ترندهای روز

دانشمندان یک گور دسته‌جمعی از تمدن مایا کشف کردند؛ قربانی‌کردن بیش از ۱۰۰ پسر جوان

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یک مطالعه جدید بر روی یک دفن دسته جمعی حاوی بقایای بیش از ۱۰۰ نفر نشان می دهد که آنها به عنوان بخشی از آیین های باستانی مایا قربانی شده اند.

باستان شناسان این کشف را پس از انجام تجزیه و تحلیل DNA بر روی ۶۴ اسکلت کشف شده در سال ۱۹۶۷ در داخل یک اتاق ذخیره آب زیرزمینی در شهر مایا در چیچن ایتزا در شبه جزیره یوکاتان مکزیک انجام دادند.

چه کسانی در مخزن مایا دفن شدند؟

تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان داد که این تانک بین اوایل قرن هفتم تا اواسط قرن دوازدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت. تجزیه و تحلیل ژنتیکی نیز نشان داد که تمامی افراد مورد مطالعه پسر بوده و یک چهارم آنها رابطه خانوادگی نزدیکی داشتند. محققان همچنین دو دسته از دوقلوها را در این دفن دسته جمعی کشف کردند.

رودریگو بارکورا، نویسنده اصلی این مقاله گفت: “بیشتر آنها بین ۳ تا ۶ سال سن داشتند.” از آنجایی که بسیاری از افراد تا حدودی با یکدیگر فامیل بودند، به احتمال زیاد فقط خانواده های خاصی به این دفن دسترسی داشتند و همه نمی توانستند فرزندان خود را در آنجا بگذارند. افتخار بزرگی بود!”

در حال حاضر مشخص نیست پسرانی که در آنجا دفن شده بودند چگونه مرده اند.

بارکورا گفت: “همانطور که استخوان ها را بررسی کردیم، هیچ نشانه ای از ضربه پیدا نکردیم، بنابراین آنها به داخل اتاقک پرتاب نشدند.”

وی افزود که تجزیه و تحلیل بیشتر می تواند به آنها کمک کند تا بفهمند که آیا اجساد مسموم شده اند یا خیر.

علت آن هنوز ناشناخته است

محققان برخی از ویژگی‌های این دفن را شگفت‌انگیز می‌دانند، زیرا تدفین‌های مشابه مایاها معمولاً فقط شامل زنان جوان یا ترکیبی از مردان و زنان می‌شد. دومی در یک محل دفن معروف به نام Sacred Cenote در چیچن ایتزا بود.

بارکورا گفت: “به طور سنتی، دفن های مرتبط با یک محیط زیرزمینی معمولا برای باروری انجام می شود.” اما وقتی فهمیدیم در این دفن همه مرد بودند و افراد زیادی با هم فامیل هستند، ماجرا عوض شد. اکنون باید تلاش کنیم تا آن را درک کنیم.”

بارکورا گفت که ممکن است هرگز ندانیم هدف دقیق دفن چه بوده است. این احتمال وجود دارد که این قربانی ها درخواستی از خدایان برای بازده محصول یا باران بوده باشد. با این حال، یکی از سرنخ ها وجود دو تدفین دوقلو است.

بارکورا گفت: “ما می دانیم که دوقلوهای مذکر برای مایاها مهم بودند و داستان دوقلوهای قهرمان وجود دارد که برای انتقام از پدرشان به دنیای اموات رفتند.” “این ممکن است یک یادبود برای دوقلوهای قهرمان باشد.”

در نهایت، تجزیه و تحلیل ژنتیکی رابطه اجدادی بین پسران قربانی و مردم امروزی ساکن در این منطقه از مکزیک را نشان داد. در نتیجه این افراد از جوامع محلی بودند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که جمعیت‌های امروزی نسبت به کودکان قربانی ژن‌های مرتبط با مقاومت به سالمونلا انتریکا بیشتری داشتند. که این فرضیه را تایید می کند که اپیدمی های معرفی شده در دوره استعمار باعث افزایش این ژن ها در جمعیت شده است.

محققان قصد دارند با مردم محلی تعامل کنند تا بینش جدیدی در مورد فرهنگ و میراث آنها به دست آورند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا