ترندهای روز

دانشمندان نشان دادند: هوش مصنوعی می‌تواند اتفاقات آینده زندگی افراد را پیش‌بینی کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان کشورهای مختلف در مقاله‌ای نشان داده‌اند که اگر اطلاعات زیادی در مورد زندگی افراد به مدل‌های هوش مصنوعی ترانسفورماتور بدهیم (مانند مدل مورد استفاده در ChatGPT)، این مدل‌ها می‌توانند به طور سیستماتیک داده‌ها را سازماندهی کنند و پیش‌بینی کنند که در افراد چه اتفاقی خواهد افتاد. در آینده زندگی می کند چه اتفاقاتی رخ می دهد و حتی می گوید چه زمانی ممکن است کسی بمیرد.

در مقاله جدیدی که در ژورنال Nature Computational Science منتشر شده است، محققان دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه شمال شرقی آمریکا داده های سلامت و کار ۶ میلیون دانمارکی را از طریق مدلی به نام Life2Vec تجزیه و تحلیل کردند.

پیش بینی آینده زندگی انسان با کمک هوش مصنوعی

پس از آموزش این مدل با این داده ها، توانست الگوهایی را در آن بیابد و در مقایسه با سایر شبکه های عصبی پیشرفته، عملکرد بهتری در تحلیل آنها داشته است. این مدل همچنین بهتر از رقبا توانست شخصیت و زمان مرگ افراد را با دقت بالایی پیش بینی کند.

پیش‌بینی‌های مدل Life2vec در واقع پاسخی به سؤالات عمومی هستند. به عنوان مثال: آیا فرد در چهار سال آینده خواهد مرد؟ هنگامی که دانشمندان پاسخ های مدل را بررسی کردند، دریافتند که پاسخ ها با یافته های علوم اجتماعی مطابقت دارد. به عنوان مثال، افرادی که در پست های مدیریتی بودند یا درآمد بالایی داشتند، شانس بیشتری برای بقا داشتند. در عین حال، مرد بودن، داشتن مهارت و ابتلا به بیماری های روانی می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

محققان می گویند: «نکته هیجان انگیز این است که زندگی انسان را به عنوان یک توالی طولانی از رویدادها در نظر بگیریم؛ مشابه جمله ای که دنباله ای طولانی از کلمات است. مدل های ترانسفورماتور معمولاً برای این کار استفاده می شوند، اما در این آزمایش از این داده ها استفاده کردیم. تجزیه و تحلیل آنچه را که ما توالی زندگی می نامیم؛ به معنای اتفاقاتی است که در زندگی یک فرد رخ داده است.

دانشمندان می گویند با توجه به حجم عظیمی از اطلاعاتی که از زندگی خصوصی انسان ها در اختیار این هوش مصنوعی قرار گرفته است، استفاده از آن خطرات زیادی را به همراه دارد و باید بسیار محتاط بود. قدم بعدی آنها استفاده از انواع دیگر اطلاعات مانند متن و تصویر یا اطلاعات روابط اجتماعی در این مدل هوش مصنوعی است. چنین اطلاعاتی می تواند سطح جدیدی از تعامل بین علوم اجتماعی و سلامت را فراهم کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا