ترندهای روز

دانشمندان می‌گویند می‌توانند ویروس اچ‌آی‌وی را از سلول‌های آلوده جدا کنند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان می گویند که موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده اند. برای این کار از فناوری ویرایش ژن CRISPR که برنده جایزه نوبل شد، استفاده کرده اند.

این فناوری مانند قیچی عمل می کند اما در ابعاد مولکولی بسیار ظریف می تواند زنجیر شود دی NE را بردارید و قسمت آسیب دیده که به این زنجیر متصل است را جدا یا غیرفعال کنید.

این دانشمندان امیدوارند که در نهایت بتوانند بدن را به طور کامل از شر این ویروس خلاص کنند، اگرچه هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا مطمئن شویم این روش قابل اعتماد و موثر است.

داروهایی که در حال حاضر برای HIV در دسترس هستند می توانند ویروس را متوقف کنند اما آن را از بین نمی برند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه آمستردام خلاصه ای از یافته های خود را در یک کنفرانس پزشکی منتشر کردند. آنها تاکید کردند که کار آنها فقط برای اثبات یک فرضیه و یک ایده است و نمی تواند به زودی به یک روش درمانی برای HIV تبدیل شود.

دکتر جیمز دیکسون، دانشیار در زمینه فناوری سلول های بنیادی و ژن درمانی در دانشگاه ناتینگهام، با این نظر موافق است و می گوید که این یافته ها هنوز به مطالعات دقیق تری نیاز دارند.

وی می گوید: برای بررسی نتیجه این روش بر روی سلول های کل بدن به تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان از آن به عنوان یک روش درمانی استفاده کرد، قبل از اینکه بتوان از آن برای درمان افراد مبتلا به HIV استفاده کرد، مطالعات بیشتری لازم است.

“یک روش بسیار چالش برانگیز”

دانشمندان دیگر در تلاشند تا از روش CRISPR برای درمان HIV استفاده کنند.

Oxygen Bio Therapeutics می گوید که سه داوطلب آلوده به HIV در آزمایش خود هیچ عارضه جانبی جدی پس از ۴۸ هفته نداشتند.

اما دکتر جاناتان استو، ویروس شناس در انستیتوی فرانسیس کریک در لندن، می گوید که جداسازی ویروس HIV از تمام سلول های بدن فرد که ممکن است آلوده شده باشند، کاری بسیار دشوار و چالش برانگیز است.

او می‌گوید: «هنوز نگرانی‌هایی در مورد تأثیر این روش بر سلول‌های غیرهدف و اثرات بلندمدت آن وجود دارد».

به همین دلیل، به نظر می رسد حتی اگر روش CRISPR موثر واقع شود، هنوز چندین سال طول می کشد تا بتوان از آن به عنوان یک روش درمانی رایج استفاده کرد.»

ویروس HIV به سلول های ایمنی بدن حمله می کند و آنها را آلوده می کند و با استفاده از مکانیسم های موجود در این سلول ها شروع به تکثیر خود می کند.

حتی با درمان‌های مؤثر، برخی از سلول‌های ویروسی در بدن خفته و نهفته باقی می‌مانند و همچنان حاوی آن هستند دی DNA یا محتوای ژنتیکی HIV باقی می ماند. با این حال، آنها به طور فعال ویروس های جدید را در بدن تولید نمی کنند.

اکثر بیماران مبتلا به HIV باید تا آخر عمر با داروهای ضد ویروسی درمان شوند. در صورت قطع مصرف این داروها، سلول های نهفته حاوی ویروس فعال می شوند و دوباره برای بیمار مشکل ایجاد می کنند.

به نظر می رسد تعداد بسیار کمی از بیماران پس از دریافت شیمی درمانی با شدت بالا، که اغلب برای سرطان استفاده می شود، برای از بین بردن سلول های آلوده به ویروس در بدن “درمان” می شوند، اما این روش هرگز به عنوان درمانی برای HIV توصیه نمی شود.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا