ترندهای روز

دانشمندان ناباروری مردان را با آلودگی هوا و ناباروری زنان را با آلودگی صوتی مرتبط می‌دانند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک مطالعه جدید در دانمارک ارتباط بین ناباروری و انواع مختلف آلودگی را با تفاوت بین مردان و زنان نشان داده است. این مطالعه نشان می دهد مردانی که به مدت ۵ سال در معرض آلودگی هوا بوده اند بیشتر در معرض خطر ناباروری هستند.

مطالعه ای که در دانمارک انجام شد، ارتباط بین آلودگی صوتی و ناباروری را در زنان بین ۳۵ تا ۴۵ سال نشان داد. ارتباطی که قبلاً ناشناخته بود. محققان همچنین دریافتند که آلودگی صوتی نیز با ناباروری در مردان ۳۷ تا ۴۵ ساله ارتباط ضعیفی دارد.

این مطالعه بر اساس داده های جمعیت دانمارکی شامل مردان و زنان ۳۰ تا ۴۵ ساله و دارای دو فرزند یا کمتر است. گروه مطالعه نهایی شامل بیش از ۳۷۷ هزار زن و ۵۲۶ هزار مرد بود. از این تعداد، حدود ۱۶۰۰۰ مرد و ۲۲۶۰۰ زن به ناباروری مبتلا شده اند. افرادی که قبلاً ناباروری تشخیص داده شده بود یا برای جلوگیری از بارداری تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند از این مطالعه حذف شدند.

در این یافته‌ها، ارتباط انواع آلودگی با افزایش خطر ناباروری در گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و در مناطق حاشیه‌نشین، شهری و روستایی به یک نتیجه رسید.

نویسندگان این تحقیق اظهار داشتند: با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای غربی با کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن مادران در زمان تولد اولین فرزند خود مواجه هستند، لازم است تا تاثیر آلاینده های محیطی بر باروری را بدانیم. “

آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده ها و آلودگی دود شایع ترین آلودگی ها هستند

آلاینده های رایج در این مطالعه شامل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده ای و آلودگی هوا ناشی از ذرات ریز معلق در هوا مانند دود ناشی از خودروها و نیروگاه ها در دانمارک بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که این نوع آلودگی هوا با کاهش کیفیت اسپرم به ویژه تحرک و تعداد اسپرم همراه است.

این دو نوع آلودگی هوا و صوتی به عنوان «شایع ترین آلاینده ها در محیط های شهری» شناخته می شوند. به گفته مت سورنسن، نویسنده اصلی این مطالعه، نیاز به انجام چنین مطالعه ای به دلیل وجود این دو آلاینده اصلی در زندگی روزمره افزایش یافت.

رابطه بین آلودگی صوتی و استرس و کیفیت خواب

این تیم همچنین بر آلودگی صوتی تمرکز کردند زیرا نشان داده شده است که با استرس و کیفیت خواب و همچنین بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. فرضیه این تحقیق این بود که اگر تحت استرس هستید و خوابتان مختل می شود، میزان باروری شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

این محققان با دسترسی به آدرس افراد، از مدل های ریاضی برای تخمین آلودگی ذرات معلق و مدل های صوتی برای برآورد آلودگی صوتی محل سکونت افراد استفاده کردند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که آلودگی هوا بر کیفیت اسپرم تأثیر می‌گذارد، اگرچه شواهدی مبنی بر تأثیر آن بر باروری زنان متفاوت است و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه تأکید می‌کند.

سورنسن گفت: “یکی از یافته های جالب این مطالعه این بود که هیچ آستانه یا حداقل سطحی برای بی ضرر بودن میزان آلودگی وجود نداشت.”

اگرچه این مطالعه رابطه مستقیم بین آلودگی و ناباروری را بررسی نکرد، اما محققان به این نتیجه رسیدند که «اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و صوتی می‌تواند ابزار مهمی برای بهبود نرخ زاد و ولد در جهان غرب باشد».

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا