلانی گاو را درون دانه های برنج قرار دادند و آنها را به مدت ۹ تا ۱۱ روز در ظروف آزمایشگاهی کشت دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که برنج گوشت گاو سخت تر و شکننده تر از بافت نرم و چسبنده برنج معمولی است و پروتئین و چربی بیشتری دارد. بافت محصول نهایی در واقع ویژگی های تغذیه ای برنج را داشت اما طعم آن با غلات سنتی متفاوت بود و بوی گوشت گاو و بادام می داد.

محققان این تحقیق می گویند این ماده غذایی جدید می تواند نقش مفیدی در غلبه بر بحران غذایی در جهان داشته باشد.

محققان پیش از این تلاش کردند تا سلول های گوشتی را با استفاده از روشی مشابه در داربست های سویا رشد دهند، اما این کار موفقیت آمیز نبود، زیرا به گفته آنها، داربست های سلولی سویا “بسیار بزرگ” هستند و مصرف کنندگان “نمی توانند بافت گوشت را احساس کنند.”

محققان می گویند تولید برنج گوشتی جدید فقط حدود ۶ کیلوگرم است دی اکسید کربن آزاد می کند در حالی که تولید همین مقدار گوشت گاو منجر به ورود ۵۰ کیلوگرم دی اکسید کربن می شود.

صنعت دامپروری در جهان مسئول واردات سالانه ۶.۲ میلیارد تن دی اکسید کربن در جو است. داده های سازمان ملل متحد نشان می دهد که این میزان حدود ۱۴ درصد از کل آلودگی کربن ناشی از فعالیت های انسانی را تشکیل می دهد و در این میان تولید گوشت گاو بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای را دارد.

آقای پارک، که امیدوار است روزی برنج گوشتی در سوپرمارکت ها موجود شود، گفت: “اکنون من جهانی را برای این غذای دوگانه مبتنی بر غلات تصور می کنم.” این ماده خوراکی می تواند روزی به عنوان کمک غذایی برای قحطی، جیره نظامی یا حتی بسته های غذایی در فضا مورد استفاده قرار گیرد.»

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Matter» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا