ترندهای روز

دانشمندان یک دوزیست ۲۷۰ میلیون ساله را به نام «کرمیت قورباغه» نام‌گذاری کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

شخصیت عروسکی «کرمیت قورباغه» پس از به دست آوردن شهرت جهانی از طریق برنامه های تلویزیونی موفق، اکنون افتخار علمی کسب کرده و فسیلی ماقبل تاریخ به نام او نامگذاری شده است.

این نمونه فسیلی چهار دهه پیش در منطقه ای از تگزاس در ایالات متحده کشف شد، اما برای سال ها در گوشه ای از مجموعه دیرینه شناسی موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان بدون بررسی باقی ماند. این فسیل سرانجام در سال ۲۰۲۱ توسط دکتر آرین مان، دیرینه شناس موزه شناسایی شد.

دانشمندان این فسیل ۲۷۰ میلیون ساله را به دلیل کاسه چشم های بزرگ و لبخند کجش که به گفته آنها یادآور کرمیت قورباغه است، Kermitops gratus نامیدند.

به گفته محققان، کرمیتوپس یکی از اولین دوزیستان واقعی روی زمین است و نشان دهنده یک نقطه تکاملی کلیدی در انتقال حیات از آب به خشکی است.

کالوین سو، دیرینه شناس فوق دکتری در دانشگاه جورج واشنگتن در این باره گفت: استفاده از نام کرمیت اقدامی در راستای این است که چگونه می توانیم کار علمی دیرینه شناسان در موزه ها را به اطلاع عموم برسانیم.

وی افزود: از آنجایی که این حیوان از خویشاوندان دور دوزیستان امروزی است و کرمیت نیز نمادی از دوزیستان امروزی است، نامی برازنده برای او بود، علاوه بر این، ما می خواستیم توجه عمومی را به این فسیل منحصر به فرد جلب کنیم. این واقعاً کوچک است و اگر آن را در کنار دایناسورهایی مانند تیرانوسوروس در موزه قرار دهید، هیچ کس متوجه آن نمی شود.

دانشمندان در مطالعه خود بقایای جمجمه فسیل شده را که اندازه آن کمتر از ۳ سانتی متر بود، مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که این فسیل یک گونه از “temnospondyl” است. گروه متنوعی از دوزیستان باستانی که بین ۳۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش می زیسته اند و رایج ترین اجداد گونه “لیسامفیبیان” (گروهی شامل قورباغه ها و سمندرها) در نظر گرفته می شوند.

کرمیتوپس به عنوان قورباغه طبقه بندی نمی شود زیرا دوزیستان ماقبل تاریخ دارای ویژگی ها و آناتومی مشابه قورباغه های مدرن نبودند. اعتقاد بر این است که این موجودات قبل از دایناسورها در دوره پرمین اولیه (۲۹۸.۹ تا ۲۷۲.۳ میلیون سال پیش) روی زمین زندگی می کردند.

تجزیه و تحلیل فسیل این حیوان نیز نشان داد که ساختار جمجمه آن با ویژگی هایی که در جمجمه چهارپایان باستانی، اجداد دوزیستان و دیگر مهره داران زنده دیده می شود متفاوت است. دانشمندان می گویند که ناحیه جمجمه پشت چشم کرمیتوپس بسیار کوچکتر از پوزه کشیده و خمیده آن است.

به گفته آنها، این شکل پوزه که احتمالاً شبیه سمندر است، به کرمیتوپس کمک کرد تا یک مایع مخاطی چسبناک برای گرفتن طعمه خود از جمله حشرات کوچک تولید کند.

سابقه فسیلی اولیه دوزیستان و اجداد آنها کمیاب است. این امر درک چگونگی پیدایش قورباغه ها، سمندرها و بستگان آنها را دشوار می کند.

آریان مان، دیرینه شناس در این موزه، گفت: «این یک حوزه تحقیقاتی فعال است که دیرینه شناسان بیشتری باید دوباره آن را بررسی کنند. دیرینه شناسی همیشه در مورد چیزی بیش از دایناسورها بوده است و داستان ها و اسرار تکاملی جالبی وجود دارد که هنوز پاسخ داده نشده است.

کرمیت معروف ترین ساخته عروسک گردان معروف جیم هنسون است و اولین بار در سال ۱۹۵۵ معرفی شد.این قورباغه میزبان نمایش عروسکی “ماپت شو” بود.

نتایج مطالعات جدید در نشریه علمی “Zoological Journal of the Linnean Society” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا