ترندهای روز

دانشمندان یک کاخ مرموز ۴۰۰۰ ساله با دیوار‌های درهم پیچیده در جزیره کرت یونان کشف کردند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

باستان شناسان گزارش می دهند که یک سازه دایره ای ۴۰۰۰ ساله که در بالای تپه ای در یونان کشف شده است ممکن است برای آیین های باستانی مینوسی مورد استفاده قرار گرفته باشد.

معماری اسرارآمیز

نمایندگان وزارت فرهنگ یونان در بیانیه ای گفتند که این ساختمان از هشت حلقه سنگی روی هم با دیوارهای کوچک تشکیل شده است که آنها را قطع کرده و اتاق هایی را تشکیل می دهد. این ساختمان تقریباً هزارتویی است و ممکن است به هزارتوی افسانه‌ای اشاره داشته باشد که برای پادشاه مینوس ساخته شده است.

این سازه منحصربفرد که ۴۸ متر قطر دارد، در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی هراکلیون، پایتخت کرت کشف شد. کارگران ساختمانی در حال نصب یک سیستم رادار نظارتی برای فرودگاه جدید بودند که ساختمان را پیدا کردند.

بنای باستانی که در بالای تپه ای در نزدیکی شهر کاستلی قرار دارد، به نظر می رسد که دارای دو منطقه اصلی بوده است. ساختمانی مدور به قطر ۱۵ متر در مرکز و محوطه ای که توسط دیوارهایی که از آن امتداد یافته اند ایجاد شده است.

بر اساس سبک قطعات سفالی کشف شده در حین کاوش، باستان شناسان به طور آزمایشی قدمت این بنا را بین سال های ۲۰۰۰ تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد در میانه تمدن مینوسی تعیین کرده اند.

تمدن مینوی

بین ۳۰۰۰ تا ۱۱۰۰ قبل از میلاد، مینوی ها یکی از اولین فرهنگ های پیچیده اروپایی را در جزیره کرت ایجاد کردند. آنها نمونه هایی از سفالینه های استادانه، مجسمه ها، جواهرات و نقاشی های دیواری را به جا گذاشتند. اما زبان نوشتاری اصلی آنها هرگز به طور کامل رمزگشایی نشده است.

پس از فروپاشی تمدن آنها، مینوی ها تا حد زیادی فراموش شدند. کاخ باستانی کنوسوس شناخته شده ترین نمونه معماری مینوی است. این کاخ دارای یک فضای باز مرکزی است که با بال هایی از ده ها اتاق کوچکتر احاطه شده است که توسط راهروهایی به هم متصل شده اند. اگرچه به طور کلی به عنوان “کاخ” نامیده می شود، اما این سازه های عظیم مینوی عمدتاً مناطقی برای فعالیت های اداری محلی بودند تا اقامتگاه های سلطنتی.

بنا به اعلام وزارت فرهنگ، ساختمان تازه کشف شده در نزدیکی کاستلی نیز بعید است که به عنوان مسکونی مورد استفاده قرار گرفته باشد. در عوض، وجود بسیاری از استخوان‌های حیوانات، در میان یافته‌های دیگر، نشان می‌دهد که این ساختمان به‌طور دوره‌ای برای جشن‌های آیینی در سطح جامعه که شامل غذا و سایر هدایا می‌شد، استفاده می‌شده است.

اما ساختار کاستلی دقیقاً شبیه سایر آثار باستانی نیست. در حالی که کاخ هایی مانند Knossos به شکل مربع یا مستطیل چیده شده بودند، ساختار تازه کشف شده دایره ای است. شکلی که بیشتر در مقبره های مینوی یافت می شود.

از آنجایی که کار باستان شناسی این بنا همچنان ادامه دارد، محققان هنوز شکل و ارتفاع دقیق آن را نمی دانند. تحقیقات بیشتر با همکاری وزارت کشور یونان و سازمان هواپیمایی کشوری یونان برنامه ریزی شده است تا مشخص شود که این ساختمان مرموز دقیقاً برای چه چیزی استفاده شده است و آن را برای مطالعات بعدی حفظ می کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا