فناوری

دانشمند ایرانی در مأموریت ناسا برای شبیه‌سازی حضور در مریخ ایران تحلیل شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ناسا اعلام کرد که چهار عضو ماموریت شبیه سازی شده مریخ ایران تحلیل شده اند و این ماموریت اوایل بهمن ماه آغاز می شود. این چهار نفر در زمینه های مربوطه خود متخصص هستند و ۴۵ روز را در انزوا در یک زیستگاه ویژه که شرایط را در مریخ شبیه سازی می کند، سپری می کنند. در این ماموریت دانشمند ایرانی به نام کامک عبادی به همراه آبیشک باگات، سوزان هیلبیگ و آریانا لوتسیچ حضور خواهند داشت. دو نفر دیگر به عنوان پشتیبان و رزرو برای این ماموریت در نظر گرفته می شوند.

ناسا اعلام کرد که این ماموریت در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن(ماه) در تاسیسات HERA در مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در هیوستون، ایالات متحده آمریکا انجام خواهد شد. تاسیسات HERA حدود ۶۰ متر مربع مساحت دارد و برای شبیه سازی انزوا، حبس و شرایط زندگی در یک محیط دور طراحی شده است.

دانشمند ایرانی برای ماموریت ناسا برای شبیه سازی حضور در مریخ ایران تحلیل شداز چپ: آبیشک باگات، سوزان هیلبیگ، کامک عبادی و آریانا لوتسیچ

کامک عبادی متولد ایران است و در سال ۲۰۱۰ برای عضویت در ناسا به آمریکا مهاجرت کرد. او اکنون متخصص رباتیک در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) است و در تیم مدیریت کاوشگر استقامت مریخ حضور دارد. عبادی همچنین در برنامه آرتمیس ناسا و بازگرداندن نمونه ها از مریخ مشارکت دارد.

یک ماموریت ۴۵ روزه شبیه سازی سفر به مریخ

بدون خروج از زمین، این ماموریت به دانشمندان اجازه می دهد تا چگونگی سازگاری اعضای خدمه با انزوا و شرایط کاری فضانوردان در طول ماموریت های فضایی آینده را مطالعه کنند. اعضای خدمه وظایف علمی، عملیاتی و نگهداری را انجام خواهند داد. آنها همچنین در یک سفر فرضی به مریخ با تاخیرهای ارتباطی با دنیای بیرون تا پنج دقیقه مواجه می شوند.

خدمه جدید در طول ماموریت شبیه سازی شده در ۱۸ مطالعه سلامت انسان شرکت خواهند کرد. این آزمایش‌ها واکنش‌های روان‌شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری اعضای خدمه را طوری ارزیابی می‌کنند که انگار میلیون‌ها کیلومتر از سیاره خود دور هستند. این مطالعات بین المللی با همکاری مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و آژانس فضایی اروپا انجام می شود.

جدای از این ماموریت، ناسا همچنین قرار است سه ماموریت شبیه سازی شده دیگر را در سال ۲۰۲۴ انجام دهد. هر ماموریت متشکل از یک خدمه متفاوت متشکل از چهار داوطلب خواهد بود. ماموریت نهایی قرار است در ۱۶ دسامبر (۲۶ دسامبر ۱۴۰۳) به پایان برسد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا